اخبار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:

در روزهای اخیر مقدار خوراک گازی که شرکت ملی گاز ایران در اختیار شرکت های پتروشیمی تولید کننده کود اوره قرار می دهد کاهش یافته که این امر منجر به کاهش تولید و تحویل این محصول به بخش کشاورزی شده است.

وی افزود: در روزهای اخیر برودت هوا میزان مصرف گاز خانگی را افزایش داده  و با توجه به اینکه اولویت اختصاص گاز برای مصرف گاز خانگی است گاز کمتری در اختیار پتروشیمیها قرار میگیرد.

وی  با تاکید کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده با مسئولان ذیربط، اعلام شده که موج برودت هوا تا چند روز آینده کاهش خواهد یافت و بعد از این مدت میزان تحویل کود اوره دوباره به حالت عادی بر خواهد گشت. 

 
توزیع کود یارانه ای 30 درصد افزایش یافت
 
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: در سال جاری  2 میلیون و 45 هزار تن کود یارانه ای تامین و تدارک شد که در مقایسه با سال گذشته 30 درصد و در مقایسه با میانگین دهه 90، 43 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال قبل رکود 10 ساله توزیع کود یارانه ای در کشور شکسته شد گفت: با این وجود تولید و توزیع این محصول در سال جاری 30 درصد بیشتر است.

رسولی اظهار داشت:  402 هزار تن کود یارانه ای در مقایسه با سال قبل بیشتر در اختیار کشاورزان قرار گرفته، این در شرایطی است که محدودیت های بیشتری به دلیل فشاری های تحریمی داشتیم.

این مقام مسئول گفت: بارندگیهای مناسب سال جاری دلیل اصلی تقاضا برای انواع کود است، از طرفی میزان کشت به صورت دیم نیز افزایش یافته که این امر نیز در افزایش میزان مصرف کود تاثیرگذار  است.

وی تاکید کرد: در مقایسه با سال قبل میزان ذخایر کود دولت نیز 22 درصد رشد داشته است و توانسته ایم برنامههای وزارت جهاد کشاورزی را تامین کنیم.

فشار تحریم ها بی اثر شد 

رسولی گفت: با مجموعه اقداماتی که انجام شده،  فشار تحریم ها بر کشورمان بی اثر شده  و شرایط فعلی حتی از سال های که تحریم نیز نداشته ایم، بهتر است.

وی با اشاره به افزایش نرخ کود اوره در سال جاری اظهار داشت: کود اوره  تنها کود یارانه ای بوده که در سال جاری افزایش یافته است؛در حال حاضر هر کیسه 50 کیلوگرمی کود اوره به قیمت 53 هزار تومان تا 55 هزار تومان به کشاورزان در مزرعه تحویل داده می‌شود؛ قیمت این محصول در سال گذشته 45 تا 46 هزار تومان بود.

رسولی با بیان اینکه قیمت کود اوره در چند سال گذشته  افزایش نیافته بود گفت: کود اوره دارای تکنولوژی پشرفته ای است  اما قیمت هر کیلوگرم از این محصول با وجود افزایش از یک لیتر آب معدنی نیز ارزان تر است.

با وجود افزایش قیمت کود اوره، مصرف بیشتر شد

وی با اشاره به آگاهی دولت بر تاثیرمصرف کود اوره در کشاورزی گفت: افزایش حدود 20 درصدی کود اوره با رعایت این مهم بوده است به همین منظور، شاهد آن هستیم که با وجود افزایش قیمت مصرف این محصول بیشتر شده است.

مدیر عامل شرکت خدمات حماتی کشاورزی در واکنش به اینکه با توجه به یارانه ای بودن کود های شیمیایی، این نگرانی وجود ندارد که دلایل افزایش تقاضا برای خرید این محصول به خاطر قاچاق آن باشد اظهار داشت: گزارش هایی که از نیروهای انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر دستگاه های نظارتی وجود دارد،  میزان انحراف توزیع کود یارانه ای  بسیار جزئی است.

وی تاکید کرد: به طور طبیعی در توزیع هر کالایی یارانه ای ، مواردی از انحراف وجود خواهد داشت اما بر اساس گزارشی که واحد بازرسی خود شرکت خدمات حمایتی ارائه داده است میزان این انحراف، کمتر از 2 در صد است و  جای نگرانی ندارد.

قیمت انواع کود شیمیایی

مدیر عامل شرکت پشتیبانی خدمات حمایتی با بیان اینکه سیستم نظارت هوشمند بر توزیع  کود یارانه ای وجود دارد،  اظهار داشت: تمامی محوله هایی که از کارخانه یا کشتی خارج می شوند تا  به کشاورزان تحویل داده شود، بر روی آنها نظارت وجود دارد و برای آنها قبض انبار تهیه می‌شود؛ این اطلاعات در سامانه هوشمند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قابل مشاهده است.

رسولی گفت: قیمت هر کیسه 50 کیلوگرمی کود اوره حدود 54 هزار تومان، سوپر فسفات ساده 35 هزار تومان ، سولفات  پستاسیم 75 هزار تومان، کلرید پتاسیم حدود 60 هزار تومان است.

 

کلمات کلیدی : مصاحبه حمید رسولی
اخبار برگزیده