جزئیات مقاله

گروه کسب و کار فرصت امروز

َگروه کسب و کار فرصت امروز: بدون شک داشتن یک برند محبوب و موفق از بزرگ ترین سرمایه هایی است که یک شرکت می تواند داشته باشد. براساس تحقیق نیلسون، 59درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند محصولات جدید را از برندهای آشنا تهیه کنند. اگر صاحب یک شرکت کوچک هستید و با شرکت های بزرگی که از مزیت بودجه های نامحدود و مشتری های وفادار بهره می برند رقابت می کنید، باید اهمیت متمایز کردن خود را بدانید. چنین کاری با ساختن یک برند موفق میسر است، اما برند چگونه ساخته می شود؟ آیا مراحل برندسازی را می دانید؟ آیا فقط باید به یک لوگوی جذاب و تبلیغات مناسب اکتفا کرد؟ یا باید نکات مختلفی را در نظر گرفت؟ برای گرفتن جواب این سوالات با ما همراه باشید.

برند چیست؟

مراحل برندسازی

قبل از شروع مراحل برندسازی، بهتر است بیشتر با مفهوم برند آشنا شویم. در تعریف ساده، برند شما توسط دیدگاه کلی مشتری از کسب و کار شما تعریف می شود. یک برند موفق همیشه باید در ارتباطات و تجارب باثبات باشد و در مراحل برندسازی مسائلی مانند محل کسب، پرینت، نماد، بسته بندی، وب سایت ، تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی و سرویس مشتری را در نظر بگیرد. حال آیا ساختن برند آسان است؟ واقعیت این است که یک شبه و حتی پس از چند ماه جواب نمی دهد. ساخت برند یک روند زمانبر است اما این تلاش باعث می شود که با مشتری-های خود یک ارتباط دراز مدت ایجاد کنید. این موضوع باعث افزایش مداوم فروش، داشتن پروژه های بیشتر، تبلیغ شدن توسط خود مردم و وفاداری مشتری نسبت به محصولات و خدمات شما می شود. اینجاست که پیروی از مراحل برندسازی نتیجه خود را نشان می دهد.

مخاطبان هدف برندتان را مشخص کنید

پایه برندتان با مشخص شدن مخاطبان هدفی است که می خواهید روی آن تمرکز کنید، نمی توانید برای همه مردم همه چیز را ارائه کنید. پس قدم اول در مراحل برندسازی این است که تصمیم بگیرید می خواهید محصولات و خدمات تان را به چه کسی عرضه کنید. این باعث می شود که پیامی ارائه کنید که دقیقا نیازهای شان را هدف قرار می دهد.

مطلب مرتبط: آشنایی با اصول اولیه برند سازی

نکته اصلی در این مرحله این است که روی اهداف خاص تمرکز کنید و این نیازمند بررسی رفتارهای جزئی و روش زندگی مصرف کنندگان است. برای مثال مادران مجردی که در خانه کار می کنند و یا دانشجویانی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند را به عنوان هدف خاص در نظر بگیرید. این اهداف خاص باعث می شوند که مخاطبان با شما راحت تر ارتباط برقرار کنند و پیام برند شما کاملا واضح و مشخص شود. تعیین مخاطب هدف کل روند برندسازی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و از مهم ترین مراحل برندسازی محسوب می شود.

ماموریت برندتان را مشخص کنید

قدم بعدی این است که مشخص کنید که برندتان به چه چیزی بیشتر اهمیت می دهد. در واقع قبل از اینکه بتوانید اعتماد مشتری ها را جلب کنید باید بدانید که کار شما چه ارزشی را ایجاد می کند. در واقع ماموریت برندتان همان هدف به وجود آمدن آن است و همه ابعاد مانند شعار و پیام برند و دیگر مراحل برندسازی را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال، برند Nike با ماموریت تشویق همه ورزشکاران است و شعار «فقط انجامش بده» تحت تاثیر آن است. پس با در نظر گرفتن مخاطبان خود باید ماموریت برند را مشخص کرده و توسط آن به نیازهای شان پاسخ دهید. در مراحل برندسازی، این قدم پس از گذشت زمان باعث افزایش وفاداری مشتری ها به برند شما می شود.

