تغییر الگوی مدیریت سئو با ظهور نسل جدید دستگاه های هوشمند


تاریخ ارسال :

۲۵ آبان ۱۳۹۸

تغییر الگوی مدیریت سئو با ظهور نسل جدید دستگاه های هوشمند

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



مدیریت سئو دستخوش چه تغییراتی شده است؟

دستگاه های هوشمند و متصل به اینترنت در طول چند سال اخیر بدل به موضوع مهمی در حوزه کسب و کار شده اند. این دستگاه های هوشمند تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی مردم گذاشته اند. امروزه همه ما صبح مان با دستگاه های هوشمند مختلف شروع می شود. در نهایت نیز پس از استفاده دوباره از آنها در پایان روز به استراحت خواهیم پرداخت. بازاریاب ها و کارشناس های دنیای آنلاین از ابزارهای هوشمند و متصل به اینترنت به نام «اینترنت اشیاء» یاد می کنند. این مفهوم به طور کلی شامل هر نوع دستگاه هوشمند و متصل به شبکه اینترنت است. به این ترتیب کاربران امکان تعامل با یکدیگر با استفاده از این دستگاه ها را خواهند داشت. بسیاری از ابزارهای مورد استفاده در زندگی روزمره تا همین چند سال پیش به اینترنت اتصال نداشتند. امروزه با فراهم سازی این دسترسی اهمیت مدیریت سئو برای برندها با توجه به دستگاه های هوشمند پدیدار شده است.

بی تردید افزایش دسترسی مردم به اینترنت امر مطلوبی محسوب می شود. بسیاری از برندها باید مدیریت سئو در این حوزه را مدنظر قرار دهند. من در مقاله کنونی به بررسی 10 راهکار مناسب برای مدیریت سئو با توجه به تغییرات این حوزه خواهم پرداخت. به منظور دستیابی به این هدف در ادامه 10 نکته و تکنیک تاثیرگذار معرفی خواهد شد.

تغییر الگوی مدیریت سئو

1. تغییر جهت از الگوی جست وجوی کلیدواژه محور

دنیای اینترنت از همان ابتدا تحت تاثیر جست وجوی متنی در موتورهایی نظیر گوگل قرار داشت. فرآیند این نوع جست وجو به اندازه کافی ساده است. کاربران با توجه به نیازشان و موضوعات مورد علاقه اقدام به درج کلیدواژه هایی مشخص در موتورهای جست وجو می کردند. در نهایت نیز موتور جست وجوی موردنظر مجموعه ای از لینک های مرتبط را نمایش می داد. امروزه شیوه جست وجوی کاربران تغییر شگرفی کرده است. بنابراین دیگر خبری از جست وجوهای متنی صرف نیست. توسعه هوش مصنوعی و معرفی دستیارهای صوتی مختلف موجب سهولت جست وجوی کاربران در شبکه های اجتماعی شده است. به این ترتیب دیگر نیازی به نگارش کلیدواژه ها نیست.

مطلب مرتبط: سئو / باورهای غلط همیشگی

بدون شک تغییر الگوی جست وجوی کاربران باید مدنظر بازاریاب ها قرار داشته باشد. مدیریت سئو براساس تحولات تازه چندان دشوار نیست. به هر حال کلیدواژه ها در جست وجوی صوتی نیز وجود دارد. نکته مهم در اینجا توجه به اهمیت تغییر، هرچند اندک، الگوی مدیریت سئو برندمان است. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به بازاریابی و مدیریت سئو در زمینه های مختلف و متنوع جست وجو در اینترنت بی توجه هستند. این امر مزیت مناسبی برای برند ما ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب با توجه مناسب به حوزه جست وجوی صوتی امکان بهره مندی از مزیت های آن وجود خواهد داشت.

