الگوی تولید محتوای بازاریابی جذاب در فضای آنلاین


تاریخ ارسال :

۴ آبان ۱۳۹۸

الگوی تولید محتوای بازاریابی جذاب در فضای آنلاین

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



بررسی 10 تکنیک کاربردی تولید محتوای آنلاین

اکنون بیش از هر زمان دیگری فعالیت مناسب در فضای آنلاین اهمیت دارد. با توسعه هرچه بیشتر دنیای آنلاین برندها روز به روز به آن وابسته تر می شوند. مشتریان مدرن دیگر از راهکارهای سنتی برای یافتن برندهای تازه استفاده نمی کنند. به این ترتیب جست وجوی اینترنتی بدل به مهم ترین ابزار ما برای یافتن برندهای تازه شده است. چنین امری ضرورت فعالیت مناسب برندها برای جلب نظر مخاطب را افزایش می دهد.

وقتی از فعالیت در زمینه تولید محتوا در اینترنت صحبت می کنیم، نظرات و توصیه های بسیار زیادی مطرح می شود. هر کارشناسی دست کم یک نظر خاص دارد، بنابراین انتخاب میان نظرات و توصیه های مختلف بدل به کاری دشوار خواهد شد. به همین خاطر اغلب برندها در عمل با موانع بسیار زیادی برای انتخاب الگوی تولید محتوای آنلاین مواجه هستند. شما یک محتوای مطلوب آنلاین را چگونه توصیف می کنید؟ بی تردید تلاش برای تولید محتوای آنلاین شباهت بسیار زیادی به جنگ تمام عیار با برندهای دیگر دارد. به هر حال در دنیای آنلاین برندهای بسیار زیادی مشغول به فعالیت هستند. نکته منفی این جریان برای برند ما حضور شمار بالایی از رقبا در کنارمان است. به این ترتیب تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف بدل به امری ضروری برای ادامه حیات و فعالیت برندمان خواهد شد. در غیر این صورت رقبا به سرعت مشتریان هدف ما را جذب خواهند کرد.

تولید محتوا در فضای آنلاین

امروزه بسیاری از برندها برای تولید محتوای آنلاین مطلوب به سراغ همکاری با بازاریاب ها و طراح های تبلیغات حرفه ای می روند. بی شک این اقدام مزیت های خاص خود را دارد. نکته مهم بودجه نسبت بالای موردنیاز برای اجرای چنین طرح هایی است. همین امر در کنار محدودیت بودجه بسیاری از برندها موجب جهت گیری در راستای استفاده از شیو ه های جایگزین می شود. در این مقاله الگوی اصلی من بررسی شیوه های تولید محتوای جذاب در فضای آنلاین بدون استفاده از بازاریاب های حرفه ای است، بنابراین باید برخی از مهارت های شخصی مان را تقویت کنیم.

1. اهمیت هدف محوری

هر برندی از تولید محتوا هدف خاصی را دنبال می کند. اگر برند ما بدون هدف در دنیای کسب و کار حضور داشته باشد، امکان موفقیتش کاهش چشمگیری خواهد یافت. امروزه با نگاهی ساده به دنیای کسب و کار امکان مشاهده شمار بالایی از برندهای بی هدف وجود دارد. نکته مهم درخصوص این برندها طراحی برنامه مشخص برای کسب و کارشان و سپس فراموشی اش است. اگر ما به دنبال کسب موفقیت هستیم، باید از همان ابتدا برنامه ای دقیق برای برندمان داشته باشیم. گام بعدی تعهد به برنامه برندمان است. در غیر این صورت هویت برندمان به خطر خواهد افتاد.

مطلب مرتبط: اهمیت محتوای جذاب برای موفقیت در خرده فروشی آنلاین

در حوزه تولید محتوای آنلاین باید اهداف و ارزش های مرکزی برندمان را مدنظر داشته باشیم. این امر به فعالیت هدفمند برندمان کمک شایانی خواهد کرد. من انتخاب هدف را نه تنها برای دستیابی سریع به نتیجه، بلکه در راستای ارزیابی وضعیت محتوا نیز مناسب می دانم. به عبارت دیگر، وقتی ما هدف مشخصی در اختیار داریم، امکان سنجش میزان پیشرفت برنامه مان فراهم می شود. بدون شک این هدف در حالت بی برنامگی به سختی محقق خواهد شد. طراحی محتوای آنلاین باید هدفمند باشد. این امر تمرکز ما بر روی یک المان را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر هدف اصلی ما فروش بیشتر محصولات شرکت باشد، باید محصولات مان را در مرکز محتوای مان قرار دهیم.

