اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

 

مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از ضرورت توجه به آفت مهم شالیزارهای برنج، کرم ساقه خوار و ارائه خدمات مشاوره ای از طریق کارگزاری های استان خبر داد.

دکترصالح محمدی بابیان اینکه کرم ساقه خوار برنج با نام های کرم ساقه خوار آسیایی برنج و کرم ساقه خوار نواری برنج در آسیا و دگر نقاط نامیده می شود. بیولوژی و طرز خسارت این آفت بصورت زیر میباشد؛

این آفت در سال 2 تا 3 نسل دارد . سیکل زندگی این حشره در نسل اول در استانهای شمالی کشور اوایل اردیبهشت آغاز می شود . در حدود 20 اردیبهشت لاروهای کرم ساقه خوار تبدیل به شفیره می شوند در 10 روز آینده نیز شفیره تبدیل به پروانه می شود که در15 روز بعد پروانه به حد تخم ریزی می رسد . بهترین زمان مبارزه شیمیایی برای مقابله با نسل اول این آفت در 11-5 روز پس از حداکثر پیک پروانه است .
کرم ساقه خوار علاوه بر اینکه اثرات منفی بر رشد و عملکرد گیاه برنج دارد ، باعث شیوع دیگرآفات و بیماریها در این محصول می شود . از جمله این بیماریها می توان به بیماری پوسیدگی ساقه برنج Sclerotium oryzae اشاره کرد که این بیماری پس از حمله کرم ساقه خوار و حشراتی که به ساقه گیاه برنج آسیب وارد می کنند خود را نشان داده و آثار مخرب فراوانی را نیز به همراه دارد .

 

اخبار برگزیده