اخبار

مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سالانه حدود سه میلیون تن کود اوره، فسفات و پتاس موردنیاز کشور است که حدود ۸۰ درصد کودها یعنی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن مربوط به کود اوره است که هیچ افزایش قیمتی نداشته است.

شاپور رضایی در گفتگو با خبرنگار فارس در بوشهر در خصوص جزئیات توزیع کودهای شیمیایی برای کشاورزان در استان بوشهر اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر به‌عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، وظیفه تأمین، تهیه و توزیع کود شیمیایی را در استان بوشهر به عهده دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سالانه حدود سه میلیون تن کود اوره، فسفات و پتاس موردنیاز کشور است که حدود ۸۰ درصد کودها یعنی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن مربوط به کود اوره است که از داخل کشور تأمین می‌شود و سهم استان بوشهر از این کودها 40 هزار تن است.

وی افزود: در سال گذشته قیمت کود اوره دولتی برای کشاورزان مبلغ ۵۴ هزار و ۶۲۵ تومان بوده است و امسال نیز هیچ تغییر و افزایش قیمتی نداشته است.

رضایی با بیان اینکه 85 درصد کود کشور از داخل تأمین می‌شود، تصریح کرد: ۲۰ درصد مابقی کود موردنیاز کشاورزان که از فسفات و پتاس تشکیل می‌شود، عمدتاً وارداتی هستند؛ یعنی اگر ما بگوییم ۸۰۰ هزار تن کود فسفات و پتاس نیاز داریم، تقریباً ۱۵۰ هزار تن از آن داخلی هست مابقی وارداتی بوده است.

وی در خصوص افزایش چند برابری قیمت کود فسفات و پتاس در استان بوشهر گفت: واردات کود قبلاً از طریق بانک مرکزی و ارز دولتی تأمین می‌شد اما اخیراً دولت نتوانسته آن را تأمین کند و در هیئت دولت هم مطرح شده و نتوانسته‌اند کود موردنظر را با نرخ دولتی تأمین کنند و ارز نیمایی اختصاص داده‌اند که افزایش قیمت در کود فسفات و پتاس را در پی داشته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در حال حاضر قیمت سوپر فسفات تریبل 423 هزار و سولفات پتاسیم 544 هزار و 600 تومان است که افزایش چند برابری داشته است.

رضایی از فعالیت دو کارخانه برای تأمین کودهای وارداتی خبر داد و گفت: دو کارخانه با ظرفیت تولید 100 هزار تن و 200 هزار تن کود فسفات در استان بوشهر مشغول به فعالیت شده‌اند اما کارخانه 100 هزارتنی به دلیل نداشتن مواد اولیه کافی با یک‌چهارم ظرفیت مشغول به فعالیت است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: باتوجه‌به این‌که کشت پاییزه شروع شده، کشاورزان حتماً سهمیه کود شیمیایی خود را پیگیری و استفاده کنند، چرا که کود شیمیایی باید با کیفیت و به‌موقع استفاده شود؛ کارشناسان نیز اعتقاد دارند اگر کود شیمیایی به‌موقع و با کیفیت استفاده شود، حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید صورت می‌گیرد.

اخبار برگزیده