جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

همه ما با این جمله مواجه شده ایم که باید برای موفقیت در محل کار، تحمل سختی-های پیش رو را داشته باشیم با این حال در این جمله ابدا اشاره ای به قطعی بودن این قضیه نشده است. درواقع ریشه بسیاری از مشکلات افراد، در عملکرد ضعیف خودشان بوده و این امر ابدا ارتباطی به محیط و اوضاع جامعه شما ندارد. مثال بارز این امر را می توان دو کارمند در یک شرکت دانست که یک نفر کاملا با مشکل مواج شده و دیگری از کار خود نهایت لذت را می برد. درواقع شرایط کاری نظیر حقوق، حجم وظایف و سایر موارد در رابطه با هر دو کارمند کاملا یکسان است. به همین خاطر قبل از گلایه کردن از هر چیزی لازم است تا نگاهی به وضعیت خود داشته باشید. در ابتدا لازم است تا نگرش خود را نسبت به مقوله موفقیت تغییر دهید. درواقع بسیاری از افراد تصور می کنند که قرار گرفتن در شرایط سخت به معنای آن امر خواهد بود که آنها در حال پیشرفت هستند، با این حال این امر نه تنها روح و جسم شما را نابود خواهد ساخت بلکه ابدا به معنای در مسیر پیشرفت قرار داشتن نیز نیست. اگرچه ممکن است نسبت به درست بودن این حقیقت، تردیدهای جدی ای را داشته باشید، با این حال آرایش کردن توسط خودتان، بدون شک تمامی تردیدها را از بین خواهد برد. به همین خاطر تنها از شما می خواهم که توصیه هایی که قصد بیان آنها را دارم برای مدت دوماه رعایت کنید. با انجام این اقدامات که بسیار ساده نیز هستند و سختی ای را نیز برای شما به همراه نخواهد داشت، متوجه این امر خواهید شد که بسیاری از مشکلات، تنها به علت ضعف های خودتان بوده است. در همین راستا به بررسی فهرست ده گانه خود خواهیم پرداخت.

موفقیت در محل کار

1-انتظارات را به واقعیت خود نزدیک کنید

این امر بسیار طبیعی خواهد بود که افراد در رابطه با شما هر فکری را داشته باشند. با این حال نباید اجازه دهید که تصورهای آنها به مشکلی برای شما تبدیل شود. برای مثال ممکن است یک کارمند، از شما توقعی را داشته باشد که کاملا خارج از برنامه ریزی، تمایل و یا حتی توانایی های شما قرار دارد. تحت این شرایط لازم است تا به سادگی به آنها نه بگویید. این امر اگرچه ممکن است برای مدتی دلخوری هایی را به همراه داشته باشد، با این حال در درازمدت باعث خواهد شد تا همگان به خوبی بدانند که تا چه سطحی باید از شما انتظار داشته باشند. این امر حتی در رابطه با مدیر شرکت نیز صادق است. درواقع مدیران به علت درگیر بودن با تعداد زیادی از کارمندان، همواره احتمال دارد که نگاهی یکسان را نسبت به آنها داشته باشند. این امر در حالی است که افراد با یکدیگر متفاوت بوده و لازم است تا این حقیقت درک شود. به همین خاطر هر موضوعی در شرکت که شما را ناراحت می کند، باید در رابطه با آن با مدیریت صحبت کنید. فراموش نکنید که مدیران نیز افرادی به مانند خود شما بوده و تمایل دارند تا به بهبود اوضاع شرکت کمک کنند. درواقع ممکن است مدیریت از شما یک انتظار جدید را داشته باشد، تحت این شرایط شما باید جوانب را سنجیده و در صورتی که امکان انجام آن وجود ندارد، اقدام به پاسخ دادن کنید. به خاطر داشته باشید که عدم تمایل به انجام یک کار، باعث خواهد شد تا نتیجه آن نیز فوق العاده نبوده و از طریق این اقدام جدید، شما هیچ پیشرفتی را نداشته باشید. با این حال نکته دیگری که لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است که شما در روز استخدام، تمامی شرایط کار در شرکت را مطالعه کرده اید، به همین خاطر نباید در این رابطه زیاده روی کرده و تصور کنید که فرهنگ کاری شرکت مطابق میل شما تغییر خواهد کرد. درواقع نه گفتن تنها در رابطه با مواردی موثر واقع خواهد شد که خارج از توافقات است. بدون شک این اقدام باعث خواهد شد تا شما بتوانید بدون درگیری ذهنی بر روی وظایف اصلی، متمرکز بمانید.

