اخبار

به نقل از خبرگزاری ایرنا:

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: با توجه به سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی قیمت انواع کودهای پایه و یارانه‌ای همچون فسفاته و پتاسه تا یکسال آینده افزایش نخواهد داشت.

«حمید رسولی» روز جمعه  در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در حوزه کودهای فسفاته و پتاسه نرخ ارز از رسمی به نیمایی تغییر یافت که علیرغم سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی باعث افزایش قیمت در این محصولات شد اما وزارتخانه متبوع برای حمایت از کشاورزان به دنبال کمک و جبران بود تا خریدشان افزایش پیدا کند.

رشد ۵.۵ برابری نرخ کودهای فسفات و پتاس در اثر تبدیل نرخ ارز 

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه در تبدیل ارز رسمی به نیمایی نرخ کودهای فسفات و پتاس ۵.۵ برابر افزایش را نشان می دهد، گفت: پیش از تبدیل نرخ ارز، قیمت کود فسفات و پتاس اگر ۱۰۰ هزار تومان بود، اکنون به ۵۰۰ هزار تومان و برخی کودها ۲۳۰ هزار تومانی به ۴۷۰ هزار تومان رسیده و افزایش نرخ بیش از این میزان نبوده است.

افزایش نرخ کود اوره کمتر از ۲۰ درصد 

رسولی درباره قیمت کود اوره در سال جاری گفت: قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره از ابتدای دی ماه و پس از ۱.۵  سال کمی افزایش یافت و به قیمت ۶۵ هزار تومان به دست کشاورزان می رسد که کمتر از ۲۰ درصد نسبت به سال قبل رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، سال گذشته قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره ۵۵ هزارتومان بود یعنی هر کیلوگرم کود اوره نسبت به سال قبل تنها ۲۰۰ تومان افزایش داشته که نسبت به سایر نهاده های کشاورزی کمترین میزان رشد را داشته است.

وی ۷۰ درصد کود مصرفی کشور را کود اوره دانست و اظهار داشت: اکنون ۲۳ درصد قیمت تمام شده کود اوره را کشاورزان و ۷۷ درصد را دولت می پردازد یعنی بخش عمده قیمت کود اوره یارانه ای است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزان با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی علاقمند به افزایش قیمت نهاده های تولید نیست گفت: امسال نیز پتروشیمی ها قیمت را بالا بردند اما دولت اجازه نداد این افزایش قیمت شامل کشاورزان شود.  

وی اضافه کرد: هر کیلوگرم کود اوره در پتروشیمی ها ۲۳۰ هزارتومان به فروش می رسد که با هزینه حمل و نقل و انبارداری یک کیسه کود اوره بیش از ۲۶۰ هزارتومان برای دولت تمام می شود، اما همین کود با نرخ ۶۵ هزارتومان به دست کشاورزان می رسد یعنی دولت روی هر کیسه کود بیش از ۲۰۰ هزارتومان یارانه به کشاورزان می دهد.

رسولی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده ها روی تولید اثرگذار است، گفت: فروش اعتباری کود به کشاورزان که سال‌های قبل با کمک سیستم های نظارتی متوقف کرده بودیم به طور مجدد در دستور کار قرار گرفته است.  

اقدامات دولت تدبیر و امید برای حمایت کشاورزان در دسترسی به کود 

وی اظهارداشت: در بخش دیگر اقدامات دولت «کشاورز کارت» با بیش از دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در مرحله اول برای خرید کود با کارمزد پایین و پرداخت تسویه حساب یکساله در اختیار کشاورزان قرار گرفت تا بتوانند کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز خود را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: این سقف تسهیلات برای هر کشاورز ۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۱۲ درصد است و البته این وام بدون توجه به وام های قبلی کشاورزان تخصیص می یابد یعنی اگر کشاورزی به سیستم بانکی بدهکار باشد می تواند از کشاورز کارت بهره مند شود.

رسولی اضافه کرد: قیمت کودهای فسفات و پتاس در کشاورز کارت با تبدیل ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی به حدود ۱۵ هزارو ۸۰۰ تومان آن زمان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که در واقع  سوبسید داده می شود.
به گفته وی، زیرا اکنون نرخ ارز نیمایی در بازار  ۲۳ هزار تومان محاسبه می شود،  اما ما براساس دلار ۱۵ هزارو ۸۰۰ محاسبه و به کشاورزان تحویل می دهیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی تصریح کرد: اکنون توزیع کودهای ترکیبی ارزان قیمت یعنی ترکیب کودهای آلی با کودهای فسفات و پتاس را تعریف کردیم تا این کودها با قیمت مناسب و با کیفیت بالا به دست تولیدکنندگان برسد به طور مثال قیمت هر کیسه کود سوپرفسفات ساده ۱۸۰ هزارتومان است.

وی اضافه کرد: این اقدام به منظور افزایش قدرت خرید کشاورزان است تا از کاهش مصرف جلوگیری شود.

رسولی درباره مصرف کودهای پایه با توجه به افزایش قیمت ها گفت: مصرف کود اوره امسال نسبت به سال گذشته نزدیک ۳۰ درصد افزایش و نسبت به میانگین ۱۰ ساله بیش از ۴۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به افزایش نرخ کودهای فسفات و پتاس وارداتی، مصرف این دو نوع کود کمی کاهش یافته است، اما تلاش داریم برای کشت بهاره با کودهای ارزان قیمت این کاهش مصرف را جبران کنیم به طور مثال هر کیسه اس اس پی با کیفیت و استاندارد با نرخ ۱۸۰ هزارتومان بدست کشاورزان برسد.

به گزارش ایرنا، اکنون سه هزارو ۵۰۰ کارگزاری مجاز تحت نظر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سراسر کشور فعالیت دارند.

طبق آمارها در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن کود اوره توسط وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

همچنین سالانه ۶۰۰ هزارتن انواع کودهای فسفاته و پتاسه نیز تامین می شود.

 

همین خبر درسایر رسانه ها:

خبرگزاری ایرنا: قیمت کودهای پایه تا یکسال آینده افزایش نخواهد داشت

 

اخبار برگزیده