جزئیات مقاله

تهیه و تنظیم: حسین زمانی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل 

1-کشاورزی و یا کشت و زراعت شهری

کشاورزی شهری عمل کشت، پردازش و توزیع مواد غذایی در محدوده یا اطراف یک روستا، شهر و یا یک شهرستان می باشد. علاوه بر این، همراه با کشاورزی شهری می توان کارهای دیگری مثل دامپروری، پرورش موجودات آبزی و باغ داری نیز انجام داد. کشاورزی شهری به دو روش منجر به امنیت و ایمنی مواد غذایی می شود: اول باعث افزایش مواد غذایی موجود و در دسترس برای مردم ساکن شهر می شود و دوم باعث می شود که تا سبزیجات و میوه های تازه به سرعت در دسترس مصرف کنندگان شهری قرار بگیرد. کشاورزی شهری و برون شهری به طور کلی به عنوان کشاورزی پایدار در نظر گرفته می شود.

 

2-پرورش خرگوش

هیچ قانونی پرورش و نگه داری خرگوش ها در شهرها و شهرستان ها را منع نمی کند. حتی در یک حیاط خلوت هم می توان این کار را انجام داد، این کار می تواند یک منبع خوب درآمد و یک راه برای کاهش فقر و بیکاری شود. مواد غذایی که خرگوش مصرف می کند هزینه زیادی ندارد و می توان باقی مانده های وعده های غذایی و یا حتی چمن را به عنوان مواد غذایی به خرگوش داد. پرورش و نگهداری خرگوش به سرمایه زیادی نیاز ندارد و مهم تر از آن به فضای کمی هم نیاز دارد و می توان آن ها را در حیات خلوت و یا سایبان ها نگه داشت.

-3فروش میوه های تازه

بدون شک، این کار یک راه درآمد بسیار خوب است. با داشتن مهارت کم و رعایت تمیزی و بهداشت می توان پول زیادی را از این راه به دست آورد. زیرا بسیاری از افراد مصرف میوه های تازه و تر و تمیز را دوست دارند. بسیاری از مردم نیز خوردن آب میوه ها را ترجیح می دهند، بنابراین اگر شما وسایل و امکانات این کار را دارید، می توانید از این طریق پول زیادی به دست آورید. بسیاری از مردم از آب میوه های مصنوعی در بازار خسته شده اند و مطمئناً پول زیادی برای مصرف منابع طبیعی ویتامین ها به جای مصرف فست فودها و مواد غذایی مصنوعی صرف می کنند

 

4-خرده فروشی مواد غذایی و یا خدمات ارایه مواد غذایی

در دنیای پر مشغله و پیچیده امروز، به راحتی می توان یک کسب و کار واقعی به دست آورد. محصولات غذایی مانند برنج، لوبیا، سیب زمینی، پیاز، فلفل و ... را می توان به صورت فله خریداری کرد و آن ها را تمیز و بسته بندی کرد و در فروشگاه های خاص به فروش رساند. بسیاری از افرادی که وقت انجام این کارها را ندارند فقط با یک تماس تلفنی به فروشگاه ها، این مواد غذایی بسته بندی شده را تحویل می گیرند. می توانید یک لیست از چنین افرادی را تهیه کنید و به جای این که مواد غذایی را به فروشگاه ها تحویل دهید خودتان این مواد را به مصرف کنندگان تحویل دهید.

 

-5 پرورش ماهی خوراکی و زینتی

در طول سال، افراد زیادی از طریق این کار درآمدهای خوبی به دست می آورند. همزمان با افزایش و تورم جمعیت، نیاز به مواد غذایی و پروتئین ها بیشتر می شود، در صورتی که مواد غذایی مانند ماهی که سرشار از پروتئین می باشد دور از دسترس است. تهیه و فروش مواد غذایی همیشه در هر کشوری یک کار برنده است. پرورش ماهی یک کسب و کار مطمئن است، در صورتی که در یک مکان مناسب انجام شود. اکثر مردم به دلیل این که ماهی دارای کلسترول کم و پروتئین زیادی است، طرفدار آن می باشند. انواع زیادی از ماهی برای پرورش وجود دارد (گربه ماهی، تیلاپیا ، ماهی قزل آلا، و غیره).