2. طراحی محتوا برای مشتری هدف

برندها در دنیای کسب و کار و بازاریابی دارای مشتریان خاص خود هستند. یکی از اشتباه های رایج برندها تلاش برای دستیابی به تمام مشتریان حاضر در بازاری خاص است. در این میان چند نکته مهم را باید مدنظر داشت. نخست اینکه مشتریان حاضر در یک بازار خاص همگی جزو علاقه مندان به کسب و کار ما نخواهند بود. این امر دشواری های زیادی پیش روی برنامه جذب تمام مشتریان ما ایجاد خواهد کرد. با دسته بندی مشتریان و انتخاب مشتریان هدف برند امکان سرمایه گذاری موفق تر فراهم می شود. امروزه بسیاری از برندها بودجه های کلانی به بخش بازاریابی و تولید محتوا اختصاص می دهند، اما در عمل توانایی چندانی برای جلب نظر مشتری هدف شان پیدا نمی کنند. همین امر موجب دلسردی آنها خواهد شد.

بهترین شیوه برای طراحی محتوا به صورت اختصاصی برای مشتریان هدف تلاش برای شناخت آنهاست. این امر به شیوه های مختلفی قابل تحقق است. توصیه من در این میان تلاش برای نگاه به برندمان از چشم انداز مشتریان است. به این ترتیب امکان یافتن مشتریان هدف مان به شیوه ای ساده فراهم می شود. پس از این مرحله باید تولید محتوای برندمان براساس سطح نیاز و علاقه مشتریان هدف ساماندهی شود.

3. پیشنهاد ارزشی منحصر به فرد

امروزه دنیای کسب و کار پیرامون امری به مراتب مهم تر از صرف کیفیت یا قیمت محصولات جریان دارد. مشتریان مدرن تمایل به پرداخت هزینه های بالاتر برای محصولات باارزش دارند. وقتی از ارزش صحبت می کنیم، امری فراتر از کیفیت صرف محصولات مدنظرمان است. به عنوان مثال، وضعیت برند نایک را مدنظر قرار دهید. این برند نزدیک به سه دهه در زمینه تولید لوازم ورزشی، به طور ویژه کفش های ورزشی، فعالیت دارد. بی تردید برندهای متعدد دیگری نیز مانند نایک در حال فعالیت در حوزه ورزش هستند. نکته تمایز میان نایک و تمام آنها ارزش های محوری این برند است. در حقیقت نایک علاوه بر محصولات باکیفیت در حال ارائه مجموعه ارزش های جذاب و تاثیرگذاری نیز هست. همین ارزش ها موجب توجه جهانی و گسترده مشتریان به این برند شده است.

نمونه مشخص پیشنهاد ارزش منحصر به فرد در کار نایک مربوط به شعار تبلیغاتی مشهورش است. منظور من شعار «فقط انجامش بده» است. این شعار مدت زمان زیادی به عنوان ارزش اصلی نایک حاضر است. به این ترتیب تقریبا تمام مشتریان و علاقه مندان به این برند این شعار را حفظ هستند. بی شک چنین امری حاکی از تاثیرگذاری بالای شعار نایک در رابطه با مشتریان است. وقتی ما بر روی یکی از نقاط کلیدی مدنظر مشتریان تمرکز کنیم، آنها واکنش بسیار مطلوبی به محتوای ما خواهند داشت. امروزه تقریبا تمام محتوای آنلاین نایک براساس همین ارزش محوری در حال طراحی و تولید است. با توجه به همین امر تداوم طولانی موفقیت نایک در حوزه ورزش و کسب و کار قابل توجیه خواهد بود.

4. ضرورت جلب توجه مخاطب

محتوای آنلاین در زمینه جلب نظر مخاطب راه دشواری در پیش خواهد داشت. محتوای برند ما علاوه بر اختصاص به مشتریان خاص و پرداختن به ارزش هایی ویژه باید چشم نواز نیز باشد. معنای این امر ضرورت توجه به المان هایی غیرکلیشه ای است. امروزه بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب به محتوای شان از راهکارهای کلیشه ای استفاده می کنند. هنر یک برند موفق در جلب نظر مخاطب بدون توسل به چنین راهکارهایی است. به این ترتیب امکان موفقیت برند ما در دنیای کسب و کار تضمین خواهد شد.

