اخبار

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی

برنامه کشت قراردادی سه محصول گندم‏، جو و دانه‌های روغنی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با دستور وزیر جهاد کشاورزی امروز به سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور و مجریان دولتی و غیر دولتی ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، معاون امور زراعت وزارتخانه امروز دوشنبه در پنجمین جلسه کشاورزی قرارداد گندم‏ جو و دانه‌های روغنی با بیان این مطلب گفت: در برنامه کشت قراردادی سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حداقل در سطح ۳ میلیون هکتار کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی هدفگذاری شده و در صورت آمادگی کشاورزان و تامین اعتبار و امکانات، سقف کشت قراردادی این محصولات در سطح بیش از ۶ میلیون هکتار پیش‌بینی می‌شود.

علیرضا مهاجر اعلام کرد: کشت قراردادی با توجه به شرایط آب و هوایی از ۱۵ شهریور امسال آغاز خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد اجرای کشت قراردادی در سال زراعی آینده به افزایش خوداتکایی در تولید گندم، کاهش واردات جو و تامین قسمتی از کنجاله و روغن مورد نیاز کشور که جزو برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، کمک کند.

مهاجر افزود: کشت قراردادی شامل گندم آبی و دیم،‏ جو و دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا می‌شود.

وی با بیان این که در تامین بذر دانه‌های روغتی مشکلی نداریم، اظهار داشت: کلزا علاوه بر تامین روغن‏، برای پایداری گندم باید کشت شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره تامین کود برای کشت قراردادی نیز گفت: اکنون با هماهنگی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، بخشی از کود مورد نیاز کشت‌های قراردادی تامین شده و در انبارها موجود است و می‌توان آن را میان کشاورزان توزیع کرد.

وی اضافه کرد: مقداری کود کشاورزی نیز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خریداری شده و اکنون در بنادر است و در صورت تامین اعتبار ریالی، ترخیص می‌شود.

مهاجر گفت: در کشت قراردادی سال زراعی آینده کود و بیمه جزو مشوق‌ها مد نظر قرار گرفته است.

وی به نقش ترویج و آموزش در پیشبرد اهداف کشت قراردادی اشاره کرد و اذعان داشت: شبکه ترویج کشاورزی در کنار ما است تا کشت قراردادی در سال زراعی آینده به شکل مناسب اجرا شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در کشت قراردادی سال زراعی آینده، شرکت بازرگانی دولتی‏ سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجریان دولتی همکاری می‌کنند.

 

 

اخبار برگزیده