 

-6 پرورش گیاهان و گل ها

با قدم زدن در یک فروشگاه مواد غذایی، یک فروشگاه گیاهان دارویی، یک فروشگاه مواد غذایی بهداشتی، گیاهان در اشکال خشک شده را می بینید که توسط بسیاری از افراد مصرف می شوند. با استفاده از تجهیزات مناسب در گاراژ خانه خود و یا ساخت یک مکان مخصوص، شما می توانید گیاهان را پرورش دهید و آن ها را خشک شده یا خشک نشده به صورت بسته بندی شده، به مصرف کنندگان و یا فروشگاه های بزرگ بفروشید

همچنین می توانید دانه های گیاهان را تهیه کنید و گیاهان را تا مرحله نهال پرورش دهید و سپس آن ها را به فروش برسانید. هر چه قدر فضای بیشتری داشته باشید این کار را می توانید بهتر انجام دهید. اگر شما فضای بازی داشته باشید می توانید انواع گل ها را پرورش دهید و آن ها را به صورت خشک شده به فروش برسانید. شما می توانید از طریق فروش گل های خشک شده به خرده فروشان، عمده فروشان و حتی به گل فروشان پول زیادی به دست آورید.

 

-7 تولید خوراک دام ها

بسیاری از مردم دارای مزارع پرورش گاو و گوسفند، پرورش مرغ، پرورش ماهی و ... می باشند. به عنوان یک سرمایه گذار هوشمند، شما می توانید شروع به تولید خوراک برای تغذیه حیوانات پرورشی کنید. با این حال، باید تحقیقات زیادی انجام دهید تا یک محصول خوب و سالم و سرشار از مواد مغذی که از رشد سریع و سالم حیوانات حمایت می کند، تولید کنید

 

-8 راه اندازی یک مزرعه کوچک پرورش مرغ

با تکنولوژی امروز، راه انداختن یک مرغ داری کوچک کار سختی نیست. شما

می توانید در ابتدا از تعداد کمی شروع کنید. مثلا در ابتدا 50 تا 500 مرغ تهیه کنید و بعد آن را گسترش دهید. تعداد مرغ هایی که در ابتدا تهیه می کنید بستگی به پول نقد شما دارد. شما می توانید این کار را حتی در یک پارکینگ ماشین هم انجام دهید.

 

-9 پرورش قارچ

قارچ یک پدیده طبیعی است که با پرورش آن می توان پول زیادی به دست آورد. قارچ ها سرشار از مواد معدنی، پروتئین ها ویتامین ها می باشند. با توجه به ارزش غذایی و پیامدهای بهداشتی، قارچ بیشتر از مرغ و گوشت و حتی ماهی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. دو دسته اصلی قارچ وجود دارد: خوراکی و غیر خوراکی (که سمی هستند). گاهی اوقات افرادی به اشتباه این قارچ های سمی را از طبیعت جمع آوری می کنند بنابراین پرورش قارچ برای جلوگیری از این اشتباه ضروری است. نیازهای راه اندازی پرورش قارچ به طور کلی شامل یک مکان تاریک،خاک مخصوص پرورش قارچ، کیسه های پلی اتیلن، بذر قارچ، کود نیتروژنی، آهک، آب، مقیاس توزین، یخچال می باشد.

پرورش قارچ شبیه پرورش تخم بلدرچین است و بسیاری از مردم می دانند که این کار سود زیادی دارد. شما می توانید پرورش قارچ را حتی در خانه خود نیز انجام دهید.

 

-10 خرید ذغال از مناطق روستایی و فروش در شهرها

آیا می دانید اگر شما ذغال چوب را از روستاها یا مزارع یا مکان های تولید ذغال خریداری کنید و سپس آن ها را در شهر بفروشید سود زیادی به دست خواهید آورد؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که ذغال چوب را به صورت عمده از کشاورزان و یا تولید کنندگان بخرید و آن ها را در شهر به خرده فروشان بفروشید.

 

-11 پرورش زنبور عسل و تولید عسل

عسل در یکی از کارامد ترین کارخانه های جهان یعنی کندوی عسل تولید می شود. زنبورهای عسل ممکن است تا 5 کیلوگرم پرواز کنند و شهد بیش از دو میلیون گل را جمع آوری کنند تا بتوانند فقط نیم کیلو عسل تولید کنند. عسل خالص ارزش زیادی دارد، شما می توانید عسل خود را به افرادی که می خواهند عسل خالص مصرف کنند بفروشید. برخی از فروشندگان عسل های ناخالص را با قیمتی پایین عرضه می کنند. بنابراین شما می توانید با فروش عسل خالص درآمد زیادی کسب کنید.