مشکل دیگر برندها در زمینه تولید محتوای مطابق با اصول سئو نحوه طبقه بندی آنها از سوی موتورهای جست وجو و به طور مشخص گوگل است. بسیاری از برندها نسبت به عدم طبقه بندی درست محتوا از سوی گوگل اعلام نارضایتی کرده اند. اعتراض آنها موجب واکنش رسمی گوگل و طراحی الگوریتمی تازه برای رسیدگی به نحوه طبقه بندی محتوا شده است، بنابراین اکنون با تولید محتوای جذاب و جلب تعامل مخاطب هدف به راحتی امکان ارتقای رتبه لینک های برندمان در گوگل وجود دارد. نمایش لینک های برندمان در نتایج اولیه گوگل در وضعیت کنونی اهمیت دوچندانی دارد. براساس پیش بینی سایت INC تا پایان سال 2020 روند توسعه استفاده از دستگاه های هوشمند (به غیر از گوشی های هوشمند) به شدت افزایش خواهد یافت بنابراین دسترسی راحت کاربران این دستگاه ها به محتوای بازاریابی برند ما از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. این امر فقط در صورت توجه و فهم نحوه تغییر در الگوی مدیریت سئو تحقق خواهد یافت.

2. اهمیت توجه به جست وجوی صوتی

در بخش قبل اندکی درباره جست وجوی صوتی صحبت کردیم. براساس پیش بینی همکارانم در موسسه 15Writers تا سال 2025 فرآیند جست وجوی صوتی به طور کامل جای الگوهای سنتی مانند نگارش موضوعات را خواهد گرفت. به این ترتیب دیگر نیازی به نگارش متن برای جست وجو و مشاهده نتایج آن وجود نخواهد داشت.

اگرچه جست وجوی صوتی دارای آینده درخشانی است، اما باید به اهمیت کنونی آن نیز توجه داشت. اکنون در انگلستان 30درصد از کل جست وجوها مبتنی بر گوگل از طریق سیستم صوتی انجام می شود. توجه به این نکته به خوبی اهمیت مدیریت سئو براساس الگوی جست وجوی صوتی را نشان می دهد.

متاسفانه بسیاری از برندها جست وجوی صوتی را امری متعلق به آینده تلقی می کنند. نکته مدنظر من در اینجا مواجهه با کاربردهای کنونی این فناوری است. وقتی ما کاربرد جست وجوی صوتی در زندگی کنونی را باور کنیم، آنگاه تمرکز بر روی این شیوه برای بازاریابی و مدیریت سئو بهتر فراهم خواهد شد.

بدون تردید وقتی تمایل کاربران به جست وجوی صوتی افزایش پیدا می کند، به موازاتش علاقه به دریافت اطلاعات و محتوا در قالب فرمت صوتی نیز بیشتر خواهد شد بنابراین سایت رسمی برندها باید به سوی تولید محتوای صوتی نیز حرکت کند. در غیر این صورت نتیجه چندان مطلوبی در آینده نخواهیم گرفت. نگاهی کوتاه به روند افزایش محبوبیت پادکست های صوتی در سراسر جهان به خوبی این نکته را ثابت می کند. مزیت اصلی فرمت صوتی امکان گوش دادن به آن در هر زمان و مکانی است. به عنوان مثال، این امر در اتوبوس و به هنگام جا به جایی کاملا ساده خواهد بود. بی شک چنین امری در مورد محتوای متنی امکان پذیر نیست.

3. کاهش اهمیت رتبه های برتر در گوگل

صفحه نتایج جست وجو یکی از مهم ترین المان های ارزیابی موفقیت فرآیند مدیریت سئو برندها در طول ده های اخیر محسوب می شود. به این ترتیب اگر لینک های مربوط به برند ما در صفحه نتایج جست وجوی گوگل جایگاه مناسبی داشته باشد، موفقیت ما در جلب نظر مشتریان وفادار تضمین خواهد شد. نکته مهم در اینجا تغییر شیوه نگرش مخاطب به برندهاست بنابراین دیگر حضور در رتبه های برتر گوگل به تنهایی برای موفقیت برندمان کافی نخواهد بود. بدون تردید وقتی یخچال، آب سرد کن و سایر لوازم اطراف ما به اینترنت وصل می شوند، نحوه مدیریت سئو نیز باید تغییر یابد. امروزه اغلب مردم در استفاده از دستگاه های هوشمند به سراغ جست وجوی دستی برای یافتن اطلاعات نمی روند. آنها بیشتر به جست وجوی هوشمند و خودکار دستگاه های موردنظر اعتماد دارند بنابراین ما باید نحوه ارزیابی محتوا از سوی دستگاه های هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم. نکته مهم درخصوص دستگاه های هوشمند توانایی بررسی حجم وسیعی از اطلاعات در مدت زمان کوتاه است. به این ترتیب یک دستگاه هوشمند در مواجهه با پرسش یا مسئله کاربر به سراغ تحلیل عمیق فضای اینترنت خواهد رفت. حجم داده هایی که هوش مصنوعی توانایی تحلیل شان در زمان واحد را دارد، بسیار بیشتر از انسان است. بنابراین اعتماد هرچه بیشتر کاربران به هوش مصنوعی امر طبیعی خواهد بود.

