اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر

آقای مهندس شاپور رضائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر، طی مصاحبه ای که با روزنامه جام جام در دی ماه داشتند، این مصاحبه مورخ 5 بهمن ماه 99 به چاپ رسید.

تاریخچه و زمینه فعالیت:

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با پیشینه چند دهه فعالیت موفق در حوزه تامین نهاده های کشاورزی به استناد مصوبه 2196-971/ت189 مورخ 19/4/1374 هیات محترم وزیران و از ادغام شرکت پخش کود شیمیایی و تولید سم و شرکت تولید بذر و نهال تشکیل گردید و طبق وضایف قانونی عهده دار تهیه، تولید وتوزیع نهاده های اصلی و مهم کشاورزی می باشد.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر در راستای اهداف و وظایف در سال جاری فعالیت ها و اقدامات ذیل را انجام  داده است:

انواع کودهای شیمیایی اعم از ازته، فسفاته و پتاسه مورد نیاز بخش کشاورزی بیش از 3 میلیون تن می باشد که 2400 هزار تن آن اوره بوده و حدود 50 درصد آن از استان بوشهر تامین می شود که توسط این شرکت یا تعاونی روستایی به اقی نقاط کشور حمل و در اختیار کشاورزان عزیز قرار می گیرد.

بنابر اظهار کارشناسان فنی و بخش کشاورزی اگر کودهای شیمیایی کافی با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار گرفته و به موقع استفاده نمایند، حداقل 30 درصد افزایش تولید و در کیفیت محصول تاثیر خواهد داشت.

الف) تامین و حمل کود ازته برای استان های کشور، حسب مصوبات هیات محترم دولت تامین میزان 916446 تن کود اوره از پتروشیمی پردیس عسلویه به صورت زمینی و دریایی برای سراسر کشور در سال جاری به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر ابلاغ گردیده است.

سهمیه ابلاغی تا پایان سال آذر 661512 تن بوده است که شرکت نسبت به بارگیری 667474 تن اقدام نموده که حدود 6000 تن بیش از سهمیه اختصاصی تامین و به اقصی نقاط کشور حمل گردیده است.

ب) تامین و حمل کود اوره برای کشاورزان استان

1- سهمیه ابلاغی کود اوره در سال جاری 13103 تن بوده که تاکنون 9000 تن حمل و توسط شبکه کارگزاران طرف قرار داد شرکت به کشاورزان عزیز تحویل گردیده است و 940 تن در انبارهای سازمانی ذخیره شده است.

2- سهمیه کود فسفاته در سال جاری 11515 تن بوده که تاکنون 1347 تن ذخیره سازی یا به کشاورزان تحویل گردیده است.

3- سهمیه کود پتاسه سال جاری 9240 تن بوده که تاکنون 1120 تن ذخیره سازی یا به کشاورزان تحویل گردیده است.

ج) راه اندازی سیستم پایش به صورت تحت وب، لینک با سامانه پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی برای ثبت اطلاعات تحویل گیرندگان کود به نحوی که در هر زمان میزان تحویلی به کشاورزان کاملاً قابل ردیابی و مشخص می باشد.

د) با توجه به افزایش قیمت کودهای پایه( فسفاته و پتاسه ) به دلیل تحریم های ظالمانه و شرایط خاص کشور و عدم تامین و تخصیص ارز ترجیحی اقدامات ذیل صورت پذیرفته است:

1- با توجه به تحریم های ظالمانه و در راستای اهداف اقتصادی مقاومتی، طرح خود کفایی کودهای کشاورزی توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی به مدیر عامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور به منظور جلوگیری از خروج ارز به خارج کشور ابلاغ شده است.

2- پیگیری صدور کشاورز کارت جهت کمک به تامین منابع مالی کشاورزان به منظور خرید کودهای پایه: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با همکاری و مساعدت وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی طرح (( کشاورز کارت)) را تهیه نموده و به ازای هر هکتار دو میلیون تومان و حداکثر 20 میلیون تومان تسهیلات با باز پرداخت یک ساله در نظر گرفته شده است که کشاورزان عزیز می توانند به منظور خرید کود و سموم کشاورزی از آن استفاده نمایند.

3- پیگیری نصب دستگاه (pos  کارت خوان( برای کارگزاران طرف قرارداد شرکت به منظور استفاده کشاورزان جهت خرید نهاده های کشاورزی( کود و سم )

4- پیگیری و تامین مواد اولیه ( خاک فسفات ) برای کارخانه های تولید کود فسفاته در استان.

5- پیگیری و برنامه ریزی جهت آموزش کشاورزان و بهره برداران جهت استفاده بهینه از کودهای شیمیایی

6- فراهم نمودن شرایط فروش اعتباری کودهای فسفاته و پتاسه به کارگزاران طرف قرارداد طبق دستورالعمل های ابلاغی

ه) تشدید نظارت به منظور شناسایی و معرفی فروشدگان کود یارانه دار خارج از شبکه به مراجع قضایی برای برخورد قانونی با متخلفان.

و) اطلاع رسانی وپوشش خبری به تعداد 196 کلیپ و20 خبر در سایت های خبری و روزنامه ها و 2745 خبر در سایت شرکت خدمات حمایتی کشور.

ز) در پایان ضمن تشکر تاکید می گردد کشاورزان عزیز کود مورد نیاز خود را از کارگزاران شرکت تهیه نمایند و در زمینه تامین کود به موقع و با کیفیت هیچ دغدغه ای نداشته باشند چون با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان تمام تمهیدات لازم فراهم گردیده است.

اخبار برگزیده