جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

آیا تاکنون نسبت به مهارت های یک مدیر ایده آل فکر کرده اید؟ اگرچه ممکن است افراد در این رابطه نظرات مختلفی داشته باشند، با این حال کامل ترین دیدگاه، متعلق به فردی خواهد بود که خود در این زمینه برای سالیان متمادی عملکرد موفقی را داشته است. به همین خاطر یک کارآفرین موفق می تواند بهترین ویژگی های یک مدیر مناسب را معرفی کند. همین امر نیز باعث شده است تا از تجربه 25 ساله خود، برای نوشتن این مقاله استفاده کنم. در همین راستا و در ادامه به بررسی 5 ویژگی اصلی برای انتخاب یک مدیر ایده آل، خواهم پرداخت.

1-قدرت پشتیبانی و مراقبت از تیم شرکت

چگونه به مدیری ایده آل تبدیل شویم

اگرچه بسیاری از افراد تصور می کنند که وظیفه اصلی یک مدیر، مشخص کردن وظایف و نظارت بر نحوه عملکردها است، با این حال به عقیده من، مهم ترین ویژگی این است که مدیریت قادر به پشتیبانی و مراقبت از تیم خود باشد. این امر باعث خواهد شد تا امکان فعالیت برای طولانی مدت، مهیا باشد. برای افزایش مهارت خود در این رابطه ضروری است تا پس از تعیین وظایف، به خوبی در کنار تیم خود باشید تا بتوانید تا حد امکان مشکلات را رفع نموده و به سرعت انجام کارها، کمک کنید. این امر بدون شک رضایت کاری کارمندان را نیز به همراه خواهد داشت. در نهایت این امر که امنیت شغلی افراد تیم خود را تضمین کنید، باعث خواهد شد تا آنها از پرداختن به خلاقیت ها و نوآوری ها واهمه ای را نداشته باشند. فراموش نکنید که در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، با توجه به این امر که فاصله بین شرکت ها بسیار کم شده است، تنها برندهایی قادر به کسب موفقیت خواهند بود که خلاقیت هایی را در زمینه کاری خود داشته باشند. با این حال نوآوری و خلاقیت، اقدامات پرریسکی محسوب می شوند و احتمال بروز خطا و نرسیدن به نتیجه مدنظر نیز وجود دارد. به همین خاطر در صورتی که مدیریت نگرش درستی نسبت به شکست نداشته باشد، بدون شک این اقدام به صورت کامل در شرکت نادیده گرفته خواهد شد. درواقع کارمندان شما باید به این اطمینان دست پیدا کنند که برای شرکت مهم بوده و در صورت نیاز، از حمایت های لازم برخوردار خواهند شد.

مطلب مرتبط: نکاتی برای بدل شدن به یک مدیر ایده آل

2-روحیه بخشی و ایجاد ذهنیت برنده

تصور مدیری که از کاریزمای لازم برخوردار نباشد، بسیار سخت است. علت این امر به این خاطر است که شما درست به مانند یک مربی، ضروری است تا به تیم خود روحیه داده و ذهنیت آنها را نسبت به موفقیت، تغییر دهید. بدون شک بسیاری از موارد نظیر مشکلات و سختی های کار، ممکن است روحیه تیم شرکت را تضعیف کند. تحت این شرایط بسیار هم است که مدیریت بتواند با راهکارهای خود، از بروز یک بحران جلوگیری کرده و در کم ترین زمان ممکن، تیم خود را به وضعیت سابق بازگرداند. برای این امر توصیه می شود که به دنبال یادگیری اصول فن بیان و زبان بدن باشید و با بررسی عملکرد سایر مدیران موفق، در نهایت به یک سبک رفتاری خاص خود، دست پیدا کنید. این امر باعث خواهد شد تا وفاداری کارمندان نسبت به شما نیز افزایشی چشمگیر را پیدا کند.

3-شناخت تمامی استراتژی ها

یک مدیر باید بتواند بهترین استراتژی را با توجه به شرایط مختلف، انتخاب کند. این امر تنها در زمانی ممکن خواهد بود که آگاهی کافی در این زمینه وجود داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است شرکت به چند استراتژی، محدود بماند. در این رابطه توجه داشته باشید که مدیران باید از قدرت تغییر در استراتژی ها نیز برخوردار باشند. در غیر این صورت امکان جذب نتایج حداکثری مهیا نخواهد بود. در نهایت توجه داشته باشید که در برخی از شرایط، ضروری است تا چندین استراتژی مختلف را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید. به همین خاطر بسیار مهم است که مدیریت، از قدرت پرداختن به تمامی آنها برخوردار باشند.

4-شناخت تمامی افراد تیم شرکت

شما باید به خوبی تمامی افراد تیم خود را بشناسید تا امکان برنامه ریزی شخصی برای هر یک وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که اگرچه یکسری وظایف و برنامه ریزی-های کلی وجود دارد، با این حال با توجه به تفاوت های افراد، ضروری است تا تمامی افراد تیم شرکت را به صورت کامل شناسایی کنید تا برای هر یک از آنها بتوانید برنامه ریزی جداگانه ای را نیز تعیین کنید. برای مثال ممکن است فردی در شرکت، استعداد افزایش محدوده توانایی های خود را داشته و یا از یک ضعف برخوردار باشد. بدن شک تحت این شرایط، یک برنامه همگانی، سودمند نخواهد بود. برای رسیدن به چنین سطحی، ضروری است تا در تلاش برای افزایش ارتباط خود با افراد تیم شرکت باشید. همچنین یک مدیر ایده آل باید از اخبار شرکت به صورت کامل آگاهی داشته باشد. برای مثال تعداد کل کارمندان، وضعیت بودجه، میزان رضایت مشتری، وضعیت پروژه های شرکت و... همگی از جمله مواردی محسوب می شوند که مدیریت باید از آنها آگاه باشد. درواقع تمامی اطلاعات مرتبط با شرکت، باید مورد توجه قرار گیرد.

5-توجه به تیپ شخصیتی به عنوان مدیر یک شرکت

قرار داشتن در بالاترین جایگاه شرکت، ممکن است افراد را به سمت رفتارهایی سوق دهد که ابدا متناسب با جایگاه یک مدیر نیست. درواقع انتظارات این است که شما فردی اخلاق مدار، مودب و سیاست مدار باشید که به درستی می داند که تا چه حد باید به کارمندان خود نزدیک شود. در غیر این صورت کارمندان همواره به دنبال ایجاد شرایطی برای تغییر شغل خود خواهند بود. درواقع شما نه باید فردی بیش از حد خشک و نه فردی بیش از حد صمیمی باشید. همچنین این امر که به جای انتقاد، به دنبال کمک کردن به ارتقای سطح کارمندان خود باشید، از دیگر ویژگی های اخلاقی یک مدیر آیده آل محسوب می شود.

مطلب مرتبط: چگونه مدیر بهتری باشید

در آخر فراموش نکنید که علت اصلی ترک شرکت از سوی کارمندان، مدیران بد است. به همین خاطر بسیار مهم است که نسبت به وضعیت خود و سطحی که از آن برخوردار هستید، توجه ویژه ای را داشته باشید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی