اخبار

جناب آقای مهندس رسولی مدیرعامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی طی مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در پاسخ به سئوالات مطروحه فرمودند:

با توجه به اینکه پیش از انتصاب در سمت جدید عضو هیأت‌مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز بوده‌اید، عملکرد این شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مهم‌ترین خدماتی که این شرکت تاکنون موفق به انجام آن‌ها شده است چه مواردی هستند؟

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از همان ابتدا سعی داشته که از حداکثر ظرفیت اساسنامه خود استفاده کند تا خدمات مناسبی را به کشاورزان ارائه دهد. این شرکت تأمین و توزیع به موقع، کافی، کیفی و با قیمت مناسب نهاده‌های کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده که رضایتمندی و اعتماد کشاورزان از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گواه این موضوع است. طی مدت پنج دوره‌ای که بنده عضو هیأت‌مدیره شرکت خدمات حمایتی بوده‌ام، علاوه بر برنامه‌های ابلاغی تکلیفی توسط وزارت جهادکشاورزی، تأمین و عرضه کودها، بذور و سموم غیرتکلیفی، تأمین و توزیع برخی از ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌اندازی باشگاه کشاورزان با هدف ارائه بهتر خدمات مورد نیاز کشاورزان از جمله؛خدمات آزمایش آب و خاک، اطلاعات هواشناسی، فروش آنلاین نهاده‌های کشاورزی و... را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین خدمات ارائه‌شده این شرکت در سال‌های اخیر برشمرد.

برنامه‌های شما برای بهبود عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و ارتقاء کیفیت خدمات به کشاوزران چیست؟

در این باره بررسی‌های جامعی توسط کارگروه‌های فنی و بازرگانی انجام شده است که پس از بررسی و تأیید جهت اجرا ابلاغ شده است که به اختصار به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازم. ازجمله این برنامه‌ها تنوع بخشی به سبد کودی عرضه شده به کشاورزان است. در همین راستا در صدد هستیم در سال زراعی جاری حداقل ۱۰ نوع کود جدید که عمدتاً کودهای ترکیبی هستند را به سبد کودی کشاورزان اضافه کنیم. از دیگر برنامه‌ها ورود به عرصه تأمین، تدارک و توزیع بذور حبوبات است که قبلاً در این شرکت کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. موضوع توسعه فعالیت‌ها در عرصه تأمین، تدارک، توزیع و آموزش و ترویج بذور دانه‌های روغنی با توجه به تأکید وزارت جهاد کشاورزی از اولویت‌دارترین برنامه‌های شرکت است. همکاری با بخش خصوصی در توزیع بذور باکیفت تولید داخل از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است که در همین راستا مذاکرات خوبی با تعدادی از مجتمع‌های کشت و صنعت داشته‌ایم و قصد داریم با استفاده از شبکه بزرگ کارگزاران این شرکت کمک شایانی به بخش خصوصی و همچنین کشاورزان در تأمین و مصرف بذور مرغوب داخلی داشته باشیم. همچنین این شرکت در صدد ورود جدی به عرصه توزیع ماشین‌آلات است و قصد دارد که ماشین‌آلات و ادوات باکیفت داخلی را در چارچوب قراردادهای وکالت در فروش توسط شبکه توزیع این شرکت با شرایط مناسبی در اختیار کشاورزان قرار دهد.

از سال ۹۲ تاکنون شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چندین بار برای واگذاری در فرابورس عرضه شده است، اما مورد اقبال بخش خصوصی قرار نگرفته، چرا که آن‌ها معتقداند بخش خصوصی به میزان کافی توانمند هست و برای مدیریت بازار نهاده‌های کشاورزی نیاز به شرکتی بزرگی همچون شرکت خدمات حمایتی ندارد، این موضوع چقدرمورد پذیرش شماست؟ و اینکه با توجه به عدم استقبال باز هم این شرکت در فرابورس عرضه خواهد شد؟

ما از همان ابتدا از طرح واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استقبال کرده‌ایم و در کلیه جلسات مدیریتی و کارشناسی و حتی پرسنلی با همکاران مان در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از مزایای خصوصی شدن این مجموعه گفت‌وگو و نگرانی‌های آن‌ها را در این باره رفع کرده‌ایم، البته اعتقاد داریم که این مهم میبایست بنحو شایسته ای به اهلش واگذار شود. ما امیدوارم خصوصی سازی به گونه ای انجام شود که به حفظ و توسعه شبکه بزرگ تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی که طی ۱۰ ها سال شکل گرفته، توسعه یافته و در منطقه نیز بی‌نظیر است منتج شود، تا زنجیره تامین، توزیع تا مصرف نهاده های کشاورزی دچار نوسان نگردد.