راجع به دیگر برندهای فعال در زمینه شما تحقیق کنید

تقلید کامل کارهایی که دیگر برندها انجام می دهند به هیچ عنوان توصیه نمی شود ولی باید بدانید که چه کارهایی باعث موفقیت و چه کارهایی باعث شکست شان شده است. اینجا هدف تان این است که خود را در رقابت متمایز کنید تا مصرف کنندگان را به خرید از شما سوق دهد. پس باید کاری کنید که برندتان خاص و برجسته دیده شود و این قسمت از مراحل برندسازی نباید نادیده گرفته شود. پس راجع به رقبای اصلی برندتان تحقیق و جست وجو کنید که کدام کارهای شان تاثیرگذار بوده و کدام ها نبوده اند و چگونه نام برندشان را انتخاب کرده اند. نام برند زمانی موثر است که به آسانی شناخته و به یاد سپرده شود.

تعیین کنید برندتان چه مزایای کلیدی و مهمی ارائه می کند

همیشه برندهایی خواهند بود که بودجه ها و منابع بیشتری از شما خواهند داشت که بتوانند با آن شرکت شان را مدیریت کنند. محصولات، خدمات و سود آنها فقط به شما تعلق دارد. پس باید تمام تلاش خود را بکنید تا پی ببرید که برندتان چه چیزی را ارائه می کند که دیگران نمی کنند.

تمام تمرکزتان باید بر روی چیزی باشد که برندتان را متمایز می کند. در مراحل برندسازی قبلی مشخص کردیم که مخاطبان هدف چه کسانی هستند و حال باید به آنها دلیلی دهید که برندتان را به دیگر برندها ترجیح دهند. به نکاتی توجه کنید که باعث بهتر شدن زندگی مصرف کنندگان می شود. برای مثال می توان به صرفه جویی در زمان انجام یک فعالیت روزانه و کاهش مخارج با ارائه پیشنهادهای به صرفه اشاره کرد. یکی از برندهای موفق در این زمینه شرکت Apple است که به طرح های ساده، زیبا و آسانیِ استفاده از محصولاتش اشاره کرد.

مطلب مرتبط: اصول برندسازی

یک لوگو و شعار درست کنید

شاید وقتی به مراحل برندسازی فکر کنید، اولین چیزی که به ذهن می آید طراحی های تصویری باشد. احتمالا در این مرحله به کمک متخصصان نیاز داشته باشید. هیجان انگیزترین و شاید مهم ترین قدم در بین مراحل برندسازی، طراحی لوگوی برند و شعاری برای شرکت تان است. این لوگو قرار است در هر چیزی که به برند شما مربوط است دیده شود و به هویت برندتان تبدیل می شود، بنابراین از به کار گرفتن گرافیست های متخصص دریغ نکنید، زیرا هزینه ای که متحمل می شوید ارزش خود را بعداً نشان می دهد. آنها می دانند که چه طرحی می تواند لوگوی برند شما را متمایز و به یادماندنی کند. یک طراحی خوب برند از قوانین رنگ بندی، سایز و جایگیری لوگو، فونت و تایپوگرافی، نماد هنری، عکاسی و عناصر وب پیروی می کند.

لحن برندتان را انتخاب کنید

لحن برند شما به ماموریت شرکت، مخاطبان و کسب و کارتان بستگی دارد. در واقع این قدم مشخص می کند که چگونه با مشتری های تان ارتباط برقرار می کنید و آنها چگونه به شما پاسخ می دهند. لحن برند می تواند حرفه ای، دوستانه، تکنیکی، خبری و ... باشد. لحن های بسیاری هستند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید ولی شما باید در نهایت لحنی انتخاب کنید که در رابطه با برندتان مناسب و هماهنگ باشد و با مخاطبان ارتباط برقرار کند. این مقوله به خصوص در نشر مقاله های سایت و مطالب رسانه های اجتماعی مهم است و داشتن ثبات در لحن باعث شناخته شدن شما از کانال های مختلف می شود. خود مخاطبان نیز از برندهای مختلف، انتظار لحن های خاصی دارند.

