اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  از  برگزاری جلسه دیسشکاشن  هواشناسی استان گلستان  خبرداد . که توصیه های فنی  زراعی و باغی هواشناسی کشاورزی  و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه1559 باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:کشاورزان وباغداران با مشورت کارشناسان و مروجان مراکز خدمات ، ناظرين مزارع و کلينيک هاي گياه پزشکي با توجه به پيش بيني  وضعيت جوي نسبت به توصيه هاي ذيل نيز اقدام فرمايند:

زراعت:

1-بذور خود مصرفی که کشاورزان در انبار نگهداری می کنند با توجه به گرم شدن هوا احتمال ،آفت زدگی دارد حتما ضد عفونی با قرص یا گاز بعمل آید.

2-کشاورزان محترم که مقصد خشکه کاری برنج دارند فقط می توانند از ارقام زودرس و ارقام محلی تا 10 تیر ماه اقدام کشت نمایند.

3- کشاورزان محترم شالیکار می توانند در مرحله 3 تا 4 برگی (شروع پنجه زنی )نسبت به مصرف کود سرک به میزان 100- 75 کیلوگرم به همراه آبیاری اقدام نمایند.

4– کشاورزان محترم نسبت به آماده سازی بستر کشتو (ترجیحا به روش حفاظتی)ذرت،سورگوم و یونجه در صورت تامین بودن رطوبت خاک  می توانند در روزهای آتی در اسرع وقت اقدام نمایند. و در صورت عدم تامین رطوبت خاک نسبت به آبیاری و سپس کشت اقدام نمایند.

5- کشاورزان محترم نسبت به خاکدهی پای بوته مزارع گوجه فرنگی و محصولات جالیزی همراه با مصرف کود سرک  ازته و کلرو پتاسیم  با آبیاری و وجین علفهای هرز مزارع خود  می توانند اقدام نمایند.

6-کشاورزان محترم کشت تابستانه تمامی کودهای یارانه ای در مراکز توزیع مجاز موجود می باشد تهیه حواله نسبت به تحویل کود از نزدیکترین مرکز خرید اقدام نمایند..

7-کشاورزان شالیکار در اراضی نسق توصیه می شود به منظور جلوگیری از سوختگی جوانه های شالی در اثر گرمای در پیش رو سعی نمایید. در طول شب تا ارتفاع دو سانتی متر آب در خزانهوارد نمایند. و در بعداظهر روز بعد آب از خزانه خارج نمایند.

8- کشاورزان محترم در بین فواصل چینهای برداشت محصولات جالیزی (کدو و خیار) از مصرف بیش از حد کود ازته خودداری نمایند.

پنبه و دانه های روغنی :

9- با توجه به پیش بینی بارش ها از اواخر وقت امشب به کشاورزان توصیه می شود از کشت سویا ،کنجد خودداری نمایند.

10-با توجه به اهمیت تاریخ کاشت در تولید اقتصادی پنبه،علی رغم سپری شدن زمان مناسب کاشت پنبه تابستانه،تعجیل در کاشت موجب کاهش خسارت ناشی از تاثیر سرمای پاییزه ،در باز شدن قوزه ها می شود.

11-کشاورزان عزیز در  صورت تمایل به کشت پنبهبعد از گندم یا کلزا،حتمااز ارقام زودرس استفاده نمایند.

12-پنبه کاران عزیز،آمادگی آبیاری سبک مزارع خشکه کاری شده را داشته باشند.

13-آبتخت مزارع کلزا قبل از کاشت پنبه تابستانه الزامی است.

14-کشاورزانی که تمایل به کشت پنبه با روش کشاورزی / خاکورزی حفاظتی دارند، حتما برای دلیته سازی بذر و  برنامه ریزی مبارزه با علف های هرز، با کارشناس پهنه و محقق معین پنبه مشورت نمایند.

15-کشاورزانی که در زمان کاشت پنبه از ضد عفونی بذر با حشره کش و قارچ کش  غفلت کرده اند مراقب خسارت آفات اول فصل به ویژه تریپس و طوقه بر باشند

16-با توجه به شرایط مساعد دمایی، علاوه بر شیوع تریپس و زنجرک ،ظهور سنک به ویژه در مزارع پنبه حاوی جالیز دور از انتظار نیست.

17- برای کمک  به پنبه کاران عزیز، تیمی از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور برای شهرستان های مختلف تعین شده است. پنبه کاران عزیز برای استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان، شماره تماس محقق معین منطقه خود را از مرکز خدمات یا اداره جهادکشاورزی دریافت نمایند.

حفظ نباتات:

18-کشاورزان و باغداران گرامی پس از مساعد شدن شرایط آب و هوای نسبت به انجام توصیه های ذیل اقدام نمایید.

کشاورزان گرامی با توجه مشاهده تخم ریزی و لارو کرم قوزه پنبه توصیه می شود با اخذ نظر کارشناسان مربوطه نسبت به مبارزه بیولوژیک یا در صورت نیاز شیمیایی با این آفت  در مزارع پنبه و سویا و گوجه فرنگی اقدام نمایید.

19-در مزارع پنبه با مشورت کارشناسان نسبت به کنترل آفات مکنده اقدام شود.

20- باغداران گرامی توصیه می شود در صورت نیاز نسبت به مبارزه با آفات مکنده در باغات اقدام نمایید.

کلمات کلیدی : مونیتورینگ هواشناسی
اخبار برگزیده