اخبار

.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد داد:

تأسیس مرکز آموزشی تخصصی تکنولوژی بذر/ یکی از 10 بانک ژن برتر جهان در محصولات باغی هستیم

 

عصر گِل لگد کردن به سر آمده است و باید بتوانیم با بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روز دنیا، موجبات پیشرفت در تمامی حوزه‌های کشاورزی را فراهم کنیم.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه دهمین گردهمایی سالانه کارشناسان مسئول واحدهای استانی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با قدمت تحقیقاتی 100 ساله همواره در کنار وزارت جهاد کشاروزی بوده و شانه‌به‌شانه بخش تولید حرکت کرده است، گفت: این سازمان با تولید 610 رقم زراعی، منحصر‌به‌فردترین مجموعه در تولید رقم بوده است.

اسکندر زند با بیان اینکه 65 درصد ارقام توسط مؤسسه‌های تحقیقاتی، 34 درصد وارداتی و یک درصد توسط بخش دانشگاهی تولید شده‌اند، افزود: باز هم به‌نظر ما تولید این مقدار رقم کافی نیست و بخش خصوصی و دانشگاهی باید فعال‌تر عمل کند و از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود.

وی از انعقاد قراردادهای قابل تأمل با نهادهای بین‌المللی و ورود آنها به عرصه تولید خبر داد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در بسیاری از بخش‌های کشاورزی پیشرو هستیم، به‌گونه‌ای که آفت، بیماری یا رقمی نیست که وارد یکی از مؤسسه‌های تحقیقاتی شود و در کمتر از 24 ساعت شناسایی نشود.

زند از وجود دستورالعمل‌های خاص و ویژه برای هریک از 600 آفت، بیماری و علف هرز موجود در کشور خبر داد و تصریح کرد: در تولید واکسن نیز قادر به تولید 100 درصد واکسن‌های دامی، 60 درصد واکسن‌های انسانی و 50 درصد واکسن‌های طیور هستیم، این در حالی است که بی‌شک توان تولید 100 درصدی تمامی واکسن‌ها را داریم.

وی با بیان اینکه سازمان تات صرفاً یک نهاد تحقیقاتی نیست و در تولید بسیاری از محصولات از بخش خصوصی پیشی گرفته است، از وظایف حائز اهمیت سازمان را نظارت بر تولید بیش از 450 هزار تن بذر، سم، کود و ذخایر ژنتیکی اعلام کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اعلام اینکه مؤسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال به‌عنوان یکی از 10 بانک ژن برتر دنیا شناخته می‌شود، از وجود 54 باغ ذخایر محصولات باغی در کشور خبر داد و یکی دیگر از وظایف سازمان را حفاظت از این ذخایر ژنتیکی عنوان کرد.

زند مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال را از مؤسسه‌هایی دانسته که از پشتوانه حاکمیتی و ملی خوبی برخوردار است و ادامه داد: این مؤسسه باید بتواند با فرهنگ‌سازی و هم‌سو کردن اولویت‌هایش با اولویت‌های کشوری، موجبات ارتقاء و پیشرفت را در کشور فراهم کند و مباحث زمین‌مانده را به سرمنزل مقصود برساند.

وی یادآور شد: مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال باید در زمینه تحقیقات بیشتر ورود کند، حتی اگر این امر باعث کاهش تولید شود.

زند تأکید کرد: باید بتوانیم با استفاده از روش‌های مناسب آموزشی و ترویجی کیفیت بذر را توسعه دهیم و حتی قادر خواهیم بود یکی از مراکز آموزشی بخش را برای داشتن یک مرکز تخصصی آموزشی تکنولوژی بذر تجهیز کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بذر، نهال و نشاء حرکت‌های رو به جلویی داشته‌ایم و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است، اظهار داشت: هنوز در بعضی بخش‌های کشاورزی عقب هستیم؛ به‌گونه‌ای که بخواهیم برای ساخت یک ساختمان به جای استفاده از تکنولوژی‌های روز شروع به گِل لگد کردن کنیم، در کشاورزی نیز در برخی حوزه‌ها در عصر گل لگد کردن جا مانده‌ایم و برای نجات خود، نیازمند نهادینه‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌هایمان باید بتوانیم با تجزیه و تحلیل امور بیاموزیم که چه چیز را باید خلق و چه چیز را باید کسر کنیم./

 

 


اخبار برگزیده