مطلب مرتبط: تولید محتوای جذاب با 5 الگوی کاربردی

توصیه من در این بخش استفاده از تصاویر جذاب در کنار محتوای برندمان است. به این ترتیب تمایل مخاطب به مطالعه محتوای ما افزایش چشمگیری خواهد یافت. این امر به طور معمول مورد بی توجهی برندها قرار می گیرد. اگر شما به دنبال موفقیت در جلب نظر مخاطب هدف هستید، الگوی فعالیت برندهای بزرگ را مدنظر قرار دهید. به این ترتیب از شیوه های کلیشه ای برای جلب نظر مخاطب دور خواهید شد.

5. استفاده هوشمندانه از فرآیند مدیریت سئو

یکی از نکات مهم در زمینه توسعه محتوای آنلاین توجه به فرآیند مدیریت سئو است. ایجاد سازگاری میان محتوای آنلاین برندمان و موتورهای جست وجو تحت عنوان سئو شناخته می شود. این فرآیند معطوف به استفاده از تکنیک های کاربردی برای کسب رتبه های برتر در نتایج جست وجوی موتورهایی نظیر گوگل است. بی تردید امروزه موتورهای جست وجوی بسیار زیادی در سطح اینترنت وجود دارد، با این حال هیچ کدام به اندازه گوگل شهرت و دامنه جذب کاربر ندارند. به همین خاطر در اینجا تمرکز من به طور صرف بر روی گوگل خواهد بود.

یکی از نکات مهم در زمینه مدیریت بهینه موتورهای جست وجو استفاده هوشمندانه از کلیدواژه هاست. در هر حوزه تخصصی کسب و کار برخی از کلیدواژه های مهم وجود دارد. این امر موجب توجه برندها به استفاده کاربردی از آن کلیدواژه ها خواهد شد. وقتی ما در محتوای برندمان از کلیدواژه ها استفاده می کنیم، به هنگام طبقه بندی محتوا از سوی الگوریتم گوگل شانس بیشتری برای کسب رتبه های برتر خواهیم داشت. شیوه دستیابی به کلیدواژه های مناسب بسیار ساده است. در این زمینه باید نحوه فعالیت و جست وجوی کاربران هدف مان در گوگل را ارزیابی کنیم. به این ترتیب امکان فهم کلیدواژه های آنها فراهم خواهد شد.

برندها علاوه بر استفاده از کلیدواژه های کلی و عمومی باید به سراغ استفاده از کلیدواژه های اختصاصی نیز بروند. به این ترتیب کاربران کلی حوزه کسب و کار و علاقه مندان خاص حوزه ویژه کسب و کار آن برندها جذب محتوای موردنظر خواهند شد.

6. اهمیت سهولت مطالعه محتوا

دنیای بازاریابی و تبلیغات محل بیان ایده های پیچیده و سخت فهم نیست. ما باید به ساده ترین شیوه ممکن با مشتریان هدف مان ارتباط برقرار کنیم. در غیر این صورت جلب نظر آنها امر دشواری خواهد بود. در همین راستا بسیاری از برندها به اشتباه بیان ایده های پیچیده و چندوجهی را مزیتی برای خود تلقی می کنند. نکته مهم در این میان عدم علاقه مخاطب به مطالعه محتوای دارای ایده های پیچیده است، بنابراین ما باید نظرات و محتوای مان را در قالبی ساده و روان به مخاطب منتقل کنیم.

صرف نظر از ایده اصلی محتوا، باید به متن آن نیز توجه داشت. در این زمینه ساده نویسی اهمیت خاصی دارد. شاید در ابتدا مفهوم ساده نویسی برای شما کاملا قابل فهم نباشد. توصیه من در این زمینه مشاهده محتوای آنلاین و تبلیغات برتر دنیای کسب و کار است. این امر چشم انداز مناسبی به ما خواهد داد. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد. متن ساده همیشه امکان جلب نظر مخاطب را افزایش می دهد. به همین خاطر برندها باید به دنبال تقویت مهارت ساده نویسی باشند.

