اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از راههای مبارزه و کنترل خسارت حلزون ها و راب ها در تولید محصولات کشاورزی با آگاهی و خدمات مشاوره ای و ترویجی از طریق کارشناسان فنی کارگزاری های توزیع نهاده های کشاورزی استان خبر داد.

صالح محمدی با بیان اینکه راههای مبارزه با حلزونها و راب های زیان آور بصورت زیر می باشد.

روشهای زراعی:

 1- شخم خاک موجب به سطح آوردن تخم ها و خشکی آنها می گردد. علاوه بر این حرکت حلزون ها بر روی خاک به دشواری صورت می گیرد و کلوخ ها که یکی از پناهگاه های این نرمتنان است، نابود می شوند.

 2- مدفون کردن مواد گیاهی باعث کاهش مواد غذایی در دسترس حلزونها می شود و این امر به کاهش جمعیت آنها منجر می گردد.

 3- تناوب: برخی گیاهان مانند کلزا مطلوبیت بیشتری برای حلزون ها دارند، بنابراین در صورت خسارت این آفات، تناوب کشت با محصولاتی که مطلوبیت زیادی برای حلزونها ندارند، می تواند از جمعیت این جانوران بکاهد.

 4- رعایت عمق مناسب کشت: کشت بذرها در عمق زیاد مانع دستیابی حلزون­ها به آنها میگردد. این روش به خصوص در مورد خاکهایی که از درصد رس بالایی برخوردارند و یا تهیه بستر کشت بذر دشوار است، قابل توصیه می باشد.

 5- تغییر زمان کشت: تغییر زمانبندی کاشت بذور به نحوی که بذرها پیش از خسارت حلزونها و راب ها دوره حساس جوانه زنی را پشت سر بگذارند، می تواند تا حد زیادی مانع خسارت شدید این نرمتنان گردد. در واقع با این روش، هم زمانی فعالیت زیاد جمعیت این جانوران با شروع جوانه زنی بذور به هم می خورد.

روش شیمیایی: در این روش از آفت کش هایی مانند متیوکارب، تیودیکارب، سولفات آلومینیوم، سولفات آهن، سولفات مس و متالدهید اسفاده می شود

اخبار برگزیده