مطلب مرتبط: تأثیر بهینه سازی موتور جست وجو در مدیریت اعتبار

تاثیر اتکای کاربران به هوش مصنوعی در دسترسی به اطلاعات ضرورت استفاده از شیوه ای نوین برای تولید محتوا و مدیریت سئو است. به این ترتیب دیگر نیازی به تمرکز بیش از حد بر روی کاربرد کلیدواژه ها برای کسب رتبه های برتر نخواهد بود. در عوض اهمیت تولید محتوای باکیفیت و مطابق با نیاز مشتریان بیشتر می شود.

4. ضرورت توجه بیشتر به شخصی سازی محتوا

شخصی سازی محتوا یکی از ترندهای برتر در حوزه بازاریابی، تبلیغات و به طور کلی کسب و کار است. امروزه کمتر حوزه ای از کسب و کار نیاز به شخصی سازی ندارد. در حوزه مدیریت سئو و تبلیغات نحوه تاثیرگذاری شخصی سازی محتوا کاملا مشخص است. این امر در پیوند با سلیقه شخصی هر کدام از کاربران و ضرورت توجه به آن معنا می شود. بنابراین ما باید فرآیند جلب نظر مخاطب هدف را به شیوه ای تاثیرگذار پیگیری کنیم. نکته مهم در اینجا تغییر نحوه دسترسی مخاطب مدرن به محتوای بازاریابی برندمان است. تا همین چند سال پیش مخاطب هدف برندها با استفاده از گوشی های هوشمند یا رایانه های شخصی به محتوای آنلاین دسترسی پیدا می کردند. این امر در طول چند سال اخیر دستخوش تغییر و تحول بسیار زیادی شده است بنابراین باید به فکر الگوی تازه ای از مدیریت سئو به منظور سازگاری هرچه بیشتر با نحوه نمایش محتوا در دستگاه های آنلاین جدید باشیم.

یکی از بهترین مثال ها در زمینه نحوه نمایش جدید محتوای بازاریابی برندها به مخاطب مربوط به صنعت تولید اسباب بازی است. برندهای فعال در این حوزه به طور سنتی از رسانه های جمعی، در سال های اخیر شبکه های اجتماعی، برای توسعه محتوای شان استفاده می کردند. امروزه با پیشرفت اسباب بازی ها و اتصال برخی از آنها به شبکه اینترنت نحوه بازاریابی این برندها نیز تغییر کرده است بنابراین دیگر خبری از الگوهای سنتی نیست. در عوض امکانات تازه ای در اختیار برندها قرار گرفته است. یکی از این امکانات نمایش محتوا در قالب فرمت صوتی و تصویری برای کودکان و والدین شان است. امروزه اسباب بازی هایی مانند اتومبیل های کنترلی دارای صفحه نمایش کوچکی در دسته شان هستند. این فضای کوچک با اتصال به اینترنت بدل به تابلوی تبلیغاتی برندها می شود. به این ترتیب برندها فرصت تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطب هدف را خواهند داشت.

امروزه برخی از شرکت های فعال در زمینه تولید ماشین ظرفشویی از اتصال دستگاه های شان به اینترنت بهره بازاریابی زیادی می برند. به عنوان مثال، ماشین های ظرفشویی جدید با جست وجو در اینترنت توصیه هایی برای استفاده بهتر از ظروف مختلف و ماندگاری بیشتر آنها در صفحه کوچک شان به نمایش می گذارند. بدون شک بخش مهمی از این اقدامات ماهیت توصیه و کمک به مشتریان را دارد با این حال امکان استفاده هرچه ظریف تر از این فرصت برای بهره مندی بیشتر از توجه مخاطب در حوزه بازاریابی وجود دارد.

