عرضه کود اوره در بورس کالا منتفی شد


تاریخ ارسال :

۳ آبان ۱۳۹۴

عرضه کود اوره در بورس کالا منتفی شد
بر اساس مصوبه هدفمندی یارانه‌ها، خرید اوره بخش کشاورزی از بورس کالا منتفی شده است، مگر آنکه ادله‌های محکمی برای این منظور آورده شود.

 

 مدیرعامل جدید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امروز در تماس با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: کود اوره طبق اسناد و مدارک موجود و توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان یکی از کالاهای ضروری و اساسی شمرده شده و در کنار سایر اقلام مصرفی مردم قرار گرفته است.

یزدان سیف افزود: ورود کود اوره به بورس کالا و معامله آن به روش سایر محصولات پتروشیمی، ضرر بزرگی به بخش کشاورزی وارد می‌کند؛ زیرا اگر این اتفاق بیفتد، قیمت آن بر اساس قیمت‌های جهانی خواهد بود و بدین‌ترتیب دیگر کشاورزان ما امکان خرید این کالای باارزش که در تولید محصولات کشاورزی نقش اساسی را دارد، نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: بدین‌ترتیب میزان کود مصرفی کم و کمتر می‌شود تا جایی که از مقداری که باید مصرف کنیم، یعنی حدود پنج میلیون تن سقوط آزاد خواهیم کرد و به زیر یک میلیون تن خواهیم رسید و این امر در کشوری که در شرایط خشکسالی قرار دارد و چاره‌ای جز استفاده از عوامل موجود نداریم، یعنی از بین رفتن کل کشاورزی ایران!

سیف تصریح کرد: بر اساس مصوبه هدفمندی یارانه‌ها، خرید اوره بخش کشاورزی از بورس کالا منتفی شده است و هیأت وزیران نیز در جلسه‌ای آن را مورد تأکید قرار داد، مگر آنکه ادله‌های محکمی برای این منظور آورده شود.

گفتنی است، در صورتی که خرید کورد اوره از بورس کالا انجام شود، قیمت آن تابع نرخ جهانی و نرخ ارز آزاد تعیین خواهد شد که کارشناسان رشد قیمتی 65 درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند که این رقم به نفع بهره‌برداران و بخش کشاورزی نیست. علاوه بر آن، در صورت اتخاذ سیاست ثبات قیمت فروش اوره به کشاورزان، دولت باید به ازای هر کیلوگرم، چهارهزار ریال یارانه پرداخت کند که در مقایسه با یارانه هر کیلوگرم کود اوره پرداختی در سال 1393 حدود دوهزار ریال، 100 درصد افزایش یارانه در هر کیلوگرم را طلب می‌کند./