اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان نسبت به مدیریت تنش گرمایی در باغات میوه استان با آگاهی و خدمات مشاوره ای از طریق کارشناسان فنی کارگزاری های توزیع نهاده های کشاورزی استان خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه باغداران این روزها در استان گرمای شدید و افزایش غیر معمول دمای محیط را تجربه می نمایند، که مشکلاتی را برای درختان میوه که محصول در مرحله رسیدگی فیزیولوژیک قرار دارند بوجود می آورد. افزایش ناگهانی دمای هوا به بیش از ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد نسبت به درجه حرارت معمولی منطقه تنش گرمایی اطلاق می شود. درجه حرارت بیش از ۳۵ درجه موجب کاهش فتوسنتز و کاهش رشد میوه ها و درجه حرارت بالاتر از ۳۸ درجه بویژه اگر با خشکی و باد همراه باشد و نیز درختان دارای ناهنجاری های تغذیه ای باشند، سبب ریزش گل و میوه ها خواهد شد.

 در این شرایط تنش گرمایی اگر با خشکی و نور زیاد همراه باشد سبب آفتاب سوختگی میوه ها شود. میتوان برای کاهش خسارت تنش و بهبود کیفیت میوه ها مدیریت بهینه تغذیه گیاهی بویژه مصرف نیتروژن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی و بور در اوایل تا اواسط مرحله رشد میوه و همچنین مصرف پتاسیم و منیزیم در اواسط تا اواخر مرحله دوم رشد توصیه و آبیاری در مرحله رشد میوه را انجام داد. اما در هنگام وقوع تنش یا روزهای قبل از تنش نسبت به آبیاری اقدام شود. همچنین آب پاشی می تواند دمای سطح برگ ها را ۵ تا ۱۰ درجه کاهش و رطوبت نسبی میکروکلیمای تاج و اطراف درختان را ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

درجه حرارت بیش از ۳۸  درجه سانتی گراد و هوای خشک با باد می بایست آب پاشی با آب معمولی (آب غیر شور) به همراه مویان (صابون گیاهی) به میزان نیم در هزار لیتر قبل از رسیدن به درجه حرارت بحرانی توصیه می شود. این عمل باز تابش نور خورشید را تا ۴۰ درصد افزایش داده و افتاب سوختگی را به شدت کاهش می دهد

اخبار برگزیده