یکی از سازمان‌هایی که در این سال‌ها خود را علاقه‌مند به خرید سهام شرکت خدمات حمایتی نشان داده سازمان مرکزی تعاون روستایی است، این سازمان مدعی است که وزارت جهاد کشاورزی بخشی از وظایف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را به آن‌ها محول کرده است. آیا امکان دریافت سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی وجود دارد؟ ادعای واگذاری برخی از وظایف شرکت به این سازمان چقدر صحت دارد؟

اتحادیه های تعاون روستایی ازجمله تشکل‌هایی هستند که با توجه به تناسب و تشابه بخشی از فعالیت‌های خود با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همواره در جلسات رسمی و غیر رسمی علاقه‌مندی خود را نسبت به خرید سهام این شرکت اعلام نموده اند اما در آخرین مزایده برگزارشده توسط سازمان خصوصی سازی در روزهای اخیر پیشنهادی از سوی سازمان مذکور ارایه نگردید. درخصوص واگذاری بخش هایی از وظایف این شرکت به اتحادیه های تعاونی روستایی به استحضار میرسانم که طی سالهای اخیر وزارت متبوع تنها تأمین درصدی از یک نوع کود شیمیایی ( اوره) را به اتحادیه تعاونی های روستایی واگذار کرده است و این موضوع به معنای واگذاری سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به اتحادیه تعاون روستایی نیست. بر اساس توافقات انجام‌شده بین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، وزرات جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ، سازمان مذکور تنها ۳۰ درصد از نیاز کود اوره کشاورزان را در سال جاری تأمین خواهد کرد و تامین هفتاد درصد باقیمانده این کود خاص و سایر کودهای کشاورزی همچنان بعهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.

بخش خصوصی همواره این انتقاد را به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی داشته است که این شرکت با همراهی دولت، مجال فعالیت را از بخش خصوصی گرفته است، این انتقاد را چقدر وارد می‌دانید؟

این انتقادات توسط تعداد معدودی از افراد مطرح می شود و بیانگر نقطه نظرات بخش خصوصی نیست. بسیاری از اظهار نظرها نسبت به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فنی و منصفانه نبوده است، این شرکت نه‌تنها در تقابل با بخش خصوصی قرار ندارد بلکه همواره همراه و پشتیبان آن‌ها است. موضوعی که به‌نظر می‌رسد بخش خصوصی به آن توجه نمی‌کند تکمیل زنجیره تامین ، توزیع تا مصرف است که در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد، بخش خصوصی باید به این مهم توجه نماید که یک فعالیت موفق بازرگانی نیازمند برخورداری از یک شبکه توزیع فروش و خدمات پس از فروش است که با توجه به جوان بودن بخش خصوصی در این حوزه و تمرکز آن‌ها بر تولید، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی می‌تواند کمک بزرگی برای آن‌ها در این حوزه باشد. هر زمان که بخش خصوصی بدون پیش داوری از ما کمک خواسته، همکاری و مساعدت هر دو بخش نتایج مثبتی برای طرفین و کشاورزان داشته است، یکی از نمونه‌های موفق همکاری این شرکت با بخش خصوصی، همکاری با شرکت پتروشیمی ارومیه است. شرکت پتروشیمی ارومیه تا قبل از انعقاد قرارداد همکاری‌های مشترک با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی میزان فروش و به‌دنبال آن درآمد بسیار محدودی داشت، پس از کنار هم قرار گرفتن این دو شرکت دولتی و خصوصی اتفاقات خوبی برای پتروشیمی ارومیه افتاده، بطوری که طبق گفته مدیر شرکت پتروشیمی ارومیه این همکاری مشترک منجر به افزایش شش برابری تولید و فروش محصولات آن ها طی مدت یک سال همکاری شده است. ده‌ها مصداق برای این موضوع می‌توان شمرد که از مجال این مصاحبه خارج است.

تأمین نهاده‌های کیفی از وظایف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است، اما بارها دیده شده که نهاده‌های که به دست کشاورزان می‌رسد از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، چرا به این موضوع توجه نمی‌شود و کنترل‌های لازم صورت نمی‌گیرد؟

