اخبار

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی گفت: ۷۰ درصد کود‌های یارانه‌ای در قالب یارانه و حمایت دولت پرداخت می‌شود و کشاورز تنها ۳۰ درصد بهای آن را می‌پردازد.

حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نشست خبری امروز با اشاره به آخرین برنامه‌های صورت گرفته در حوزه نهاده‌های کشاورزی گفت: امسال برنامه تامین و تدارک ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتن کود یارانه ای، ۱.۵ میلیون لیتر سموم و ۱۰ میلیون کیلوگرم بذور محصولات اساسی به ما ابلاغ شده است.

به گفته او، براساس برنامه ابلاغی توزیع ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتن کود یارانه‌ای شامل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن ازوته، ۵۵۰ هزارتن فسفاته و ۲۵۰ هزارتن  پتاسه است که از ابتدای سال تاکنون ۲ میلیون و ۵۵۰ هزارتن معادل ۸۸ درصد برنامه توزیع کود‌های یارانه‌ای انجام شده و در مدت ۴۰ تا ۴۵ روز مانده تا پایان سال، ۱۲ درصد باقی مانده برنامه عملیاتی می‌شود.

رسولی ادامه داد: در سال‌هایی که میزان بارش کم و تنش‌های محیطی بارز است، مصرف کود‌های پتاس ضروری است که در این نوع کود برنامه ۱۰۰  درصدی انجام دادیم. همچنین بنابر برنامه ما با شرکت‌های پتروشیمی تاکنون ۹۰ درصد کود‌های ازته (اوره) را تحویل گرفتیم و در خصوص کود‌های یارانه‌ای که عملکرد تامین و تدارک ۸۸ درصد است، ۸۵ درصد آن به شبکه توزیع تزریق و توسط کارگزاران در معرض فروش قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی با بیان اینکه سهم واردات کود‌های یارانه‌ای از ۸۸ درصد برنامه تامین و تدارک دیده شده کمتر از ۱۵ درصد است، افزود: در سال‌های نه چندان دور وارد کننده کود‌های فسفات و پتاس بودیم، اما طی سال‌های اخیر در قالب طرح خودکفایی ۳۰ پروژه با بخش خصوصی آغاز به کار کردند که این پروژه‌ها یکی پس از دیگری افتتاح می‌شوند. پروژه خراسان رضوی که افتتاح می‌شود، ۵۰۰ هزارتن تولید کود پتاس دارند که هر آنچه که مورد نیاز داخل است، خرید می‌کنیم و مازاد هم اجازه صادرات می‌دهیم.

او با بیان اینکه مصرف کود‌های فسفاته و پتاسه تا حدی کمتر از نرم جهانی است، گفت: سال گذشته رکورد مصرف کود کشور طی ۱۵ سال گذشته زده شد که خروجی این امر منتج به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم به رغم بارش‌های کم و خشکسالی شد. بنابر آمار سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن کود مصرف شد، درحالیکه سال ۱۴۰۰ این مقدار حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن بود.

رسولی در ادامه افزود: در سال ۹۰ مصرف کود کشور یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن بود که سال گذشته به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن رسید و به رغم آنکه با استاندارد فاصله داریم، اما امسال امیدواریم که رکورد سال قبل هم شکسته شود. کمااینکه در سال زراعی جدید مصرف کود‌های فسفاته نسبت به سال قبل ۴۶ درصد و پتاسه ۶۹ درصد رشد داشته است. درخصوص کود‌های ازته به سبب آنکه مصرف در حد استاندارد است، تنها ۲ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتیم و نیاز به رشد بیشتر هم نداریم.

این مقام مسئول گفت: امسال برنامه مصرف کود‌های فسفات و پتاس ۸۰۰ هزاتن است و علاقه مندیم که سال آینده به یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برسد، هرچند حدنهایی آن یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن است که اکر به این رقم برسیم، به استاندارد جهانی رسیدیم.

 ۱۰۰ درصد برنامه تامین و تدارک ۱.۵ میلیون لیتر سم انجام شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره آخرین وضعیت تامین و تدارک سموم افزود: براساس برنامه ابلاغی ۱.۵ میلیون لیتر سموم باید تامین و تدارک می‌شد که خوشبختانه ۱۰۰ درصد به تعهداتمان عمل کردیم.

او ادامه داد: تا قبل از دهه ۸۰ در خصوص کود‌های فسفات و پتاس ۱۰۰ درصد از طریق واردات تامین می‌شد که در دهه ۹۰ با تلاش‌های ارزنده‌ای که انجام شد، میزان واردات کاهش چشمگیری داشت و طبق برنامه زمان بندی پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۵ که تمامی معادن به تولید می‌رسند، به صادرکننده فسفات و پتاس تبدیل می‌شویم. همچنین در حوزه کود اوره تا سال ۸۵ بخشی از نیاز کشور را وارد می‌کردیم به طوریکه در آخین سالی که واردات صورت گرفت، بیش از یک میلیون تن کود اوره وارد شد، اما طی این سال‌ها واحد‌های جدیدی به سرویس آمدند به طوریکه اکنون بیش از ۸ میلیون تن تولید می‌شوند.

به گفته رسولی، در ابتدای انقلاب ۲ کارخانه تولید کود پتروشیمی شیراز و پتروشیمی رازی داشتیم و تمامی واحد‌های تولید کود کشور بعداز انقلاب راه افتادند  به طوریکه ۷ تا واحد پتروشیمی تولیدکننده کود اوره به تولید رسیدند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان ۳۰ درصد قیمت تمام شده کود‌های یارانه‌ای پرداخت می‌کنند، افزود: ۷۰ درصد کود‌های یارانه‌ای در قالب یارانه و حمایت دولت پرداخت می‌شود و کشاورز تنها ۳۰ درصد بهای آن را می‌پردازد. به عنوان مثال قیمت هرکیسه ۵۰ کیلویی کود ازته ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان تمام می‌شود، درحالیکه تحویل کشاورز سرمزرعه ۱۵۰ هزارتومان است.

او گفت: تمامی کشاورزانی که اطلاعات آن‌ها در سامانه پهنه ثبت شده باشد و الگوی کشت را رعایت کنند، کود یارانه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و نوع محصول محدودیتی ندارد. به عنوان مثال کشاورزی که در چابهار با رعایت الگوی کشت موز بکارد، مشمول دریافت کود یارانه‌ای می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان۷۰ درصد کود‌های یارانه‌ای در قالب حمایت از کشاورزان پرداخت می‌شود

 

 

 

اخبار برگزیده