اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  از  برگزاری جلسه دیسشکاشن  هواشناسی استان گلستان  خبر دادکه توصیه های فنی  زراعی و باغی هواشناسی کشاورزی  و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه1559 باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

کشاورزان وباغداران با مشورت کارشناسان و مروجان مراکز خدمات ، ناظرين مزارع و کارشناسان پهنه با توجه به پيش بيني  وضعيت جوي نسبت به توصيه هاي ذيل نيز اقدام فرمايند:

زراعت:

1-بذور خود مصرفی که کشاورزان در انبار نگهداری می کنند با توجه به گرم شدن هوا احتمال ،آفت زدگی دارد حتما ضد عفونی با قرص یا گاز بعمل آید.

2-کشاورزان محترم که قصد خشکه کاری برنج دارند تا آخر خرداد ماه می توانند نسبت به کشت ارقام متوسط رس و دیر رس اقدام نمایند.و بعد از این تاریخ فقط می توانند از ارقام زودرس و ارقام محلی تا 10 تیر ماه اقدام کشت نمایند.

3- کشاورزان محترم شالیکار می توانند در مرحله 3 تا 4 برگی (شروع پنجه زنی )نسبت به مصرف کود سرک به میزان 100- 75 کیلوگرم به همراه آبیاری اقدام نمایند.

4– کشاورزان محترم نسبت به آماده سازی بستر کشتو (ترجیحا به روش حفاظتی)ذرت،سورگوم و یونجه در صورت تامین بودن رطوبت خاک  می توانند در روزهای آتی در اسرع وقت اقدام نمایند. و در صورت عدم تامین رطوبت خاک نسبت به آبیاری و سپس کشت اقدام نمایند.

5- کشاورزان محترم نسبت به خاکدهی پای بوته مزارع گوجه فرنگی و محصولات جالیزی همراه با مصرف کود سرک  ازته و کلرو پتاسیم  با آبیاری و وجین علفهای هرز مزارع خود  می توانند اقدام نمایند.

6-تولید کنندگان محترم بذر گندم و جو و کلزا با توجه به بارندگی های احتمالی دپو بذر در محل سرپوشیده با رعایت فاصله ایزولاسیون انجام گیرد.

7-کشاورزان محترم کشت تابستانه تمامی کودهای یارانه ای در مراکز توزیع مجاز موجود می باشد تهیه حواله نسبت به تحویل کود از نزدیکترین مرکز خرید اقدام نمایند..

8-کشاورزان شالیکار در اراضی نسق توصیه می شود به منظور جلوگیری از سوختگی جوانه های شالی در اثر گرمای در پیش رو سعی نمایید. در طول شب تا ارتفاع دو سانتی متر آب در خزانهوارد نمایند. و در بعداظهر روز بعد آب از خزانه خارج نمایند.

9- کشاورزان محترم در بین فواصل چینهای برداشت محصولات جالیزی (کدو و خیار )از مصرف بیش از حد کود ازته خودداری نمایند.

پنبه و دانه های روغنی :

10- زمستانه کشاورزانی که قصد کشت سویا دارند نسبت به آبیاری و انجام عملیات خاکورزی و کشت بذر اقدام نمایند.

11- کشت سویا به روش  خاکورزی حفاظتی(با حفظ 30 درصد بقایای گیاهی)انجام گردد .

12-جهت   افزایش عملکرد سویا نسبت به تلقیح بذر با باکتری اقدام نمایید.

13-در مزارع آفتابگردان که در مرحله ستاره سو قرار دارند انجام آبیاری و سپس استقرار زنبور عسل انجام شود.

14-با توجه بهگرمای هوا و جهت جلوگیری از خسارت  سنک بذر خوار  کلزا ترجیحابا  جمع آوری بقایای کلزاو سپس  به شخم اقدام نمایند.

15-جهت کشت کنجد استفاده از ارقام مناسب توصیه موکد می شود.

16-بهترین  روش کشت کنجد هیرم کاری می باشد بنابراین پس از آبیاری و گاورو شدن  رطوبت خاک نسبت به عملیات آماده سازی کشت بذر اقدام شود.

17-به کشاورزان توصیه می شود کاشت پنبه تابستانه را هر چه سریعتر در زمین های آبتخت شده انجام دهند.

18-کشاورزان عزیز در  صورت تمایل به کشت پنبهبعد از گندم یا کلزا،حتمااز ارقام زودرس استفاده نمایند.

19-با توجه به افزایشدمای هوا طی روزهای آینده پنبه کاران عزیز،آمادگی آبیاری سبک مزارع خشکه کاری شده را داشته باشند.

20-پنبه کاران عزیز، بعد از برداشت ،کلزا  حتما زمین را آبتخت نموده و پس از جوانه زنی بذر کلزای ریزش کرده و شخم مزرعه ،بذر پنبه راکشت نمایند.

21-کشاورزانی که تمایل به کشت پنبه با روش کشاورزی / خاکورزی حفاظتی دارند، حتما برای دلیته سازی بذر و  برنامه ریزی مبارزه با علف های هرز، با کارشناس پهنه و محقق معین پنبه مشورت نمایند.

22-کشاورزانی که در زمان کاشت پنبه از ضد عفونی بذر با حشره کش و قارچ کش  غفلت کرده اند مراقب خسارت آفات اول فصل به ویژه تریپس و طوقه بر باشند

23-با توجه به شرایط مساعد دمایی،ظهور سنک به ویژه در مزارع پنبه حاوی جالیز طی هفته آینده دور از انتظار نیست.

24- برای کمک  به پنبه کاران عزیز، تیمی از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور برای شهرستان های مختلف تعین شده است. پنبه کاران عزیز برای استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان، شماره تماس محقق معین منطقه خود را از مرکز خدمات یا اداره جهادکشاورزی دریافت نمایند.

تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی:

25-کشاورزان محترم جهت کشت سویا و کنجد حتما از بذور اصلاح شده و معرفی شده توسط مرکز تحقیقات و طبق دستوراعمل فنی استفاده نمایند.

26-کشاورزان محترم حتما تاریخ کاشت و میزان بذر و تراکم بوته محصولات کشت تابستانه رعایت نمایند.

کلمات کلیدی : مونیتورینگ هواشناسی
اخبار برگزیده