برداشت بادام زمینی در استان گیلان


تاریخ ارسال :

۳۰ شهريور ۱۳۹۷

برداشت بادام زمینی در استان گیلان

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان:

برداشت بادام زمینی از 2 هزار و 850  هکتار از مزارع بادام کاری استان گیلان آغاز و تا مهر ماه ادامه دارد.

صالح محمدی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان اعلام کرد: گیلان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت بادام زمینی در کشور را دارد و مهمترین مناطق زیر کشت بادام در استان شهرستان آستانه اشرفیه است. بادام زمینی یکی از مهم‌ترین محصولات زراعی این استان هست که سبب افزایش ارزش افزوده به اقتصاد استان و بهره برداران این محصول شده است گیلان به دلیل خاک حاصلخیز آن بویژه شهرستان آستانه اشرفیه (خاک سبک و با کیفیتی که حاصل رسوبات سفید رود است) مرغوب‌ترین نوع بادام زمینی در کشور را دارا است..

این محصول که بوته‌ای یک ساله و ریشه ای است، از اوایل اردیبهشت تا نیمه خرداد کشت شده و در اواسط شهریور تا اواخر مهر برداشت می‌شود.توسعه و ارتقاء تکنولوژی واحد‌های فرآوری و صنایع جانبی مهمترین نیاززنجیره تولید این محصول دراستان گیلان می باشد.

در حال حاضربادام های تولیدی گیلان فقط به صورت آجیل استفاده می‌شود، این درحالیست که می توان از آن روغن ،کره، و سایر  محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی وصنایع دستی و از کپسول و غلاف های آن بعنوان ماده آلی و بهبود دهنده خاک در اصلاح خاک و در گلکاری ها استفاده نمود. شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تغذیه گیاهی مزارع بادام استان سهمیه کودی اختصاصی از طریق سازمان جهاد کشاورزی را تامین و آمادگی انجام آزمون خاک و آب برای مصرف بهینه کودهای کشاورزی از طریق عضویت بهره برداران در باشگاه کشاورزان با تخفیف 75درصد را دارد.

لازم به یادآوریست کشت مکانیزه بادام زمینی برای نخستین بار در استان گیلان به‌صورت الگویی در سال زراعی گذشته انجام شده است. کشت مکانیزه بادام زمینی علاوه بر افزایش سرعت کاشت باعث کاهش هزینه تولید و میزان مصرف بذر می‌شود .در هر هکتار برای کشت بادام زمینی 120 کیلوگرم بذر مصرف می‌شود که این میزان در کشت مکانیزه به 40 تا 50 کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند

لازم به ذکر است مصرف بادام زمینی موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می شود و ازلخته شدن خون وسکته مغزی جلوگیری می کند موادی مغذی در بادام زمینی وجود دارد مانند فولیک اسید، اسید فیتیک، فیتواسترولز،  که تاثیراتی ضد سرطان دارند.

بادام زمینی به دلیل داشتن نیاسین از مبتلاء شدن افراد به بیماری آلزایمر جلوگیری می نماید. محصول تولیدی در استان سالم ودارای ارزش غذایی بالاست ضمنا آفت و بیماری مهم و شایعی که منجر به مبارزه شیمیایی و مصرف سموم شود نیست.