اخبار

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی 

بر اساس برنامه ی ابلاغی وزارت جهادکشاورزی، بیشترین میزان مصرف کودهای پایه (اوره، فسفات و پتاس) در استان های خوزستان، قم، لرستان، کردستان، مرکزی و ایلام انجام شده است. حمید رسولی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نشست هم‌اندیشی روسای سازمان جهادکشاورزی استان‌ها که با حضور معاونت‌های تخصصی ستادی مزارت جهادکشاورزی برگزار شد، ضمن اعلام موضوع فوق، افزود: در بین این استان ها خوزستان بالاتر از 100 درصد و کردستان، لرستان و قم 100 درصد و استان مرکزی و قم نزدیک به 100 در صد سهمیه ابلاغی برای توزیع کودهای کشاورزی پایه را مصرف کرده اند.

وی در ادامه گفت: پنج استانی که بالاترین میزان رشد مصرف کل کودهای پایه (اوره، فسفات و پتاس) را در یازده ماهه نسبت به سال قبل داشته اند عبارتند از: استان گیلان که با چهل درصد رشد نسبت به سال قبل امسال رکوردار بوده است و استانهای خراسان جنوبی با 28 درصد رشد، آذربایجان غربی با 27 درصد رشد، کرمان و همدان با 18 درصد و زنجان، سیستان و بلوچستان و ایلام با 12 درصد رشد، نسبت به سال 1401 کود پایه بیشتری مصرف کرده اند.

حمیدرسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، در ادامه با ارائه آماری از میزان مصرف کودهای پایه در کشور گفت: از نظر حجم و مقدار کود مصرفی کشور پنج استان ما چهل درصد را در یازده ماه مصرف کردند: استان های خوزستان، فارس، خراسان رضوی و گلستان و مازندران 40 درصد از کود کل کشور را مصرف کرده اند که از میان این استانها، استان خوزستان حدود 15 درصد از کود توزیع شده در کشور را مصرف کرده است.

حمید رسولی در ادامه با بیان وضعیت مصرف کودهای فسفاته در کشور گفت: در سال زراعی جاری در کل کشور نسبت به سال قبل، در کودهای فسفاته 45 درصد رشد مصرف داشته ایم که این میزان در استان گیلان 486 درصد رشد، کرمان 232 درصد، مازندران 228 درصد، همدان 108 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد 107 درصد رشد مصرف کودهای فسفاته را نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل، شاهد بوده‌ایم.

به همین نحو، در زمینه مصرف کود پتاسه 67 درصد نسبت به سال قبل رشد داشتیم که این میزان در استان گیلان 809 درصد رشد، استان اذربایجان شرقی 608 درصد رشد، چهارمحال و بختیاری 425 درصد، آذربایجان غربی 294 درصد و مازندران 292درصد رشد را نشان می‌دهد.

اخبار برگزیده