اخبار

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه بحران یا کمبود کود در کشور نداریم، گفت: هم‌اکنون یکی از بزرگترین صادرکنندگان کودهای ازته هستیم و تا سال ۱۴۰۵ صادرکننده کودهای پتاسه و فسفاته می‌شویم.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، به نقل از خبرگزاری ایانا:

 حمید رسولی در نشستی خبری بیان کرد: نیاز کود محصولاتی همچون گندم، جو، برنج و دانه های روغنی تا ۸۵ درصد تامین و‌ تدارک شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تامین سموم طبق برنامه عملکرد ما صد درصد است و یک خط تولید سموم  به زودی افتتاح می‌شود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: ذخایر ما در حوزه کودهای یارانه‌ای مناسب است و با تولیدکنندگان داخلی و خارجی قرارداد داریم و برای کشت بهاره دو‌محموله مهم به کشور وارد می‌شود و پیش از پایان سال این مقادیر تحویل گرفته می‌شود.

رسولی تصریح کرد: براساس تکلیف وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری دو میلیون و 900 هزار تن کود برای بخش کشاورزی باید تامین کنیم و از این میزان دو میلیون و 100 هزار تن ازته، 550 هزار تن فسفاته و 250 هزار تن پتاسه است که تا به امروز دو میلیون و 550 هزار تن‌ آن یعنی 88 درصد محقق شده است.

رسولی با بیان اینکه در مصرف کود‌های پتاس و فسفات به طور معمول کم مصرفی مشاهده می شود که در حال جبران شدن است، اظهار داشت: در صورتی که مصرف کود فسفات و پتاس در کشور 800 هزار تن تا 900 هزار تن بشود دغدغه ای برای کم مصرفی کود در کشور نداریم و اگر این رقم به یک میلیون 400 تن برسد ایده‌آل است.

وی با تاکید بر اینکه طی سالهای اخیر یک مورد بحران یا کمبود کود در کشور نداشته ایم، بیان کرد:  در خصوص کودهای کشاورزی، بذور و سموم یک گزارش کمبود از سوی کشاورزان نداشته‌ایم.

کشور در حوزه کودهای ازته یکی از بزرگترین صادرکنندگان دنیا است 

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه در چه حوزه هایی به عنوان صادرکننده فعالیت داریم، عنوان کرد: کشور در حوزه کودهای ازته یکی از بزرگترین صادرکنندگان دنیا است و‌ تولید این کود ۸ میلیون تن است و برنامه ابلاغی ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تن است و کودهای ازته پر مصرف ترین کود در دنیاس و کشور ما تا سالهای ۱۳۸۵ بخشی از کود اوره و ازته را نیز وارد می‌کرد و اما در حال حاضر صادر کننده هستیم.

رسولی با بیام اینکه ۳۰ پروژه در سه سال اخیر به بهره‌برداری رسیده است، بیان کرد: در فسفات محدودیت معادن داشتیم و هم‌اکنون معادن شناسایی شده و به زودی معادن پتاس و فسفات به بهره‌برداری می‌رسد.  

تا سال ۱۴۰۵ به صادرکننده کود پتاس و فسفاته تبدیل می‌شویم

مجری خودکفایی کود کشور تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۵ طبق برنامه باید ‌کشور به صادرکننده کود فسفاته و‌ پتاس تبدیل شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر کودهای زیستی و میکروبی اکثرا توسط بخش خصوصی صادر می شوند.

خبرگزاری ایانا: 

بحران یا کمبود کود در کشور نداریم/ تا سال ۱۴۰۵ صادرکننده کودهای پتاسه و فسفاته می‌شویم


اخبار برگزیده