اخبار

حسین فضلی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان پیش از ظهر امروز در همایش ترویج و توسعه کشت کلزا اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم بذر کلزا 640 هزار ریال است که دولت 60‌درصد برای بذر این محصول یارانه در نظر گرفته و این بذر باقیمت 230 هزار ریال در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حسین فضلی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان پیش از ظهر امروز در همایش ترویج و توسعه کشت کلزا اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم بذر کلزا 640 هزار ریال است که دولت 60‌درصد برای بذر این محصول یارانه در نظر گرفته و این بذر باقیمت 230 هزار ریال در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: امسال همچنین 4‌رقم بذر مرغوب کلزا از کشور فرانسه واردشده که سه هزار تن آن در اختیار شرکت خدمات حمایتی استان همدان برای توزیع در بین کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان اظهار داشت: ارقام بذر کلزا از مرغوب‌ترین بذور هستند که علاوه بر قدرت پوشش بالا مقاوم به ریزش هستند.

فضلی افزود: امسال چهار رقم بذر کلزا برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که کلزاهای واردشده از کشور فرانسه به نام‌های نپتون، دانوب، ناتالی و الویس است و دارای خصوصیات منحصربه‌فردی هستند.

مدیر شرکت خدمات کشاورزی همدان گفت: ارقام جدید کلزای فرانسوی نسبت به ارقام رایج در کشور دارای ویژگی‌هایی ازجمله سرعت رشد اولیه بالاتر است که ریشه‌های قوی آن مقاومت به سرما و تنش‌های خشکی را افزایش می‌دهد.

فضلی تصریح کرد: این ارقام قدرت رقابت بالاتری در برابر علف‌های هرز داشته و مقدار بذر مصرفی آن کمتر از 5 کیلوگرم در هر هکتار است.

وی بیان کرد: مقاومت به ریزش دانه و غلاف در برداشت با کمباین و قدرت شاخه بالا و داشتن ارتفاع مناسب که سبب سهولت برداشت می‌شود، از دیگر خصوصیات منحصربه‌فرد این ارقام است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان تأکید کرد: با توجه به اینکه ارقام هیبرید کلزای فرانسوی مقاوم به ریزش است کشاورزان دغدغه‌ای برای برداشت زودهنگام این محصول ندارند.

فضلی افزود: کشاورزان با استفاده از ارقام فرانسوی بذر کلزا برای برداشت کامل محصول تا 15 روز زمان‌دارند که می‌توانند محصول را به‌صورت یکجا برداشت کنند.

وی همچنین گفت: کشت محصول کلزا به دلیل اینکه مواد آلی مناسبی از خود بر جای می‌گذارد تناسب و تناوب خوبی برای جایگزینی غلات و گندم دارد.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان همچنین گفت: با توجه به اینکه بذور واردشده از ارقام زودرس و میان‌رس است می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات پر آب بر همچون سیب‌زمینی و چغندرقند شود.

 

 

اخبار برگزیده