5. تجربه وسعت هرچه بیشتر دامنه کانال های بازاریابی

شیوه های سنتی مدیریت سئو محدود به چند کانال بازاریابی مشخص بود. برندها به طور سنتی با رسانه های جمعی پیوند عمیقی دارند. این امر در طول سال های اخیر و ظهور اینترنت و شبکه های اجتماعی ماهیت خاصی پیدا کرده است، بنابراین فضای آنلاین به نوعی رقیب رسانه های سنتی محسوب می شود. موج سوم رقیب بازاریابی برای رسانه های جمعی شامل دستگاه های هوشمند است. وقتی لوازم خانگی، لباس و گجت های کاربردی امکان اتصال به اینترنت را داشته باشند، به طور طبیعی کارکرد بازاریابی نیز خواهند یافت. این امر موجب گسترش هرچه بیشتر دامنه کانال های ارتباطی میان برندها و مشتریان می شود.

براساس گزارش موسسه Spectrum تا پایان سال 2022 برندهای سراسر دنیا امکان اتصال به 50 میلیارد دستگاه هوشمند را خواهند داشت. این عدد خیره کننده برای هر برندی جذاب خواهد بود بنابراین رقابت اصلی بر سر تصاحب امکان نمایش محتوای تبلیغاتی و بازاریابی در چنین فضایی به پا خواهد شد.

مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو برای کسب و کارهای کوچک

بدون شک رایانه های شخصی و گوشی های هوشمند نیز کارکرد مشابهی برای دسترسی به اطلاعات از سوی کاربران دارند بنابراین آنها نیز باید مدنظر بازاریاب ها قرار گیرد. نکته مهم در اینجا مزیت دستگاه های هوشمند جدید مانند لوازم خانگی است. ما در طول روز سطح تعامل بسیار بالایی با لوازم خانه داریم. این امر هیچ وقت در مورد رایانه یا گوشی همراه رخ نمی دهد. به عنوان مثال، وقتی بر روی صندلی راحتی هوشمندمان در حال استراحت هستیم، پخش یک پیام بازاریابی کوتاه هیچ آزاری به ما نخواهد رساند. جالب اینکه در چنین مواقعی تاثیرگذاری پیام های بازاریابی بر روی مخاطب بیش از هر زمان دیگری است بنابراین مشاهده جهت گیری برندها به سوی استفاده از این الگو جای هیچ تعجبی نخواهد داشت.

6. تاکید بیشتر بر روی امنیت سایبری

امروزه با توسعه فضای آنلاین خطرهای موجود نیز افزایش یافته است. هر روز اخبار گوناگونی درباره حملات سایبری و سرقت اطلاعات به گوش می رسد. شاید این نکته در نگاه نخست ارتباط چندانی به فعالیت برندها نداشته باشد، اما با توجه به ظهور دستگاه های هوشمند جدید باید نگاه دوباره ای به این موضوع انداخت. برخی از دستگاه های هوشمند به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتریان اقدام به جمع آوری اطلاعات آنها می کنند. این امر به شیوه های مختلفی نظیر ثبت نحوه استفاده از دستگاه و ضبط فیلم یا فایل صوتی روی می دهد. حال اگر خطر سرقت این اطلاعات در کمین باشد، سطح اعتماد مشتریان به شدت کاهش خواهد یافت. به همین خاطر هر برندی باید نسبت به تضمین امنیت سایبری مشتریانش اقدام کند. سرقت اطلاعات در دنیای مدرن امر رایجی است، اما شیوه های پیشگیری از سرقت اطلاعات نیز به طور گسترده در دسترس قرار دارد.