مطلب مرتبط: رموز موفقیت در کسب و کار

2-مثبت گرایی را کلید اصلی موفقیت بدانید

بدون شک جهان در اختیار افرادی قرار دارد که از نگرش مثبتی برخوردار هستند. این امر باعث خواهد شد تا سلامت روحی شما حفظ شده و از بسیاری از فشارهای بیهوده دور بمانید. برای این امر شکرگزار بودن بهترین تمرین برای افزایش سطح مثبت گرایی است. به همین خاطر ضروری است تا همواره نکات مثبت قضایا را نگاه کرده و از بیش از حد جدی گرفتن مسائل خودداری کنید. در نهایت این امر باعث خواهد شد تا کمتر از اوضاع گله مند باشید. عدم اختصاص وقت و انرژی به چنین اقدامات بی نتیجه ای، زمینه رشد نامحدود شما را فراهم خواهد کرد. در آخر این جمله را همواره به خاطر داشته باشید که محیط اطراف به نحوی با شما رفتار خواهد کرد که با آن مواجه می-شوید.

3-خود را بازیکن یک تیم تصور کنید

موفقیت هر شرکتی، به تیم بستگی خواهد داشت. جالب است بدانید که موفقیت فردی افراد نیز به همین قضیه وابسته است. برای مثال یک بازیکن فوتبال که خواهان کسب مقام آقای گلی است، تنها زمانی به این خواسته دست پیدا خواهد کرد که از تیم خوبی برخوردار بوده و همکاری لازم را با سایرین داشته باشد. در غیر این صورت هیچ دستاوردی به وجود نخواهد آمد. در نهایت توجه داشته باشید که در یک تیم، هیچ فردی بر دیگری برتری نداشته و همگان باید نهایت تلاش خود را انجام دهند. این نگرش باعث خواهد شد تا از غرور کاذب و رفتارهای انفرادی فاصله گرفته و موفقیت خود را تنها در سایه موفقیت تیم بدانید.

4-ساکن نباشید

اگر به سطحی محدود قانع باشید، حتی جایگاه فعلی خود را نیز از دست خواهید داد. درواقع هر فرد باید تمایل زیادی به پیشرفت داشته باشد. در غیر این صورت جای خود را به فردی خواهد داد که در مسیر رشد قرار دارد. برای این امر نباید انتظار داشته باشید که مدیران اقدامی را انجام دهند. درواقع آموزش دیدن امروزه بسیار متنوع شده و شما با کمک اینترنت می توانید در هر زمان و مکانی اقدام به افزایش سطح دانش خود کنید. اگرچه در این رابطه بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها کافی است تا تقاضای انجام کاری جدید را داشته باشد، با این حال توجه داشته باشید که تنها زمانی شایستگی این امر را پیدا خواهید کرد که توانایی لازم برای آن را داشته باشید. در غیر این صورت نتیجه کار کاملا اسفبار خواهد بود. نکته دیگری که باید توجه داشته باشید این است که پیشرفت کردن باعث خواهد شد زمینه رشد شما حتی خارج از شرکت فعلی نیز مهیا شود. درواقع نباید تصور کنید که استخدام شدن در یک شرکت به معنای پیمانی ابدی است.

5-بر روی اولویت ها متمرکز بمانید

هر فردی تنها در زندگی خود باید سه اولویت داشته باشد. خانواده، کار و ارتقای شخصی بدون شک مواردی هستند که شما باید تنها به آنها توجه داشته باشید. این امر در حالی است که تقریبا تمامی افراد جهان درگیر مسائلی هستند که ابدا اهمیتی را نداشته و تمام انرژی آنها را مصرف می کند. برای مثال شایعه پراکنی و قضاوت، از جمله این موارد محسوب می شود. در این رابطه به خاطر داشته باشید که افراد با یکدیگر کاملا متفاوت بوده و لازم است تا به آن احترام بگذارید. همچنین تمامی اقدامات روزانه خود را یادداشت کنید تا از قرار داشتن خود در مسیر اصلی اطمینان داشته باشید. اگرچه این امر در ابتدا ممکن است سخت تصور شود، با این حال فراموش نکنید که ویژگی بزرگ همه انسان ها قدرت عادت آنها محسوب می شود. به همین خاطر شما پس از مدتی کاملا به این شرایط جدید عادت خواهید کرد. با نگاهی به افراد اطراف خود نیز محبوب ترین ها را آنهایی خواهید دانست که دخالتی در زندگی افراد نداشته و اظهارنظری را انجام نمی دهند و تنها زمانی در این رابطه فعالیت می-کنند که از آنها کمکی درخواست شده است.

