اخبار

حمایت از واردات کودهای با تکنولوژی برتر یا تشویق ارتقای کیفیت تولیدات داخلی با هدف دفاع از حقوق کشاورزان و تولید اقتصادی و سالم محصولات زراعی و باغی است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم و عضو ستاد برگزاری سومین نمایشگاه نهاده‌های تخصصی کشاورزی (کود، سم و بذر ) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: از آنجا که اهمیت کودهای با تکنولوژی برتر در ارتقاء بهره‌وری تولید پایدار و اقتصادی برای کشاورزان امری حیاتی است، واردکنندگان عضو انجمن، کودهای با تکنولوژی برتر را که حداقل باقیمانده‌های شیمیایی در بستر، زمین و محصول دارد وارد می‌کنند و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

محسن احمدمخبری با بیان اینکه کودهای وارداتی کیفی از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: در تأثیر این نوع کودها می‌توان به افزایش تولید 20 تا 40 درصدی برخی محصولات در هر هکتار اشاره کرد؛ کمااینکه کودهای وارداتی با تکنولوژی برتر، قدرت گیاه را در مقابل سرما و حوادث غیرمترقبه طبیعی نیز افزایش می‌دهد.

محسن احمدمخبری

وی با استناد به اظهارات اخیر عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی که چند روز پیش در نشست اتاق ایران اعلام کرد شاهد یک مزرعه جو بوده که به‌دلیل تغذیه با کود مناسب در مقابل سرما نیز محفوظ مانده، خاطرنشان کرد: با ورود این نوع کودها و افزایش رقابت، تولیدکنندگان متعهد و زحمتکش داخلی نیز عزم خود را برای رقابت با این نوع کودها جزم کرده و به ارتقای کیفی کودهای داخلی مبادرت خواهند کرد.

احمدمخبری با یادآوری گزارش مستند وزارت جهاد کشاورزی که ترجیح آنها همواره دفاع از تولید داخلی باکیفیت بوده است، ادامه داد: وقتی وزارت جهاد کشاورزی به این نکته دست یافت که از 60 نوع کود ایرانی 38 مورد آنها فقط خاک بوده و فاقد کود بوده، طبیعی است که جهت حمایت از حقوق کشاورزان، حق انتخاب آزادانه انتخاب نهاده مهم و اثرگذاری مانند کود را برای بهره‌برداران قائل باشد.

وی در عین حال خبر داد که بر اساس اطلاعات کسب‌شده طی همین یک سال از زمان اعلام این گزارش تا امروز بیشتر تولیدکنندگان، کیفیت کودها را ارتقاء داده‌اند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم اظهار امیدواری کرد تا با دوام رقابت، سطح کیفیت کودهای داخلی هم به تکنولوژی کودهای برتر وارداتی برسد.

احمدمخبری با استقبال از مصمم بودن وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه تحقیقات آب و خاک در اجرای طرح ثبت مواد کودی تصریح کرد: پیش از این، کود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تخصصی کشاورزی، متولی نداشت و هر کس هرچه می‌خواست وارد، تولید یا توزیع می‌کرد؛ اما نباید از این نکته غافل ماند که مهم‌تر از ثبت مواد کودی، استمرار کنترل کیفیت کودهای توزیعی در بازار است تا کودهای دارای فلزات سنگین نتواند به بازار مصرف کشاورزان راه یابد.

وی بر اهمیت اطمینان خاطر یافتن کشاورزان از کودهای موجود در بازار که خطر عقیم شدن گل‌ها و محصولات آنها را نداشته باشد، تأکید کرد.

حمایت از موضع مقتدرانه رییس سازمان تحقیقات آب و خاک در دفاع از حقوق کشاورزان

احمدمخبری درباره فشارهای وارده به کاوه بازرگان، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب جهاد کشاورزی که پس از اظهارات چند روز گذشته‌اش در اعلام عزم راسخ آن مؤسسه در دفاع از اجرای طرح ثبت مواد کودی، مورد هجمه برخی جریان‌های مدعی دفاع از تولیدات داخلی قرار گرفت، یادآور شد: "موضع دکتر بازرگان، نه اینکه از واردات دفاع چشم بسته کند، بلکه ماحصل وجود شواهد و مستندات گذشته است؛ لذا حمایت از ورود کودهای باکیفیت اروپایی اقدامی در راستای دفاع از حقوق کشاورزان و تولید محصولات سالم در اراضی زراعی و باغی ایران است.

وی با یادآوری اینکه عدم اختصاص یارانه دولتی به بخش خصوصی باعث می‌شود تا آنها نسبت به رسوب کردن کودهای وارداتی نامرغوب یا حتی داخلی غیرکیفی، بی‌تفاوت نباشند، تأکید کرد: در واقع شاید دلیل اصلی فروش نرفتن کودهای وارداتی غیرکیفی و نه با تکنولوژی برتر نیز همین باشد که عملکرد بسیار مطلوب و محسوسی دارد.

به گفته عضو ستاد برگزاری سومین نمایشگاه نهاده‌های تخصصی کشاورزی کود، سم و بذر، وقتی حجم تولید برخی محصولات تا 40 درصد در واحد سطح افزایش می‌یابد، طبیعی است که کشاورزان دنبال کود هرچند ارزان، اما فاقد کارایی لازم نمی‌روند.

احمدمخبری با اظهار خشنوی از موضع متعهدانه وزیر جهاد کشاورزی و معاون وزارت جهاد کشاورزی در دفاع از واردات یا تولید کودهای دارای گواهی ثبت، گفت: کمااینکه در امر واردات هم بعضاً در سال‌های گذشته توسط افراد غیرمتخصص از چین کودهای بدون جایگاه کیفی و به اصطلاح یک‌بارمصرف به کرات وارد می‌شد.

وی با اظهار امیدواری از این که با تداوم رقابت سالم در بازار و سیاست ثبت، بازار نهاده‌های تخصصی سامان اساسی پیدا کند، افزود: برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی کود، سم و بذر با هدف کسب بهترین اطلاعات در یک محل و ارائه حق انتخاب برای بهترین‌ها است و در این زمینه از رقابت هیچ واهمه‌ای وجود ندارد و ممانعت نمی‌شود.

احمدمخبری با اعلام اینکه در سومین نمایشگاه نهاده‌های تخصصی کشاورزی حدود 93 غرفه برپاست که تفاوت‌های کمی و کیفی زیادی نسبت به دو دوره گذشته داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه توسط سه انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان کود و سم و واردکنندگان بذر برگزار می‌شود و غرفه‌ها نیز به‌صورت آنلاین از سوی اعضای آنها رزرو شده است.

سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران از ششم تا نهم بهمن‌ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بوستان گفتگوی تهران برگزار می‌شود./

 

 

 

اخبار برگزیده