اخبار

با توجه به نیاز 4.5 میلیون تنی خاک‌های کشور به کود و مصرف تنها سالانه دو میلیون تن کود، این روند در آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز در حاشیه مراسم هفته پژوهش و تجلیل از محققان برتر کشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیاز کودی کشور 4.5 میلیون تن برآورد شده است، گفت: این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد مصرف کود در کشور دو میلیون تن است که می‌تواند در آینده برای ما مشکل‌ساز باشد.

کامبیز بازرگان افزود: در سال‌های گذشته ارقام کم‌محصول و با مقدار کم کشت می‌شدند که انتظار کشاورزان نیز بیش از این نبود. همچنین زمین قادر به استراحت بین کشت‌ها بود، اما بعد از انقلاب سبز، کشت چندبرابری محصولات و بهره‌برداری بیش از پیش از خاک‌های کشاورزی باعث ضعیف شدن خاک شد که تنها با کوددهی مناسب می‌توان این کمبود غذایی موجود در خاک را جبران کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش 30 تا 50 درصدی عملکرد محصولات کشاورزی مرهون کودهای شیمیایی است، وگرنه باید به تولید کم محصولات کشاورزی رضایت دهیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور ادامه داد: منکر بدمصرفی کود در کشور نیستیم، اما مصرف به‌موقع و با میزان مناسب این مواد شیمیایی، برای پایداری کشاورزی ضروری است و نه‌تنها ضرری ندارد، بلکه مفید نیز هست.

بازرگان با اشاره به واردات سالانه یک میلیون تن کود به کشور تصریح کرد: 700 هزار تن کود فسفره و 400 هزار تن کود ازته در سال وارد کشور می‌شود، این در حالی است که اعتقادی به واردات نداریم و باید بتوانیم میزان تولید داخلی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه عملکرد بالای اراضی کشاورزی بستگی به تغذیه آنها دارد و تغذیه خاک نیز از طریق کود تأمین می‌شود، یادآور شد: مصرف بالای کود را به هیچ عنوان تأیید نمی‌کنیم و اینکه برخی کشاورزان در هر هکتار یک تن کود مصرف می‌کنند را نمی‌توان به تمامی تولیدکنندگان تعمیم داد.

بازرگان تأکید کرد: با توجه به وابستگی اشتغال افراد زیادی به حوزه کشاورزی و همچنین وابستگی استقلال کشور به این حوزه و تأمین امنیت غذایی، باید بتوانیم کشاورزی خود را به بهترین نحو حفظ کنیم و بی‌شک باید گفت که واردات یک نهاده یا استفاده از آن بهتر از تعطیل کردن کل کشاورزی کشور است./

 

 

اخبار برگزیده