اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتبی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  اطلا عات دیسکاشن  هواشناسی استان گلستان  که درروز یکشنبه مورخ 16/6/99 برگزار  شد.براساس توصیه های فنی زراعی و باغی و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مانیتورینگ و از طریق  سامانه۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

زراعت :

1-کشاورزان محترم نباتات علوفه ای (ذرت سیلویی و سورگوم) که نسبت به کشت بهاره اقدام نمودن می توانند با صاف شدن هوا نسبت به برداشت محصولات خود اقدام نمایند.

2-بذور خود مصرفی که کشاورزان در انبار نگهداری می کنند و بذر تولید کنندگان دپو شده در انبارها با توجه به گرم شدن هوا احتمال ،آفت زدگی دارد حتما ضد عفونی با قرص یا گاز بعمل آید.

3 – کشاورزان محترم مناطق شمالی جهت ذخیره رطوبت ناشی از بارندگی های شهریور ماه نسبت به لایه شکنی مزارع خود می توانند اقدام نمایند .

4-کشاورزان محترم شالیکار توجه داشته باشند از ساعت 7 تا 11 صبح به دلیل وجود رطوبت بالا نسبت به برداشت محصول خود خودداری نمایند و بهترین زمان مناسب برای برداشت محصول از ساعت 12 تا 5 بعداظهر و با رطوبت 16 درصد توصیه می شود

.پنبه و دانه های روغنی :

کشاورزان  گرامی :

5-با توجه به نیاز غوزه ها به آب کشاورزان عزیز آبیاری مزارع پنبه را ادامه دهند

6-در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، با کارشناسان پهنه و محقق معین پنبه در منطقه خود تماس حاصل فرمایند.

7-با توجه به قرار داشتن مزارع سویا در مرحله غلاف دهی نسبت به انجام آبیاری منظم دوره ای در مزارع خود اقدام نمایید.

8- با شروع برداشت آفتابگردان روغنی از برداشت دانه با رطوبت بالا خودداری نمایید.

باغبانی:

9-باغداران محترم نسبت به آبیاری منظم باغات خصوصا در باغات جدید الحداث اقدام نمایند.

10- در باغات  سیب ،باغداران می توانند نسبت  به محلولپاشی با کود کامل ماکرو که دارای روی و بور بالاتری هستند اقدام نمایند.

11-با توجه به زمان گل انگیزی باغات انار،باغداران می توانند جهت افزایش گل دهی نسبت به انجام محلولپاشی فرویت ست(ازت،روی ،بور) با غلظت 2 تا 3 هزار تا دو مرحله هنگام عصر اقدام نمایند.

حفظ نباتات:

12- به شالیکاران محترم توصیه می شود:

  در مزارع کشت تابستانه که در آستانه ظهور خوشه قرار دارند با نظر کارشناس پهنه منطقه خود نسبت به سمپاشی مزارع شالی جهت کنترل بیماری بلاست اقدام در صورت رصد پروانه کرم ساقه خوار شالی توسط تله های فرمونی و با توصیه کارشناس مربوط نسبت به مبارزه شیمیایی یا بیولوژیک با این آفت اقدام نمایید.

13- به باغداران گرامی توصیه می شود نسبت به مبارزه با  شپشک ها و مگس میوه در باغات مرکبات و دانه دارها ،   مگس زیتون در باغات زیتون،کرم گلوگاه و کنه و...در باغات انار  با حشره کش ها ی مناسب و با اخذ مشورت از کارشناسان پهنه اقدام نمایند.

14- به کشاورزان گرامی توصیه می شود نسبت به مبارزه شیمیایی با آفات مکنده و کرم غلاف خوار در مزارع پنبه، سویا و کنجد با حشره کش های مناسب طبق نظر کارشناسان مربوطه اقدام نمایند.

 

اخبار برگزیده