اخبار

با افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات باغی و با تکیه بر ظرفیت‌های چشمگیر این بخش خواهیم توانست علاوه بر افزایش صادرات، تراز تجاری کشور را با تکیه بر تولیدات داخلی مثبت کنیم.

·         معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

صادرات دو میلیارد دلاری محصولات باغی کشور/ رشد دو درصدی تولیدات باغی در سال 94

 

با افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات باغی و با تکیه بر ظرفیت‌های چشمگیر این بخش خواهیم توانست علاوه بر افزایش صادرات، تراز تجاری کشور را با تکیه بر تولیدات داخلی مثبت کنیم.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ایران قدیمی‌ترین خاستگاه کشاورزی جهان و نخستین کشور دنیاست که در آن کشاورزی و زراعت آغاز شده است.

آمارهای سال 1393 حاکی از آن است که تحریم‌ها علیه ایران از سوی قدرت‌های دنیا به زعم خودشان در جهت تنبیه حکومت ایران یا وادار کردن کشور به انجام یا عدم انجام برخی فعالیت‌ها نه‌تنها تأثیرگذار نبوده، بلکه در بخش کشاورزی شاهد کاهش تراز منفی تجاری غذایی کشور از هشت میلیارد دلار به 5.4 میلیارد دلار، افزایش ارزش صادرات مواد غذایی به میزان 27 درصد، کاهش ارزش واردات مواد غذایی به میزان 9 درصد، افزایش ذخایر استراتژیک محصولات راهبردی، افزایش خرید محصول گندم از مردم از 4.8 میلیون تن به هشت میلیون تن، سرعت بخشیدن به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری جهت افزایش بهره‌وری آب، طراحی زنجیره تأمین به‌منظور پایداری و تنظیم بازار محصولات اساسی و حمایت از تولیدکنندگان، مبارزه و مهار آفات و بیماری‌های فراگیر جنگل‌های زاگرس و البرز و شمال کشور و... بوده‌ایم.

با توجه به رشد 3.1 درصدی بخش باغبانی و پنج درصدی تولید گل و گیاهان زینتی در کشور و همچنین افزایش تولیدات باغی از 15 میلیون و 950 هزار تن به 16 میلیون و 300 هزار تن (افزایش دو درصدی نسبت به دو سال منتهی به سال 93) که با به‌کارگیری بذور مقاوم به خشکی و کم‌آبی، اجرای طرح الگوی کشت متناسب با وضعیت خاک و آب، توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای و انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه‌ها میسر شد، بر آن شدیم با محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی که در تمامی محافل خصوصی بخش به نیکی از وی یاد می‌شود و از سرمایه‌های باغبانی کشور محسوب می‌شود، به گفتگویی هر چند کوتاه و تلفنی بنشینیم؛ گفتگویی که با اصرار خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران محقق شد، چرا که معاون کارکشته معاونت باغبانی، در نهایت تواضع، ترجیح می‌دهد کارهای بسیار بیشتری انجام شود و سپس آنها را به اطلاع مردم برساند. تا این که پیش از تحقق هدف به اعلام در حد وعده آن بپردازد.

وی در گفت گو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه تولید محصولات باغی در کشور در سال گذشته بیش از 16 میلیون تن بوده است، می‌گوید: ایران طی سه سال گذشته افزایش چشمگیری را در صادرات پسته، خرما، انار، سیب، کیوی، انگور خشک‌کرده، زعفران و چای داشته است؛ تا آنجا که با توجه به آمار سال 1393، میزان صادرات پسته در کشور 180.3 هزار تن، خرما 162.2 هزار تن، انار 13.471 هزار تن، سیب 394.4 هزار تن، کیوی 89 هزار تن، کشمش 13.4 هزار تن، زعفران 158 تن و چای 34.4 هزار تن است،‌در کل میزان صادرات بخش کشاورزی به لحاظ ارزشی شش‌هزار و 77 میلیون دلار است که دوهزار و 801 میلیون دلار از زیربخش باغبانی حاصل شده است.

 

رتبه تک‌رقمی ایران در تولید محصولات باغی در جهان

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، ایران را با تولید 222 هزار تن گردو، سومین تولیدکننده محصولات باغبانی در جهان پس از چین با یک‌هزار و 700 هزار تن و آمریکا با 425 هزار تن عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: بر اساس آمار فائو در سال‌های 2013 و 2012، ایران رتبه سوم در تولید خرما، رتبه چهارم در تولید کیوی، رتبه پنجم در تولید انجیر و رتبه نخست در تولید انار را داراست.

محمدعلی طهماسبی با اشاره به افزایش 9 درصدی تولید سیب، 27 درصدی تولید انگور، 31 درصدی تولید پسته، 21 درصدی تولید بادام، 24 درصدی تولید انار و انجیر، 29 درصدی تولید کیوی، 36 درصدی تولید زیتون و هفت درصدی تولید زعفران، میزان کل نسبت تغییرات تولید در سال گذشته نسبت به سال 91 را بیش از 10 درصد اعلام می‌کند.

وی با عنوان اینکه سالانه در کشور دو میلیارد و 552 میلیون گل شاخه بریده تولید می‌شود، سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی کشور را شش‌هزار و 193 هکتار اعلام می‌کند که دوهزار و 222 هکتار آن در فضای گلخانه‌ای و سه‌هزار و 971 هکتار در فضای باز کشت می‌شود.

 

تجهیز یک‌سوم باغ‌های کشور به سیستم آبیاری تحت فشار

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باغ‌های کشور در حال حاضر دو میلیون و 600 هزار هکتار است، از تجهیز 800 هزار هکتار از باغ‌های کشور به سیستم آبیاری تحت فشار خبر می‌دهد.

وی میزان صادرات محصولات باغی در سال را دو میلیارد دلار اعلام می‌کند و یادآور می‌شود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، صادرات این محصولات در آینده‌ای نزدیک افزایش یابد.

طهماسبی با تأکید بر اینکه مثبت کردن تراز تجاری کشور با تکیه بر تولیدات داخلی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون 240 میلیون نفر از جمعیت کشورهای مجاور از محصولات باغی ایران بهره‌مند می‌شوند و با توجه به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، کشورهای روسیه و آسیای میانه نیز به بازار محصولات باغی ایران پیوسته‌اند یا به‌زودی خواهند پیوست./

 

اخبار برگزیده