اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از رعایت تمهیدات خاکی و آبی برای تولید محصولات باغی با توجه به بارش های زیاد سال جاری و شرایط رشد مناسب از یک طرف و همچنین در برخی مناطق جاری شدن سیل و رواناب و بروز خساراتی از قبیل ماندابی در اراضی و باغات در قالب توصیه فنی به بهره برداران بخش باغبانی از طریق کارگزاری های رسمی این شرکت در گیلان خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه مدیریت تغذیه و اصول فنی نگهداری باغ و مزرعه در شرایط خاص آب و هوایی وبارندگی های زیاد نیاز به توجه ویژه دارد. لذا توصیه های فنی زیر تاکید می شود؛

  • به دلیل بارش های سنگین در کشور و آب گرفتگی اراضی سطح باغات لازم است هرچه سریعتر نسبت به تخلیه و هدایت آب های منداب شده در سطح زمین اقدام شود.
  • آب گرفتگی طولانی در اراضی پست و با خاک سنگین به وقوع می پیوندد و در اراضی سبک و شیبدار معمولا" تخلیه آب براحتی انجام می شود.
  • تخلیه آب ممکن است به روش های مختلف و بر حسب امکانات موجود انجام شود. ایجاد شرایط ماندابی موجب خزان درختان همیشه سبز مانند مرکبات و زیتون می گرددو در صورت طولانی شدن غرقابی بیش از 72 ساعت می تواندخزان شدید را القاء نماید. ازبین رفتن لایه سطحی خاک موجب صدمه به ریشه گیاه شده و در فصل تابستان و گرمای هوا درختان بشدت به تنش خشکی حساس می شوند.
  • درختان دایم برگ و همیشه سبز مانند زیتون و مرکبات بشدت به ماندابی حساس هستند. اما درختان خرما مقاومت بیشتری به شرایط ماندابی دارند. اما بهتر است بمدت طولانی در این شرایط قرار نگیرند.
  • انجام عملیات محلولپاشی نیاز به 7-5 روز غیر بارانی دارد.که به پیش بینی های هواشناسی برای محلولپاشی ترکیب تقویتی توجه گردد.
  • در صورت خزان درختان همیشه سبز و دایم برگ مثل مرکبات و زیتون می توانید برای برگ زایی مجدد درختان از محلولپاشی ترکیب فسفیت پتاسیم 2 در هزار + اوره 2 در هزار + سولفات روی 1 در هزار استفاده نمائید. در صورت عدم دسترسی به فسفیت پتاسیم که خاصیت قارچ کشی نیز دارد می توانید از ترکیب منو پتاسیمفسفات (MKP) استفاده شود.
  • با توجه به غیر فعال شدن ریشه ها در شرایط غرقابی برای حفظ جوانه های بازنشده پیشنهاد می شود از محلول پاشی فروت ست(Fruit set) با ترکیب اوره + سولفات روی و اسید بوریک به نسبت 5 در هزار + یک در هزار بروی درختان خارج شده از شرایط غرقاب که جوانه های آن باز نشده، انجام شود.
  • درختانی که ضعیف هستند و ذخیره کافی تغذیه ای ندارند در بهار زود بیدار می شوند. این درختان در صورتیکه گرفتار آب گرفتگی شوند بشدت ضعیف شده و می بایست بعد از خارج شدن از شرایط غرقابی نسبت به کود دهی و تقویت غذایی آنها اقدام نمود.محلولپاشی ترکیب فسفیت پتاسیم 2 در هزار + اوره 2 در هزار + سولفات روی 1 در هزار استفاده نمائید.
  • در صورتیکه ریشه ها پوسیده باشند می بایست نسبت به مصرف قارچ کش موثر برای کنترل وپوسیدگی قارچ های خاکزاد اقدام نمود.
  • به منظور تامین عناصر فسفر، آهن و روی استفاده از کودهای زیستی حاوی قارچ های میکوریز آربسکولار به میزان یک کیلوگرم به ازاء هر درخت در منطقه چالکود و دو طرف گیاه توصیه می شود.
  • استفاده از محرک های زیستی تولید کننده ACC دامیناز (باکتری های دارای توانایی مصرف مواد پیش نیاز تولید اتیلن) در منطقه چالکود برای تقلیل اتیلن ایجاد شده در شرایط ماندابی و بهبود آسیب های ریشه توصیه می گردد.
اخبار برگزیده