اخبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، "حسین فضلی" سه‌شنبه 24 شهریور در گردهمایی استانی ترویج و توسعه کشت کلزای استان، با اشاره به رویکرد گرایش به سمت مصرف کودهای آلی و تولید محصولات سالم، اظهار کرد: منابع طبیعی در حال تخریب است و زنگ خطر بی‌آبی و بی‌خاکی به صدا درآمده است.

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: کاشت دانه‌های روغنی کلزا راهی مناسب برای مبارزه با بحران بی‌آبی به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، "حسین فضلی" سه‌شنبه 24 شهریور در گردهمایی استانی ترویج و توسعه کشت کلزای استان، با اشاره به رویکرد گرایش به سمت مصرف کودهای آلی و تولید محصولات سالم، اظهار کرد: منابع طبیعی در حال تخریب است و زنگ خطر بی‌آبی و بی‌خاکی به صدا درآمده است.

وی افزود: چند سالی است که همدان در میان استان‌های خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و کم‌آبی یک تهدید جدی برای استان به شمار می‌آید بنابراین نوع کشت و مدیریت صحیح برای بهره‌برداری مطلوب بسیار حائز اهمیت است.

فضلی با بیان اینکه الگوی کشت بسیار مهم است و باید روی نوع کشت‌‌‌‌‌‌های استان دقت بیشتری شود، افزود: کشت کلزا به عنوان یک تناوب مناسب برای گندم از سوی وزارتخانه و تشکیلات کشاورزی ارائه شده تا در راه ترویج این کشت مهم و استراتژیک قدم‌های مثبتی برداشته شود.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل مورد توجه در رابطه با کشت کلزا در سال‌های گذشته، حساسیت این محصول به سرمای زمستان و ریزش آن در زمان برداشت بوده است که طی دو سال اخیر شرکت خدماتی کشاورزی و وزارتخانه نسبت به تهیه و تدارک واردات چهار قلم بذر کلزای فرانسوی به کشور اقدام کردند.

وی تصریح کرد: نپتون، ناتالی، دانوب و الویس از بذرهای ویژه مناطق سردسیر است که در همدان نیز کشت شده و موفقیت‌آمیز هم بوده است.

فضلی یادآور شد: سال گذشته سه تن از بذر کلزا در استان توزیع شد که بیشترین مقدار توزیع آن مربوط به شهرستان نهاوند است.

وی با بیان اینکه مقدار مصرف بذر کلزا چهار تا پنج کیلوگرم بذر در هر هکتار است، افزود: بذر کلزا از شاخه‌زایی بالایی برخوردار بوده و مزرعه را پر می‌کند، مقاوم به ریزش است و این دغدغه کشاورزان که اگر محصول را دیر برداشت کنند ریزش پیدا می‌کند، از بین می‌رود.

فضلی تاکید کرد: قیمت این بذر 64 هزار تومان در ازای هر یک کیلو گرم است که دولت و وزارتخانه 60 درصد آن را در قالب یارانه به کشاورزان می‌دهد و بذرهای مورد نیاز آنان را تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بذرهای کلزا در انبارهای استان موجود است و در صورت عدم تقاضای کشاورزان استان، بذرها به مناطق سردسیر دیگر انتقال می‌یابد.

فضلی با بیان اینکه کلزا یک گیاه بسیا عالی از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب است، افزود: بذر کلزا در تناوب با گندم باعث پایداری این محصول و افزایش تهویه خاک شده و موادآلی موجود در آن موجب افزایش موادآلی خاک می‌شود.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز گفت: بذر کلزا بیش از 10 سال است که وارد استان شده و طی گذشت زمان کارشناسان بیشتر با آن آشنا شده و اطلاعات خو را افزایش داده‌اند.

"شهرام پرورش" اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا رویکردها را تغییر داده و بحث امنیت غذایی را مورد توجه و اهمیت قرار دهیم.

وی افزود: آب و خاک دو پدیده طبیعی است که در اختیار ما قرار گرفته و با کاهش منابع آبی نیاز به تغییر نگرش‌ها و عملکردهای منابع طبیعی داریم.

پرورش با اشاره به اینکه 92 درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد کشور می‌شود، افزود: کلزا محصولی است که 45 درصد دانه‌های آن تبدیل به روغن شده و کیفیت روغن آن هم مطلوب است.

وی اعلام کرد: وزارتخانه نظر ویژه‌ای بر توسعه کلزا دارد و استفاده از آن علاوه بر مزایایی که برای جبران کم‌آبی دارد به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.


 

اخبار برگزیده