اخبار

از آنجا که ارقام مناسب و توصیه‌های فنی در نظر گرفته‌شده برای محصول گندم به‌جا بوده است، ضریب خوداتکایی از 67 به بیش از 85 درصد برای سال زراعی جدید قابل پیش‌بینی است.

مجری طرح گندم امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از کشت 99 درصد اراضی گندمکاری کشور در کشت پاییزه خبر داد و گفت: بیشتر کشاورزان اراضی خود را کشت کرده‌اند و تنها مقدار اندکی باقی مانده است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: کشت پاییزه با فراهم شدن امکانات مختلف در زمینه بذور و کودهای شیمیایی خوب رقم خورده است و بیشتر مزارع با بارش‌های پاییز امسال سطح سبز مناسبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه میانگین بارندگی نسبت به دو سال گذشته کاهش داشته است، اما استفاده از توصیه‌های فنی و رقم‌های مناسب کشت‌شده باعث شد که تولید مناسبی قابل پیش‌بینی‌باشد.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 40 درصد رشد خرید گندم داشتیم و در سال جاری نیز میزان رشد 21 درصد نسبت به سال قبل از آن بوده است که ضریب خوداتکایی را از 67 به 85 درصد رسانده است.

وی تصریح کرد: اعلام قیمت تضمینی یک‌هزار و 270 تومانی از سوی دولت برای گندمکاران راضی‌کننده بوده، بنابراین تمامی اراضی که برای گندم باید کشت می‌شد، مورد استفاده قرار گرفته است و افزایش سطح کشت نیز نداشته‌ایم.

مجری طرح گندم یادآور شد: در سال گذشته 323 هزار تن بذر تهیه شد و مورد استفاده قرار گرفت و امسال نیز 400 هزار تن بذور گواهی و اصلاح‌شده مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته است و علاوه بر آن، سموم علف‌کش جدیدی از سوی سازمان حفظ نباتات کشور تدارک شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

اسفندیاری‌پور تأکید کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز کود ازته و فسفاته مورد نیاز کشت گندم را به اندازه تأمین کرده است، فقط از کشاورزان درخواست می‌شود که کود اوره مورد نیاز خود را از انبارهای شرکت خدمات حمایتی و کارگزاری‌ها تهیه کرده و در انبارهای خود نگهداری کنند تا در زمان مصرف بتوانند از آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پتروشیمی‌ها کود مورد نیاز را تأمین و در اختیار کارگزاری‌ها قرار داده است و از آنجا که بهتر است در تاریخ مناسب از کودها بهره‌برداری شود، لازم است کشاورزان منتظر زمان نبوده و زودتر از موعد مقرر کود را خریداری و در انبارهای خود نگهداری کنند.

اسفندیاری‌پور در پایان گفت: مصرف کود ازته در سال‌های اخیر با توجه به نیاز خاک نبوده، بنابراین لازم است که بهره‌برداران بخش کشاورزی با مصرف به اندازه کودهای شیمیایی، محصول خوبی را تولید کنند./

اخبار برگزیده