 

-12صادر کردن محصولات کشاورزی از مناطق روستایی

شما همچنین می توانید در صادرات محصولات یک واسطه باشید که این کار هم درآمد خوبی دارد و یک راه ساده هم می باشد. کسانی که برای شروع کار سرمایه ای ندارند می توانند از این قبیل کارها را انجام دهند

 

-13 تامین مواد اولیه برای شرکت های پخش مواد غذایی 

بسیاری از مواد خام که توسط مراکز صنعتی شهرها استفاده می شود از روستاها تامین می شود . شما می توانید محصولات مورد نیاز شرکت ها را تولید کنید و محصولات خود را به آن ها ارائه دهید.

 

-14 برقراری ارتباط میان کشاورزان با صادر کنندگان از طریق اینترنت

در صورتی که کشاورزان بتوانند از اینترنت استفاده کنند می توانند از طریق چت آنلاین با صادر کنندگان ارتباط برقرار کنند و از این طریق می توانند درآمد خوبی به دست آورند. پیدا کردن بسیاری از صادر کنندگان دشوار است، از طریق جستجو کردن نام این صادر کنندگان در اینترنت می توان با آن ها ارتباط برقرار کرد

 

-15 تولید آب میوه و مربا ،ترشی، شور لواشک، میوه های خشک ،...

بسیاری از افراد آب میوه و مربا و... را در خانه خود درست می کنند و آن ها را بسته بندی کرده و به فروش می رسانند. درست کردن مربا و آب میوه ...یک کسب و کار هوشمندانه است که می توان آن را در خانه هم انجام داد. به عنوان یک کارآفرین جوان، شما می توانید شروع به ساخت آب میوه و مربا و .. کنید و آن ها را به سوپر مارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی اطراف خودتان عرضه نمایید. امروزه تقاضای زیادی برای آب میوه ها و مرباهای طبیعی وجود دارد، زیرا بسیاری از افراد از مصرف غذاهای مصنوعی اجتناب می کنند. شما می توانید میوه ها را به مقدار زیاد از کشاورزان محلی تهیه کنید و آب میوه ها و مرباهای طبیعی را در خانه خود تهیه کنید و سپس به بازار عرضه نمایید.

 

-16 بسته بندی آجیل

شما می توانید انواع دانه های آجیل را از مزارع( گردو ،توت خشک،انجسرخشک...) به صورت عمده تهیه کنید و آن ها را به صورت بسته بندی های شیک درآورید و به فروشگاه ها با سود زیادی بفروشید.

 

-17 پرورش تخم بلدرچین

به تازگی، بسیاری از مردم به فواید شگفت انگیز تخم بلدرچین پی برده اند و هم اکنون افراد زیادی شروع به انجام این کار کرده اند. کار پرورش بلدرچین را می توان با هزینه ای کم آغاز کرد. این کار یکی از مواردی است که با انجام آن سود زیادی می توان به دست آورد.

 

-18تولید ادویه جات

ادویه جاتی که در پخت و پز مواد غذایی استفاده می شوند شامل ادویه کاری، آویشن، پودر فلفل قرمز و سیاه و ... هستند که تقاضای زیادی هم دارند و در اکثر فروشگاه ها و سوپر مارکت ها به فروش می رسند. شما می توانید مواد اولیه را تهیه و ادویه جات را خودتان تولید کنید.

 

-19 فرآورده های لبنی

شما می توانید با استفاده از شیر، فرآورده های لبنی مثل ماست، پنیر، کره و ... درست کنید و به فروش برسانید.

 

-20 بسته بندی گوشت مرغ و گوشت قرمز

این یک باور عمومی است که گوشت مرغ یا گوشت قرمزی که بسته بندی نیست، غیر بهداشتی است. بسیاری از مردم گوشت های بسته بندی شده را خریداری می کنند. می توانید یک دستگاه بسته بندی تهیه کنید و این کار را انجام دهید.

 

-21 پرورش سبزیجات

سبزیجات یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در جهان است. شروع کسب و کار با ایجاد یک مزرعه سبزیجات یکی از ساده ترین کسب و کارهای جهان است که سود بالایی هم دارد.

 

-22واسطه بین کشاورزان و خریداران و مشاوره به کشاورزان

شما می توانید با ایجاد رابطه بین کشاورزان و خریداران یک کسب و کار برای خود ایجاد کنید و از این طریق کمیسیون آن را دریافت کنید. شما همچنین می توانید به یک مشاور تبدیل شوید و به کشاورزان مشاوره تخصصی ارائه دهید.