مطلب مرتبط: نکاتی که رهبران برای کسب موفقیت باید بدانند

6-اوضاع را تحت کنترل خود درآورید

شما باید از یکسری اصول برای خود برخوردار باشید که تابع شرایط نبوده و همواره ثابت باقی می ماند. برای مثال عدم صحبت کردن با صدای بلند در محیط کاری، یکی از اصول حرفه ای محسوب می شود. در این رابطه جالب است بدانید که بسیاری از ارتقاهای شغلی، به خاطر همین مسائل ساده ای اتفاق می افتد که توسط سایر کارمندان رعایت نشده است. همچنین این امر که مسئولیت های زندگی خود را برعهده بگیرید، باعث خواهد شد تا در برابر شکست ها به جای ناامیدی و گله کردن، در تلاش برای بهبود سریع و جبران کردن همه چیز باشید. خوش رفتاری با سایرین نیز باعث خواهد شد تا بسیاری از مشکلات شما عملا نابود شده و همواره طرفداران سرسختی را داشته باشید.

7-مرز مشخصی میان زندگی شخصی و کار خود داشته باشید

اگر به خوبی همه چیز را مدیریت نکنید، همواره در هر دو بخش مهم زندگی خود با مشکلاتی مواجه خواهید بود. در این رابطه فراموش نکنید که اگر به یک صورت تاکنون رفتار کرده اید، به معنای آن نخواهد بود که باقی عمر خود را نیز باید به همین صورت سپری کنید. برای این امر ابدا در محیط کار خود به تماس ها و ایمیل های شخصی پاسخ نداده و این قانون را در زمان های حضور خود در کنار خانواده نیز رعایت کنید. این اقدام کاملا ساده پس از مدتی شما را به بهترین تعادل ممکن خواهد رساند.

8-از ابزارها و امکانات اطراف خود به بهترین شکل استفاده کنید

ریشه بسیاری از سختی ها در عدم استفاده درست از امکانات موجود است. برای مثال شما برای پیمودن یک مسیر طولانی اگرچه می توانید پیاده روی نیز کنید، با این حال استفاده از یک وسیله نقلیه سهولت کار را افزایش خواهد داد. با نگاهی به نحوه انجام کارها توسط افراد مختلف نیز پی به این امر خواهید برد که آنها به دنبال ساده ترین راه برای انجام کارهای خود نیستند. علت اصلی این امر را در دو مورد می توان خلاصه کرد. نخست عدم اطلاع و دیگری ترس از تغییر است که هر دوی آنها کاملا اشتباه بوده و لازم است تا به سرعت کنار گذاشته شوند. فراموش نکنید که مهم ترین ابزار حال حاضر که در اختیار همگان قرار دارد، اینترنت بوده و لازم است تا به خوبی بدانید که از آن چگونه می توان برای کاهش سختی های کار خود استفاده کرد.

9-وقت شناس باشید

مهم ترین دارایی هر فرد، زمانی است که در اختیار او قرار گرفته و برای تمامی افراد در طول شبانه روز، 24 ساعت است. به همین خاطر ضروری است تا مدیریت درستی را بر روی آن داشته باشید. فراموش نکنید که قرار دادن خود در چارچوب برخی از قوانین باعث خواهد شد تا یک عادت در شما شکل گیرد. برای مثال اگرچه می توان کمی با تاخیر وارد شرکت شد، با این حال اگر خود را به زمانی خاص متعهد کنید، نه تنها رضایت مدیران خود را به دست خواهید آورد، بلکه همواره نسبت به زمان خود متعهد و آگاه باقی می مانید.

مطلب مرتبط: موفقیت کاری بیشتر با تقویت روحیه اعضای شرکت

10-فراموش نکنید که همواره یک راه دیگر نیز وجود دارد

این امر که خود را محدود به یک مسیر ندانید، باعث خواهد شد تا همواره در مسیر رشد قرار داشته باشید. برای مثال ممکن است در طول زندگی خود با سدهایی مواجه شوید، تحت این شرایط اقدام عاقلانه انتخاب راهی دیگر برای ادامه دادن همان مسیر خواهد بود. درواقع بسیاری از افراد خود را قربانی شرایط فعلی دانسته و تصور می کنند که این امر سرنوشت آنها خواهد بود، با این حال جالب است بدانید که تقریبا تمامی افراد موفق در حوزه های مختلف جهان، در بدترین شرایط ممکن زندگی کرده اند. بدون شک اگر آنها موفق شده اند تا اوضاع زندگی خود را به صورت کامل تغییر دهند، شما نیز قادر خواهید بود.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی