اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از اهمیت مصرف کود کشاورزی پتاسیم در تغذیه گیاهان جهت افزایش تولید،کیفیت محصولات و ماندگاری و همچنین کاهش صدمات ناشی ازآفات و بیماری ها و تنش های  محیطی خبر داد.

دکترصالح محمدی با بیان اینکه برنج بعد از گندم بعنوان  غذای اصلی بسیاری از مردم کشور ما میباشد. لذا اهمیت افزایش کیفیت محصول برنج منجر به افزایش ضریب بهداشتی وسلامتی مردم جامعه ما خواهد شد. لذا بکارگیری صحیح کودهای کشاورزی مورد نیاز گیاه برنج  در شالیزارها و استفاده از عناصر ماکرو و میکرو افزایش عملکرد و کیفیت محصول را به همراه دارد.نتایج بسیاری از پژوهش های انجام شده بر تاثیر مصرف سولفات پتاسیم محلول بر عملکرد برنج تاکید دارد.

پتاسيم يكي از عناصر تقريباً مهم تشكيل دهندة بافت غلات بوده و مقدار آن در گياهان مختلف 2.5 تا 5 درصد وزن ماده خشك است. برنج قسمت اعظم پتاسيم را بين مرحله پنجه‌زني و توليد پانيكول جذب مي نمايد.بطور كلي گياهان تيرة غلات در حدود 100 كيلوگرم پتاسيم ((k2o) را از خاك جذب مي‌نمايند. پتاسيم در برنج موجب ثبات گياه، بهتر انجام شدن عمل تلقيح،افزايش مقاومت گياه در برابر بيماريها، رشد و نمو گياه و تسهيل انتقال نشاسته از برگ به دانه مي‌گردد. همچنين پتاس با ازت اثر رقابتي داشته و باعث مي‌شود ازت بيشتري جذب گياه گردد و سنتز ازت را نيز در گياه مساعد مي‌سازد. مصرف بيش از حد ازت مي تواند مضرشد بطوري كه مانع جذب آهن خواهد شد.همچنین پتاسیم برای تعدادی از فرایندهای بیوشمیایی و فیزیولوژیکی زندگی گیاه نیاز است. در برنج پتاسیم نقش عمده ای در فعال کردن آنزیم های متعدد موثر در رشد و افزایش مقاومت گیاه در مقابل استرس های محیطی دارد بایستی توجه کرد که پتاسیم یکی از سه عنصر مهم برای تولید محصول است که نه تنها نسبت به دیگر عناصر به مقدار زیادی توسط گیاه جذب میشود، بلکه بعنوان پلیس ترافیک شیمیایی نیز عمل می نماید با این معنی که مدیریت سایر عناصر غذایی را در سیستم گیاه تنظیم می نماید.

اخبار برگزیده