 

-23 تولید جوجه های یک روزه

یکی از کسب و کارهای خوب و پر درآمد برای کارآفرینان جوان تبدیل تخم مرغ ها به جوجه های یک روزه و سپس فروش آن ها به مرغ داران می باشد.

 

-24فروش گلها و کاکتوسها ،گیاهان کمیاب ،تراریوم ،بونسای

به تازگی مردم علاقه زیادی به گل ها برای دکوراسیون خانه نشان می دهند. شما می توانید گل های گلدانی و انواع کاکتوس و گیاهان کمیاب.. را پرورش دهید و از طرق مختلف از جمله فضاهای مجازی و ..بفروش رسانده و از این طریق پول زیادی به دست خواهید آورد

 

-25تولید کمپوست و ورمی کمپوست و خاکهای اماده

 بسته بندی انها و یا انواع کود و سم برای مصرف گیاهان اپارتمانی و عرضه مستقیم انها به مشتریان میتواند نتیجه بسیار خوبی برایتان داشته باشد 

 

 -26طراحی واجرا و نگهداری فضای سبز حیاط خانه ها اپارتمانها و ادارات 

 

-27گردشگری مزرعه، ایده‌ای برای کسب درآمد اضافی

شاید برای بسیاری از افراد جذاب باشد که مدتی را در مزرعه زندگی کنند و به‌صورت مستقیم با فعالیت‌های کشاورزی و تولید محصول در ارتباط باشند.از این رو در برخی کشور‌ها برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از این پتانسیل جذب گردشگر انجام شده است. گردشگری مزرعه شاخه‌ای از گردشگری روستا یا گردشگری کشاورزی است که با مشارکت گردشگران در فعالیت‌های کشاورزی و روستایی همراه است. در واقع در این شاخه از توریسم، گردشگران علاوه بر بازدید از مناطق روستایی و کشاورزی به‌صورت فعال در کار مزرعه و فرآیند تولید حضور دارند و برای مدتی کوتاه زندگی افراد روستایی را به‌صورت واقعی تجربه می‌کنند و از محصولات تولید شده توسط کشاورزان خرید می‌کنند.

مطابق آمار‌های بین‌المللی حدود 30 درصد از درآمد کشاورزان آمریکایی از طریق گردشگری مزرعه حاصل می‌شود

علاوه براین کشورهای کانادا و استرالیا نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این بخشانجام داده‌اند. در کشور ما نیز با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی و محصولات متنوعی که در فصول مختلف سال و در نواحی مختلف قابل کشت است این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاری مناسبی در احیای این صنعت صورت گیرد تا زمینه برای کسب درآمد و رفاه بیشتر کشاورزان فراهم شود.

 

-28راه‌اندازی یک وب‌سایت تخصصی خریدوفروش محصولات کشاورزی

 می‌تواند ایده‌ای ناب و تجاری باشد که هم بخشی از مشکلات طرف تقاضا را حل کند و هم مسائل بخش عرضه را مرتفع سازد البته بورس محصولات کشاورزی به‌عنوان یک بازار بزرگ مجازی در کشور وجود دارد اما مشکلات و ساز‌و‌کار‌های ورود به این بازار کار را دشوار جلوه می‌دهد. آنچه مقصود ماست و در این بخش به آن تاکید داریم بازاری آنلاین برای خرده فروشی محصولات کشاورزی خودتان است که می‌تواند بسیار سود‌مندباشد.

 

در نتیجه برای رسیدن به رویاها و آرزوهایتان نباید فرصت های کاری خود را از دست دهید. با توجه به موقعیت و مقدار پولی که دارید یک کسب و کار ایده آل را شروع کنید و از این طریق درآمد کسب کنید. طرح هایی که در ذهن دارید را اجرا کنید و هیچ فرصت تجاری را از دست ندهید

اینها ایدهای اندکی بود و هر کس با خلاقیت و مهارت خود میتواند چندین ایده کارامد و پربازده را عرضه دارد و خود یا دیگران را از ان بهرمند سازد .

تلاش، پشتکار ،کسب مهارت و تجربه ،شجاعت و توکل بر خدا رمز موفقیت در هر کاریست .

و فراموش نکنید که سحر خیزان رستگارند.