اخبار

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ((ایرنا)) آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت کود استان مازندران را در اختیار کشاورزان استان قرار داد. به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران مهندس مجید سلطانی در این گفتگوی خبری در مورد قیمت کود، چگونگی توزیع آن ،ضرورت آزمون خاک و هم چنین میزان مصرف کود در مزارع استان به بیان نظرات پرداخت.

 

 

ساری- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران گفت :کشاورزان به ویژه شالیکاران نگران تامین و توزیع انواع کودهای شیمیایی نباشند و امسال افزایش قیمتی را نیز نخواهیم داشت.

مجید سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این نکته که صددرصد سهمیه 60هزار تنی کود فسفات و پتاس استان تخصیص یافته و با همان قیمت سال گذشته درحال توزیع است، افزود: سهمیه 70درصدی کود اوره نیز توسط این شرکت که معادل 65هزارتن است تامین و توزیع شده است.
وی با بیان اینکه اتحادیه تعاون روستایی مازندران 30 درصد برابر با حدود 40هزار تن کود اوره را باید تامین و توزیع کند، بیان داشت: البته این شرکت آمادگی دارد تا در صورت عدم خرید به موقع و توزیع کود اوره از طریق این اتحادیه ، با دستور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان وارد شود.
وی در مورد قیمت کودهای شیمیایی گفت: هر چند شرکت های پتروشیمی از 6ماه پیش فشارهای زیادی را برای افزایش قیمت به وزارت جهاد کشاورزی آورده اند، اما همچنان افزایش قیمت کود در سال زراعی در حد شایعه است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با تاکیدبر این نکته که انجام آزمون خاک موجب ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی می‌شود ، افزود : این شرکت با هدف ساماندهی توزیع و مصرف کودهای شیمیایی ، در 10 نقطه از زمین های کشاورزی استان آزمون خاک انجام داده است. 
سلطانی اضافه کرد: نتایج آزمایش های خاک کشاورزی مازندران نشان داده است که نیاز هر هکتار به کوداوره 100کیلو و فسفات و پتاس هر یک 50کیلو گرم است. 
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران در عین حال اظهار داشت : البته در زمین هایی که از آب چشمه آبیاری می شود ، نیاز کود اوره از 100 کیلو به 50 کیلو کاهش ولی مصرف کود پتاس به 100 کیلو افزایش می یابد. 
وی با بیان اینکه در زمین های باتلاقی نیز نیاز کود اوره باید کم شود ، افزود : در حال حاضر با چنین فرمولی ، میانگین نیاز هر هکتار کود شیمیایی در زمین های کشاورزی مازندران 200 کیلو گرم است. 
از آنجاییکه مهمترین فعالیت کشاورزی استان مازندران برنجکاری است ،خرید و تامین کودهای شیمیایی از اوایل اسفند یکی از مهمترین دغدغه های شالیکاران محسوب می شود.
کشت برنج در مازندران به طور معمول با شخم و شیار ،خزانه گیری و آب تخت کردن شالیزار از ماه اسفند آغاز می شود و به طور معمول در اواخر ماه فروردین به مرحله نشاء می رسد.
هم اکنون در بشتر زمین های مناطق مرکزی مازندران از جمله بابل ،بابلسر ،محمود آباد ،فریدونکنار و آمل شخم و شیار شده و آماده‌سازی زمین صورت گرفته است
مازندران با داشتن 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و کشت و برداشت بیش از 70 نوع محصول ، مهم ترین قطب کشاورزی کشور به شمار می رود . 
این استان در تولید دستکم 10 نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم کشور را دارد. 
رتبه اول تولید برنج ، مرکبات ، کیوی و ماهیان پرورشی گرم آبی کشور هم متعلق به مازندران است . 

اخبار برگزیده