7. تناسب محتوا با برند

وقتی ما در پی تولید محتوا برای بازاریابی و توسعه برندمان هستیم، باید از هماهنگی و تناسب آن با ماهیت برندمان نیز اطمینان حاصل کنیم. ضرورت این امر بازبینی نهایی محتوا پیش از انتشار رسمی اش است. در بخش های قبل به اهمیت برنامه ریزی پیش از تولید محتوا اشاره کردیم. در اینجا بخش بازبینی نهایی به عنوان مرحله کسب اطمینان نهایی از هماهنگی میان کیفیت محتوا و ماهیت برندمان مدنظر است. پس از این مرحله امکان انتشار محتوا بدون دغدغه وجود خواهد داشت. البته باید برخی نکات دیگر را نیز مدنظر داشت. توصیه های باقی مانده به این نکات اختصاص دارد.

مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب اینترنتی

8. ضرورت محوریت عمل

هر محتوایی باید مخاطب را به سوی هدفی خاص هدایت کند. این امر ضرورت بسیار زیادی دارد. بهترین نوع محتوا نیز در صورت بی توجهی به ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص با شکست مواجه خواهد شد. در اینجا هدف اصلی برند ما از تولید محتوا اهمیت دارد. در حقیقت عمل خاص مخاطب باید براساس نوع هدف برندمان باشد.

خوشبختانه امروزه راهکارهای زیادی برای ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص وجود دارد. توصیه من در اینجا استفاده از تخفیف های مناسبتی برای جلب نظر مخاطب هدف است. به این ترتیب امکان دستیابی به اهداف موردنظر برندمان به شیوه ای تاثیرگذار فراهم خواهد شد. بسیاری از برندها در این زمینه راهکارهای عجیب و غریبی را دنبال می کنند. پیشنهاد من صرفه جویی در هزینه های ناشی از راهکارهای عجیب و اختصاص آن به ارائه تخفیف های مناسب به مشتریان است. به این ترتیب توجه مخاطب به شیوه ای تاثیرگذار جلب خواهد شد.

9. اهمیت پشتیبانی سایت برند

امروزه تولید محتوا تنها گام ضروری در بخش تعامل با مخاطب نیست. اهمیت فرآیند انتقال محتوا به مخاطب همیشه چالش برانگیز بوده است. بسیاری از برندها پس از تولید محتوای جذاب کار را تمام شده می انگارند. از نظر من پس از تولید محتوا بخش مهم کار شروع می شود. نحوه انتقال محتوا به مخاطب حساسیت بالایی دارد. بهترین نوع محتوا در جهان نیز در صورت انتقال نادرست به مخاطب توان تاثیرگذاری اش کاهش می یابد. بنابراین انتخاب شیوه انتقال درست محتوا به مخاطب اهمیت دارد.

پیشنهاد من در این بخش انتقال محتوا براساس الگوی سایت محور است. به عبارت بهتر، محتوای اصلی برند ما باید در سایت رسمی شرکت بارگذاری شود. سپس امکان استفاده از سایر الگوهای توسعه محتوا مانند بارگذاری در اکانت رسمی مان در شبکه های اجتماعی وجود خواهد داشت. اهمیت بارگذاری محتوا در سایت اعطای جلوه ای رسمی به آن است. به این ترتیب برندمان امکان دستیابی به موقعیتی برتر را خواهد داشت.

10. تقویت و اصلاح مداوم به عنوان گام پایانی

تقویت تاثیرگذاری محتوای آنلاین به چند صورت امکانپذیر است. نخست اینکه باید به بهترین شیوه آن را مخاطب هدف به اشتراک گذاشت. این امر کاملا بدیهی به نظر می رسد. به هر حال ما محتوای موردنظرمان را برای مخاطب هدف تولید کرده ایم. در گام بعدی باید محتوای مدنظر برند ما هماهنگی بالایی با سلیقه مخاطب داشته باشد.

مطلب مرتبط: چگونه محتوای جذاب تری برای مخاطب تولید کنیم؟

صرف نظر از اشتراک گذاری و هماهنگی با سلیقه مخاطب، گام پایانی کار ما تقویت و اصلاح مداوم محتواست. اصلاح محتوا به معنای به روز رسانی محتوا با اطلاعات تازه است. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب فراهم می شود. همچنین نیاز به تولید محتوای تازه نیز کاهش خواهد یافت. به هر حال اصلاح و بازآفرینی یک محتوای قدیمی هزینه های بسیار کمتری در مقایسه با تولید یک محتوا تازه خواهد داشت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی