اخبار

روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی استان گلستان

حمید  هزار جرییی  مدیر  شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی  استان  گلستان  به نقل ازمعاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: که کاهش بارندگی و گرمای هوای امسال، عملکرد تولید باغ‌های بارور زیتون کنسروی و روغنی این استان را ۳۰ درصد از مقدار پیش‌بینی شده کمتر کرد.

نویدرضا فراهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان باغبانی استان مقدار تولید زیتون را در شرایط عادی ۱۱ هزار و چهار تن از سطح چهار هزار و ۱۱۰ هکتار بارور برآورد کرده بودند.

به گفته وی ۵۰ درصد زیتون تولیدشده گلستان به صورت کنسروی جمع آوری و به بازار عرضه می شود.

برداشت زیتون کنسروی از میانه شهریور تا اواخر مهر و زیتون روغنی تا اواخر آبان در گلستان ادامه دارد.

به گفته تعدادی از باغداران زیتون مینودشت به خبرنگار ایرنا، امسال عملکرد تولید زیتون در باغ های بارور منطقه به علت شدت خشکسالی و کم آبی در سال جاری کاهش چشمگیری یافت.

هر ساله زیتون باغداران گلستان به صورت توافقی از سوی کارخانه های فرآوری زیتون منطقه و خارج استان خریداری می شود که کارشناسان پیش بینی می کنند امسال هر کیلوگرم کنسروی آن بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار ریال در بازار داد و ستد شود .

این در حالی است که پارسال هر کیلوگرم زیتون کنسروی به صورت توافقی بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار ریال در این استان خرید و فروش می شد.

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان در خصوص وضعیت صنایع فرآوری زیتون در استان افزود: اکنون ۱۸ واحد فرآوری زیتون با ظرفیت اسمی ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن در گلستان مشغول فعالیت است.

باغ های زیتون در استان گلستان بیشتر در نواحی شرق و از ارقام کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، آریسونا، آرییکن، مانزالیا و ملکشاهی است.

گلستان با داشتن شرایط اقلیم مناسب و زمین های مستعد، از قطب های مهم تولید زیتون کشور به شمار می رود که به گفته مسوولان سازمان جهادکشاورزی، ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در این استان وجود دارد.

سازمان جهادکشاورزی گلستان در دهه های اخیر برای رسیدن به اهدافی چون تغییر کاربری اراضی شیبدار به باغ مثمر، ایجاد فرصت های جدید شغلی، ارتقای درآمد بهره برداران و مشارکت در بی‌نیاز کردن کشور از واردات، ایجاد باغ زیتون را در دستور کار قرار داده است.

اکنون در استان گلستان هفت هزار و ۱۱۳ هکتار باغ زیتون احداث شده وجود دارد

استان گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت با جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، از قطب های مهم کشاورزی و باغی کشور به شمار می رود.

کلمات کلیدی : کم ابی زیتون خشکی
اخبار برگزیده