اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان،

حجت الله شهبازی گفت: امسال ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان زیر کشت گشنیز رفته است.
وی اظهار داشت: ۹۹ درصد سطح زیر کشت گشنیز در این استان مربوط به شهرستان نهاوند و مابقی به شهرستان های تویسرکان و اسدآباد مربوط می شود.
شهبازی سطح کشت سال قبل این محصول را در استان همدان ۲ هزار هکتار با تولید چهار هزار تن عنوان و اضافه کرد: در راستای تشویق کشاورزان، کشت این محصول در سالجاری افزایش یافت.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: گشنیز یکی از محصولات کم آب بر و کم هزینه است که به ۲ روش بهاره و پاییزه در نهاوند کشت می شود.
شهبازی ادامه داد: تمامی مراحل کشت این محصول به صورت مکانیزه انجام و به طور متوسط در هر هکتار بیش از ۲ تن گشنیز برداشت می شود.
وی گفت: گشنیز تولیدی به علت نداشتن دستگاه و کارخانه های فرآوری مناسب در استان، به شکل خام به خارج از کشور صادر و سود آن نصیب دیگر کشورها می شود.
شهبازی در تشریح خواص دارویی گشنیز گفت: خواص گشنیز شبیه خواص زیره و میوه های آن محتوی لیپیدها، آلبومین ها، تانن ها، پکتین، قندها و ویتامین ث است.
شهبازی ادامه داد: این جوشانده ها سیستم اعصاب را نیز تسکین می دهند و از دم کرده آن برای باز شدن صدا، درمان گلو درد و سرماخوردگی، برطرف کردن حالت استفراغ و درمان بیماری دیابت یا قند خون استفاده می شود.
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با تأمین به موقع کود شیمیایی مورد نیاز مزارع کشاورزی استان همدان نقش بسزایی در تولید محصولات کشاورزی استان همدان دارد.

اخبار برگزیده