اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دولت به کود اوره، پتاسه و فسفات یارانه می‌دهد، گفت: کودهای پایه بر اساس موجودی استان تقسیم‌بندی شده‌اند که کشاورزان در سامانه خرید، سطح زیر کشت و محل مورد نظر خود را وارد و بر اساس سهم کشت کود مورد نظر خود را دریافت می‌کنند.
سیروس بیک‌بکان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: عمده کشت پاییزه استان چهارمحال و بختیاری کلزاست که از شهریور ماه آغاز شد و تا دهم مهر ۱۵۰ هکتار زیر کشت این محصول رفت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: کشت گندم از ۲۰ مهرماه شروع شده و تا آخر آبان یا ۱۰ آذر بسته به شرایط آبی ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: توصیه می‌شود که کشاورزان کشت گندم را به صورت آبیاری انجام دهند اما متأسفانه در برخی نقاط آب کافی وجود ندارد که با توجه به شرایط جوی و آبی به صورت کشت زندانی انجام می‌شود.
بیک‌بکان توضیح داد: محصولات چغندر، لوبیا و سیب زمینی در حال برداشت است که کشاورزان بعد از پایان برداشت این محصولات کشت گندم را در زمین‌هایشان آغاز می‌کنند البته توصیه می‌شود کشاورزان چغندر را تا پایان مهرماه در زمین‌هایشان نگهداری کنند زیراکه سبب افزایش قند و عملکرد بهتر این محصول می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه دولت به کود اوره، پتاسه و فسفات یارانه می‌دهد، بیان داشت: کودهای پایه بر اساس موجودی استان تقسیم‌بندی شده‌اند که کشاورزان در سامانه خرید، سطح زیر کشت و محل مورد نظر خود را وارد و بر اساس سهم کشت کود مورد نظر خود را دریافت می‌کنند.

افزایش ۳ برابری قیمت کود

وی با بیان اینکه کودهای فسفاته و پتاسه عمدتاً وارداتی هستند، گفت: در ۳ الی ۴ ماه اخیر قیمت این کودها در بازار جهانی ۳ برابر افزایش قیمت داشت و هر یک تن کود از ۳۰۰ یورو به ۹۰۰ یورو افزایش یافته است.
بیک‌بکان توضیح داد: قیمت فعلی کود با ۶ ماهه گذشته برابر است، دولت در ۶ ماه گذشته یارانه مستقیم به کود تخصیص داد و ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت کود با یارانه پرداخت می‌شود که تامین این مقدار کود برای دولت بسیار هزینه‌بر است.
یارانه کود محصولات اساسی بعد از تولید پرداخت می‌شود
وی ادامه داد: با این وجود دولت یارانه کود و آماده‌سازی را نیز در کشت‌های اساسی مانند گندم و ذرت بعد از برداشت محصول بر اساس میزان تولید به کشاورز پرداخت می‌کند.

بیک‌بکان یادآور شد: توصیه ما به کشاورزان در استفاده درست از کودهای شیمیایی است که معمولاً کود پتاسه و فسفات حلالیت کمتری در آب دارند که اگر درست مصرف نکنند سهمیه که به آن‌ها تعلق می‌گیرد برایشان کافی نیست لذا توصیه ما این است که کود را زیر بذر قرار دهند تا بهتر بتوانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: کود اوره در سه مرحله به بذر منتقل می‌شود که یک‌سوم آن در زمان کشت، یک‌سوم در زمان بهار و یک‌سوم نیز زمان ساقه‌دهی به محصول اضافه می‌شود که وزن و درصد پروتئین بهتری را به همراه خواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در پایان گفت: کشت پاییزه به تازگی آغاز شده و قرار است الگوی کشت توسط وزارتخانه عوض شود و به صورت شیوه‌نامه‌های جدید به استان‌ها ابلاغ شود که قطعاً مصرف کود نیز تغییر می‌کند.

اخبار برگزیده