مهم‌ترین موضوعی که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در فرایند تامین، تدارک و توزیع نهاده‌ها به آن توجه دارد کیفیت نهاده‌هایی است که در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، گواه این موضوع نیز اعتمادی است که کشاورزان به نهاده‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دارند. کشاورزان هر بسته‌ای را که دارای برچسب و برند این شرکت باشد بدون دغدغه خریداری و مصرف می‌کنند و همین موضوع باعث شده است که در مواردی شاهد سوءاستفاده فرصت‌طلبانی باشیم که نهاده‌های کشاورزی بی‌کیفیت را با نام و نشان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی عرضه و از مقبولیت این شرکت سوءاستفاده می‌کنند. ما به کشاوزران و کارشناسان این اطمینان را می‌دهیم که هر نهاده‌ای که با نام و نشان و در شبکه توزیع این شرکت به دست آن‌ها می‌رسد تمامی استانداردهای ابلاغی دارد و از کیفت مناسبی برخوردار است. نهاده های که در شبکه توزیع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار می گیرند طی فرایند خرید تا مصرف ده‌ها بار به شکل سیستماتیک کنترل می شوند. در مورد نهاده‌هایی که از خارج از کشور تأمین می‌شوند این کنترل ها به این شکل است که نهاده خریداری شده خارجی بار نخست در شرکت تولیدکننده و در مرحله تولید، بار دوم در گمرک کشور مبداء و قبل از بارگیری در کشتی، بار سوم قبل از تخلیه کشتی در بندر مقصد و در ایران توسط بازرسان بین‌المللی مورد آزمایش قرار می گیرند و در صورت مشاهده کوچک‌ترین مغایرتی با استاندارد ملی نسبت به عودت و جریمه فروشنده اقدام می‌شود. علاوه بر کنترل‌های مذکور، محموله‌ها پس از ترخیص از گمرکات و حمل به مقاصد مجدداً مورد کنترل و ارزیابی قرار می‌گیرند. عودت محموله ۳۰ هزار تنی کود سوپرفسفات تریپل در ماه گذشته از بندر امام به کشور فروشنده تنها بدلیل مغایرت در دانه‌بندی از مصادیق کنترل کیفی نهاده های خریداری شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است. درباره محموله‌های خریداری‌شده از تولیدکنندگان داخلی نیز شرایط به همین گونه است و نهادها از کارخانه و در سه مرحله، تولید، بارگیری و در نهایت در مرحله وصول کنترل می‌شوند. با استقرار نظام کنترل کیفی در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مصرف‌کنندگان از کیفیت نهاده‌های عرضه شده در این شبکه توزیع کاملاً مطمئن باشند.

یکی از موضوع‌هایی که همیشه مورد بحث بوده است نحوه برگزاری مناقصات داخلی و خارجی خرید نهاده‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است، درباره چگونگی برگزاری و اطلاع‌رسانی این منقاصات بگویید.

مناقاصات در این شرکت در چارچوب آیین‌نامه معاملات دولتی و با اولویت خرید و تأمین از تولیدات داخلی صورت می‌گیرد. در فرایند خرید و مناقصات، ابتدا مناقصات داخلی انجام می‌شود تا نهاده‌های مورد نیاز از داخل تأمین شود چناچه کسری وجود داشته باشد مناقصات بین‌المللی برگزار می‌شود. برگزاری این مناقصات به شکل عمومی از طریق جراید، سایت شرکت، انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولیدکننده و تمامی مجاری‌رسمی و غیررسمی به اطلاع‌ تولیدکنندگان می رسد و هر تولیدکننده دارای مجوز و تأییدیه از مؤسسه خاک و آب می‌تواند در این منقاصات شرکت کند. بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای سال جاری موظف به تأمین دو میلیون و ۳۰۵ هزار تن انواع کود است که در همین راستا برای کشت پاییزه که در پیش رو داریم این شرکت با برگزاری چهار مرحله مناقصه داخلی و دو مرحله مناقصه بین‌المللی نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان را تأمین کرد. در این مناقصات ۱۰۰ درصد کود ازته و بخشی از کودهای فسفاته و پتاسه از منابع داخلی و مابقی از منایع خارجی تامین شد.

به‌جز کود چه نهاده دیگری را شرکت خدمات حمایتی تأمین کرده و آماده عرضه برای کشت پاییزه دارد؟

تأمین ۷۰ هزار تن بذر گندم و جو از تولیدکنندگان داخلی، ۸۰۰ هزار کیلوگرم بذر حبوبات به‌ویژه نخود و ۳۰۰ هزار کیلوگرم بذر کلزا توسط این شرکت برای کشت پائیزه تأمین شده‌ است. همچنین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای کشت پائیزه یک برنامه آموزشی و ترویجی جامعی را برای کارشناسان، کشاورزان و کارگزارن با استفاده از کارشناسان و اساتید داخلی و خارجی به‌منظور ارتقای دانش آن‌ها آماده کرد، که این برنامه در هیأت‌مدیره تصویب و از هفته گذشته به مرحله اجرا گذاشته شده است./

لینک مرتبط:

-اضافه شدن 10 نوع کود جدید به سبد کودی کشاورزان/ خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

 

به کانال تلگرام شرکت ملحق شوید.