اخبار

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام پرورش در گردهمایی استانی ترویج و توسعه کشت کلزا با رویکرد و گرایش به سمت مصرف کود آلی و تولید محصولات سالم با اشاره به اینکه کلزا محصولی است که مدت زمان بسیاری از کشت آن در استان همدان نمی گذرد، اظهار داشت: کلزا در استان همدان محصولی جدید محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام پرورش در گردهمایی استانی ترویج و توسعه کشت کلزا با رویکرد و گرایش به سمت مصرف کود آلی و تولید محصولات سالم با اشاره به اینکه کلزا محصولی است که مدت زمان بسیاری از کشت آن در استان همدان نمی گذرد، اظهار داشت: کلزا در استان همدان محصولی جدید محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه محصول کلزا از سال ۸۷ وارد استان همدان شد و در آن زمان دانش کارشناسان درخصوص این محصول مناسب نبود، ادامه داد: در چند سالی که از تاریخ کشت محصول کلزا در استان همدان می گذرد کارشناسان کشاورزی نسبت به این محصول آشنایی پیدا کرده اند.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با عنوان اینکه آب و خاک دو پدیده است که در اختیار انسان قرار دارد، افزود: مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تامین و امنیت مواد غذایی است.

منابع آبی دیگر اجازه کشت محصولات پر آب بر را نمی دهد

پرورش با بیان اینکه با توجه به کاهش منابع آبی که گریبان گیر استان همدان شده باید عملکرد و نگرش در کشاورزی را تغییر داد، ادامه داد: منابع آبی دیگر اجازه کشت محصولات پر آب بر را نمی دهد پس باید نگرش را تغییر دهیم تا کشت محصولات پر آب بر کاهش پیدا کند و در بحث میانگین عملکرد بتوانیم کاهش کشت محصولات استراتژیک مانند سیب زمینی و چغندر قند را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی باید به کشاورز برنامه و ایده بدهد، افزود: ابتدا باید کشاورزان درک کنند که برای منابع آبی به نحوی برنامه ریزی شود که پاسخگوی محصول تولیدی باشد.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کلزا محصولی است که علاوه بر کم آب بر بودن و تناوب در غلات، خود اتکایی نیز دارد، ادامه داد: بیش از ۹۲ درصد روغن مصرفی در کشور از خارج وارد می شود هرچند سرانه مصرف روغن در ایران بالاتر از برخی از کشور های توسعه یافته است.

شهرام پرورش با بیان اینکه باید مصرف روغن در کشور کاهش پیدا کند، ادامه داد: ۴۵ درصد دانه کلزا به روغن تبدیل می شود در نتیجه مورد نیاز صنعت روغن کشور و استان است.

مسئله به نژادی در کلزا با وارد کردن ارقام جدید کلزا تا حدی حل شده است

وی با تاکید بر اینکه نظر ویژه ای در بحث توسعه کلزا وجود دارد که یکی از مسائل به زراعی و دیگری به نژادی است، افزود: مسئله به نژادی در کلزا با وارد کردن ارقام جدید کلزا تا حدی حل شده است.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با عنوان اینکه امسال بذر کلزا با تاخیر وارد استان همدان شد اما عملکرد کشت محصول خوب بود، بیان کرد: چهار رقم بذر کلزا از کشور فرانسه و دو رقم آلمانی وارد و دو رقم دیگر آمریکایی نیز در حال وارد شدن است.

پرورش با بیان اینکه ارقام وارد شده با شرایط آب و هوایی استان همدان مطابقت دارند، ادامه داد: بهترین تاریخ کشت کلزا از ۱۵ شهریور تا هفتم مهر ماه است و سال گذشته نخستین بذر هیبرید کلزا در شهرستان بهار در هفتم مهر ماه کشت شد.

وی در ادامه درخصوص مواد کودی نیز اظهار داشت: از سال گذشته هر آنچه مواد کودی در استان و کشور توزیع می شود باید با شیوه نامه واردات تطابق داشته باشد.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با عنوان اینکه شرکت خدمات حمایتی مسئول اصلی در بحث تامین کود است، ادامه داد: در بحث خاک به شدت مشکل داریم چراکه مواد آلی خاک به شدت پایین است و باید به نحوی برنامه ریزی شود که آب و خاک را با هم داشته باشیم.

زنگ خطر منابع آبی و خاکی به صدا در آمده و باید هر چه زودتر به فکر باشیم که از منابع آبی و خاکی به درستی بهره برداری کنیم

مديرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه منابع آبی واقعا تهدید می شود و مقداری نیز به خطر افتاده است، اظهار داشت: زنگ خطر منابع آبی و خاکی به صدا در آمده و باید هر چه زودتر به فکر باشیم که از منابع آبی و خاکی به درستی بهره برداری کنیم.

حسین فضلی با بیان اینکه با تاکید بر اینکه منابع آبی محدود شده و سال به سال نیز محدود تر می شود، افزود: نوع کشت در تخریب منابع تاثیر گذار است و باید در این باره برنامه ریزی های اساسی داشته باشیم.

وی با عنوان اینکه الگوی کشت از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است و باید الگوی کشت رعایت شود، بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان درخصوص تامین نهاده ها اقدامات خوبی انجام داده است.

مدير شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در دو یا سه سال گذشته درخصوص بذر هیبرید کلزا اقدامات خوبی انجام و چهار رقم کلزا از خارج کشور وارد شده است، بیان کرد: چهار رقم کلزای وارد شده به کشور از فرانسه بوده و سال گذشته سه تن از این ارقام در استان همدان توزیع شد.

فضلی با عنوان اینکه ارقام هیبرید کلزا تطابق خوبی با شرایط محیطی استان همدان دارد، عنوان کرد: سال گذشته بذر هیبرید به استان همدان دیر رسید اما عملکرد خوبی در کشت داشت.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخصه های خوب کلزای فرانسوی مقاومت به ریزش است، ادامه داد: قیمت بذر کلزای هیبرید ۶۴ هزار تومان برای هر کیلو است که وزارت جهاد کشاورزی شش درصد یارانه می دهد و با قیمت ۲۳ هزار تومان برای هر کیلو به دست کشاورز می رسد.

مدير شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امسال دیگر بهانه دیر رسیدن بذر کلزا را نداریم و بذر کلزا در انبار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وجود دارد، عنوان کرد: کشت کلزا در نظر آبی نسب به گندم و سایر کشت ها مصرف کمتری دارد.