اخبار

از آنجا که یارانه کود برای سال 95 در نظر گرفته شده است، برای سال‌های آینده اگر حذف یارانه اتفاق بیفتد، در صورتی که زیرساخت‌ها فراهم باشد، به نفع بخش کشاورزی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره کیفیت کودهای شیمیایی موجود در کشور گفت: کودهایی که توسط این شرکت تأمین و توزیع می‌شود، از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و با وجود آنکه یارانه‌ای محسوب می‌شود، اما بر اساس اعلام مؤسسه تحقیقات آب و خاک کشور جزو کودهایی است که 100 درصد تطابق با معیارهای استاندارد را دارد.

یزدان سیف افزود: گفته می‌شود کودهای وارداتی در پاره‌ای موارد از کیفیت پایینی برخوردار است، در حالی که باید گفت کودهایی که چه از منابع داخلی و چه خارجی توسط شرکت تدارک می‌شود، استاندارد بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار است.

وی بزرگ‌ترین مشکل کود در کشور را بدمصرفی دانست و خاطرنشان کرد: کشاورزان هم‌اکنون بدون آزمون خاک، نسبت به کوددهی مزارع اقدام می‌کنند و از آنجا که از کمبودهای خاک آگاه نیستند، پایین بودن عملکرد را به کیفیت کود نسبت می‌دهند.

سیف ادامه داد: در صورتی که کود آزاد شده و از حالت یارانه‌ای خارج شود، باید مراقب تقلبات و سایر موارد بود و همچنین خارج شدن کود از حالت یارانه‌ای، کشاورزان را متقبل هزینه هایی می‌کند که ممکن است عملکرد کود از این که هست، پایین‌تر بیاید؛ بنابراین در صورتی مفید خواهد بود که کار کارشناسی برای آن صورت گیرد و الزام برای مصرف وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: حذف یارانه کود فعلاً در دستور کار نیست، زیرا در بودجه سال 95 یارانه کود دیده شده است و اگر هم قرار به اجرای آن باشد، مربوط به سال‌های آینده است که زیرساخت‌های لازم فراهم شده باشد.

 

تنها 63 میلیارد تومان یارانه کود امسال تخصیص گرفت

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یادآور شد: بابت یارانه کود هرساله 530 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی می‌شود که متأسفانه امسال تنها 63 میلیارد تومان آن اختصاص یافت.

سیف درباره خصوصی‌سازی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأکید کرد: این شرکت بابت یارانه کود در سنوات گذشته بیش از یک‌هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است که سایر هزینه‌های مالی نیز در پاره‌ای موارد به آن اضافه می‌شود و سازمان خصوصی‌سازی اگر بخواهد این شرکت را به‌صورت کامل خریداری کند، باید تعهد دولت بابت مطالبات را نیز لحاظ کند.

وی اظهار داشت: در صورتی خصوصی‌سازی شرکت در کارایی بخش کشاورزی خدشه‌ای وارد نمی‌کند که مأموریت‌های شرکت حفظ شده و شاکله اصلی آن نیز باقی بماند.

سیف همچنین گفت: نیروی انسانی جزو لاینفک هر بخشی محسوب می‌شود که لازم است در زمان خصوصی‌سازی نیروهای بهره‌ور تر باقی بمانند تا راندمان کار افزایش یابد./

 

اخبار برگزیده