اخبار

به  گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  از  برگزاری جلسه دیسشکاشن  هواشناسی استان گلستان  خبر دادکه توصیه های فنی  زراعی و باغی هواشناسی کشاورزی  و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه1559 باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

کشاورزان وباغداران با مشورت کارشناسان و مروجان مراکز خدمات ، ناظرين مزارع و کارشناسان پهنه با توجه به پيش بيني  وضعيت جوي نسبت به توصيه هاي ذيل نيز اقدام فرمايند:

زراعت:

1– کشاورزان محترم نسبت به آماده سازی بستر کشت و (ترجیحا به روش حفاظتی)ذرت،سورگوم و یونجه در صورت تامین بودن رطوبت خاک  می توانند در روزهای آتی در اسرع وقت اقدام نمایند. و در صورت عدم تامین رطوبت خاک نسبت به آبیاری و سپس کشت اقدام نمایند.

2- کشاورزان محترم می توانند نسبت به وجین و مصرف کود سرک  همراه با آبیاری در صورت عدم وزش شدید باد در  مزارع گوجه فرنگی و محصولات جالیزی  می توانند اقدام نمایند.

3- کشاورزان و پیمانکاران تولید بذر گندم و جوحتما نسبت به مخلوط کشی علف هرز و ارقام خارج از تیپ به روش دستی قبل از شروع برداشت می توانند اقدام فرمایند.

4- کشاورزان محترم سیب زمینی کار توجه داشته باشند هنگام برداشت از مخلوط کردن غده های لهیده ،آفت زده،خارج از فرم و آغشته به خاک و گل و سایر مواد خارجی با غده های سالم جدا خودداری نمایند.

5-کشاورزان محترم سیب زمینی کار از برداشت محصول طی ساعات گرم روز جدا،خودداری نمایید و همچنین برداشت زود هنگام،افت کمی و کیفی محصول را در پی خواهد داشت.

6-شرکت های تولید کننده بذر گندم،جو انبار دپو بذر را حتما ضد عفونی فرمایند.

پنبه و دانه های روغنی :

7-با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت کلزا و جهت تعین زمان مناسب برداشت به کشاورزان توصیه می شود بازدید مستمر از مزارع داشته باشند تا در اولین فرصت نسبت به برداشت بموقع اقدام شود. و از برداشت دانه با رطوبت بالا جدا خودداری نمایند.

8- با توجه به تراکم علف های هرز هم خانواده کلزا و جهت تسهیل در برداشت و جلوگیری از ریزش دانه،در حد امکان نسبت به حذف  علف های هرز به روش دستی اقدام شود.

9-کشاورزانی که قصد کشت آفتابگردان بهاره دارند در صورت تامین بودن رطوبت خاک در اسرع وقت نسبت به کشت اقدام نمایند.و در صورت عدم تامین رطوبت خاک بخصوص در شرق استان،نسبت به آبیاری و سپس کشت اقدام نمایند.

10-مزارع کلزایی که در مرحله پر شدن دانه قرار دارند بخصوص در شرق استان در صورت خشک بودن عمق 10 سانتی متری خاک نسبت به آبیاری اقدام نمایند.

11-کشاورزانی که قصد کشت سویا بهاره دارند در صورت تامین رطوبت خاک نسبت به آماده سازی و کشت بذر ترجیحا به روش حفاظتی اقدام نمایند..

12-زمان مناسب کاشت پنبه بهاره در حال سپری شدن است، به پنبه کاران عزیز توصیه می شود در کشت پنبه بهاره تعجیل نمایند.تا خسارت ناشی از همزمانی اوج گلدهی پنبه با دمای طاقت فرسای تابستان موجب افزایش ریزش گل نشود.

13-سله ناشی از بارندگی، یکی از ریسک های مهم مزارع تازه کشت شده پنبه است، با توجه به پیش بینی بارش  پراکنده در نواحی کوهپایه ای در سطح استان، پنبه کاران عزیز، آمادگی لازم برای سله شکنی را داشته باشید.

14-پنبه کاران عزیز مراقب شیوع آفات اول فصل به ویژه تریپس باشند.

15-علی رغم شرایط مساعد دمایی، ضدعفونی دقیق بذر پنبه با قارچکش و حشره کش مناسب مورد تاکید کارشناسان است.

16-کشاورزانی که تمایل به کشت پنبه با روش کشاورزی / خاکورزی حفاظتی دارند، حتما برای برنامه ریزی مبارزه با علف های هرز، با کارشناس پهنه و محقق معین پنبه مشورت نمایند.

17-با توجه به پیش بینی وزش باد شدید کشاورزان عزیز مراقب خسارت باد به  ماشین های آبیاری باشند.سمپاشی و کود پاشی با کود پاش سانتریفیوژ در هنگام باد شدید توصیه نمی شود.

18- برای کمک  به پنبه کاران عزیز، تیمی از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور برای شهرستان های مختلف تعین شده است. پنبه کاران عزیز برای استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان، شماره تماس محقق معین منطقه خود را از مرکز خدمات یا اداره جهادکشاورزی دریافت نمایند.

کلمات کلیدی : مونیتورینگ هواشناسی
اخبار برگزیده