یک پیام برند متقاعد کننده ایجاد کنید

وقتی یک برند می سازید، به مخاطبان به طور خلاصه نشان دهید که چه کسی هستید. از لحنی که انتخاب کرده اید استفاده کنید. پیام کلیدی شما باید کاملا با برندتان در هم آمیخته باشد و در یک یا دو جمله انتقال داده شود. این پیام نشان می دهد شما چه کسی هستید، چه چیزی را ارائه می دهید و چرا مردم باید به شما اهمیت بدهند. این پیام ابزاری است که با مخاطبان ارتباطی مستقیم و احساسی داشته باشید. در واقع معنای این پیام باید بلافاصله دریافت شود و احساسات مخاطب را بر انگیزد. پس پیامی ساده و واضح درست کنید. هنگام انتخاب پیام، از گفتن کارهایی که برندتان می کند اجتناب کنید و دلیل مهم بودنش برای مردم را مشخص کنید.

مطلب مرتبط: فرآیند برندسازی را بهتر بشناسیم

بگذارید شخصیت برندتان بدرخشد

همانطور که در مراحل برندسازی قبلی نیز گفته شد، مردم به دنبال برندهایی که همان محصولات و خدماتی که همه ارائه می کنند نیستند. آنها به دنبال تجربه هایی هستند که نیازهای شان را برطرف می کند و توسط ارتباط واقعی و شخصی با برند حمایت شود. پس بگذارید این تمایز توسط نشان دادن جنبه های مختلف شخصیت برندتان مشخص شود. مانند دیگر مراحل برندسازی، داشتن ثبات در شخصیت برند بسیار مهم است. برای مثال می توانید پشت صحنه ساختن محتوای تان را نشان دهید و یا داستان ها و تجربه های واقعی تان را با مخاطبان خود در میان بگذارید.

برند را با همه ابعاد کسب و کارتان ادغام کنید

پروسه برندسازی هیچ وقت متوقف نمی شود. برندتان باید در هر چیزی که مشتری می تواند ببیند و بشنود بازتاب داده شود. برای مثال، اگر یک مشتری وارد دفتر یا فروشگاه تان شود، باید شخصیت برندتان هم در محیط و هم در طرز برخوردتان به چشم آید. در تمام تبلیغات و بسته بندی های تان باید لوگوی برند آشکارا دیده شود. در ارتباطات و رسانه های دیجیتالی نیز مطمئن شوید که برندتان ثبات خود را حفظ می-کند و مردم همان استیل و جلوه های تصویری، شخصیت و پیام آشنا را در مکان های مختلف می بینند. اهمیت ویدئو نیز نباید فراموش شود و از آن می توانید در شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کنید و ببینید مردم چقدر با آنها ارتباط برقرار می کنند.

به برندتان وفادار بمانید

تقریبا در تمام مراحل برندسازی به داشتن ثبات اشاره شد و این اهمیت این موضوع را نشان می دهد. ثبات کلید موفقیت در برند است، مگر اینکه بر پایه تحقیقات بر روی نیازهای مشتریان، برند خود را برای تاثیرگذاری بیشتر به کل تغییر دهید. لحنی که انتخاب می کنید، باید از آن در هر قسمت محتوای خود استفاده کنید. تمام دستورالعمل هایی که استفاده می کنید جمع آوری کنید و برای استفاده در کارهای بعدی تان از آنها نگهداری کنید. اگر دائم در حال تغییر باشید، این عدم ثبات، مشتری-ها را گیج می کند و برندسازی طولانی مدت تان سخت تر می شود.

بزرگ ترین حامی برندتان باشید

بعد از اینکه برندی ساختید که جوابگوی نیازهای شرکت کوچک تان است، شما و کارمندان تان بهترین حامی برندتان هستید. هیچ کس به خوبی شما برندتان را نمی-شناسد، پس این شمایید که باید صدای برند را به گوش دیگران برسانید. وقتی کارمند استخدام می کنید، مطمئن شوید که کاملا مناسب فرهنگ، ماموریت و ارزش های برند هستند. آنها را تشویق کنید که برند شخصی بسازند که برند شما هم راستا است و این باعث قوی تر شدن برندتان می شود. صدای مشتری های وفادارتان را به گوش دیگران برسانید و آنها را تشویق کنید تا نظرات خود را راجع به برند شما پخش و منتشر کنند.

مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟ / ضرورت برندینک یا برند سازی

این مراحل برندسازی به طور حتمی باعث موفقیت شما در این زمینه خواهند شد. یک برند موفق می تواند کسب و کار کوچک تان را به یکی از بزرگترین نام های تجاری تبدیل کند و ارزش زحمات تان را مشخص کند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی