اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اردبیل،

 فاز نخست آبیاری مدرن پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان برای آبیاری ۱۰ هزار هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان فردا چهارشنبه توسط حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح می‌شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده رئیس جمهوری به شهرستان بیله‌سوار سفر کرده است، در جلسه شورای اداری این شهرستان افزود: با بهره‌برداری از طرح آبیاری اراضی پایاب سد خداآفرین، فضای بسیار مناسبی برای کسب و کار کشاورزی در منطقه فراهم شده و بسیاری از جوانان مشغول به کار خواهند شد.

عباس کشاورز، خواستار حمایت از تولید کنندگان و بهره‌برداران کشاورزی منطقه مغان توسط سازمان جهاد کشاورزی، استانداری اردبیل و مراکز تحقیقاتی شد و بیان کرد: همه باید تلاش کنند تا مراحل بعدی و تکمیلی طرح عظیم ملی آبیاری مدرن پایاب سد خداآفرین، بدون هیچ گونه مشکلی و مطابق با پیش بینی فنی و کارشناسی تکمیل شود.

وی با اشاره به مزیت مرزی بودن شهرستان بیله سوار و وجود دروازه گمرکی مهم در این شهرستان برای تسهیل صادرات انواع محصولات تولید شده در منطقه اظهار کرد: میزان تولیدات محصولات کشاورزی در شهرستان بیله سوار به برکت اجرای پروژه مهم آبیاری مدرن پایاب سدخداآفرین به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و می‌بایست برای صادرات پایدار و مستمر محصولات از این منطقه از دروازه مرزی موجود برنامه‌ریزی و بازاریابی شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در این خصوص اگر لازم باشد وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت امور خارجه ورود خواهد کرد تا با امضای پروتکلی و با فراهم شدن صادرات محصولات کشاورزی، وضعیت معیشتی بهره‌برداران و تولید کنندگان نیز بهبود یابد.

وی در ادامه گفت: طرح های مختلفی می توان برای الگوی کشت منطقه مغان تعریف کرد و بنا به صلاحدید کارشناسان و مسئولان، باید بین ۱۰ تا ۳۰ از سطح زیر کشت اراضی منطقه به کشت سبزی و صیفی اختصاص یابد ولی این طرح زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که موانع و مشکلات بازار مصرف حل و فصل شود.

کشاورز، با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای بازار فروش سیر تولید شده در منطقه مغان در فصل برداشت محصول گفت: محصول تولید شده در منطقه باید به فروش رسیده و به سرنوشت محصول سیر در سال‌های گذشته مبتلا نشود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین بلااستفاده ماندن حدود سه ماهه اراضی کشت شده مغان بعد از برداشت گندم در تابستان را نادیده گرفتن ظرفیت موجود در منطقه دانست و خواستار کشت محصولات ارزشمند و بسیار مهم و استراتژیک از قبیل چغندر قند و ذرت علوفه‌ای و دیگر محصولات علوفه‌ای در منطقه مغان شد.

وی تاکید کرد: موفقیت‌آمیز بودن این ایده منوط به توسعه صنعت دامداری و دامپروری در منطقه است و بر این اساس باید صنعت دامداری و تاسیس گاوداری‌ها و واحدهای دامداری مدرن و نیمه مدرن و نیز محصولات و صنایع جانبی نیز در منطقه توسعه یابد.

کشاورز، همچنین خواستار حفظ و استفاره از ظرفیت سرمایه‌گذاری کلان صورت گرفته در حوزه آبیاری مدرن در منطقه شد و ادامه داد: این سرمایه‌گذاری زمانی در اراضی دیم منطقه تبدیل به ثروت خواهد شد که همزمان با ایجاد تنوع در کشت محصولات، هزینه تولید نیز پائین آمده و جلوی خسارت ناشی از نوسانات بارندگی سد شود.

ایرنا

اخبار برگزیده