اگر ما به دنبال نمایش محتوای برندمان در دستگاه های هوشمند هستیم، باید به الگوی ارزیابی امنیتی گوگل توجه داشته باشیم. گوگل در طول سال های اخیر الگوی تازه ای از تامین امنیت کاربرانش را رونمایی کرده است. بر این اساس سایت های تولیدکننده محتوا باید شناسنامه هویتی داشته باشند. سایت های فاقد چنین اطلاعاتی نزد گوگل به عنوان تهدید امنیتی برای کاربران شناخته و از دسترسی آنها به این سایت ها ممانعت به عمل می آید.

بدون تردید الگوی امنیتی تازه گوگل سطح دسترسی کاربران به محتوای متنوع را کاهش می دهد. مزیت اصلی این شیوه برای برندها سهولت هرچه بیشتر تامین امنیت اطلاعات مشتریان خواهد بود.

7. گوگل دیگر اولویت اصلی نیست

بیان اینکه گوگل در طول یک دهه اخیر بر روی فرآیند مدیریت سئو سلطه داشته است، امر تازه ای نیست. نکته مهم در اینجا پایان سلطه گوگل بر حوزه مدیریت سئو است. اکنون بسیاری از برندها در حال توسعه موتور جست وجوی اختصاصی برای محصولات شان هستند. این امر به معنای استقلال شرکت های بزرگ از گوگل در زمینه دسترسی دستگاه های شان به اطلاعات کاربردی است. نمونه عینی این مسئله برند بوش است. این برند از سال آینده در دستگاه های هوشمندش از موتور جست وجوی اختصاصی استفاده خواهد کرد. بدون تردید این موتورهای جست وجو در دسترسی تمام مردم قرار ندارند. بنابراین به سلطه و مرجعیت گوگل برای کاربران عادی لطمه ای نخواهد خورد.

مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروشگاه های آنلاین

نتیجه مهم تغییر شیوه فعالیت برندها در زمینه استفاده از موتور جست وجوی انحصاری در حوزه بازاریابی و مدیریت سئو نمایان می شود. اکنون برندها نیازمند شیوه ای متفاوت برای بازاریابی و جلب نظر مشتریان هستند. این امر شامل بررسی و شناخت الگوریتم های مربوط به موتورهای جست وجوی مختلف است. شاید در ابتدا این امر پروژه ای سنگین به نظر برسد. در این زمینه تا حدودی حق با شماست. نکته مهم در این میان ضرورت برنامه ریزی دقیق برای تحقق این هدف است. بدون برنامه ریزی برای دسته بندی موتورهای جست وجو و شناخت آنها هیچ موفقیتی برای برندها به دست نمی آید.

8. مواجهه با چالش های تازه در ایجاد سایت رسمی برند

با توسعه دستگاه های هوشمند و توجه هوش مصنوعی آنها به اطلاعات کاربردی نحوه مدیریت سئو در سایت رسمی برندها تغییر خواهد کرد. تا پیش از این کاربرد دقیق کلیدواژه ها و طراحی قالبی جذاب از نظر بصری برای جلب نظر مخاطب ضروری بود. اکنون سر و کار ما دیگر به طور مستقیم با مخاطب نیست، بنابراین شیوه فعالیت مان باید تا حدودی تغییر یابد. اکنون اهمیت محتوای کاربردی و مناسب از نظر الگوریتم هوش مصنوعی اهمیت دارد.

الگوریتم نسل جدید هوش مصنوعی در انتخاب محتوای مناسب برای نمایش به مشتریان برمبنای کاربرد و انطباق ماهیت هر محتوا با نیاز و سلیقه مشتری موردنظر است بنابراین ما باید در تولید محتوا تا حدودی به طبقه بندی مخاطب هدف نیز توجه داشته باشیم. این امر ضرورت تولید چند ویرایش از محتوای واحد برندمان را ضروری خواهد کرد.

9. پایان کنترل برندها بر روی نحوه درک مخاطب از محتوا

وقتی پای عامل سومی در ارتباط ما با مشتری هدف میان باشد، وضعیت به طور کلی تغییر خواهد کرد. به این ترتیب دیگر امکان تاثیرگذاری مستقیم و بی واسطه بر روی مشتریان وجود نخواهد داشت. این امر در ارتباط با نحوه نمایش محتوا از سوی هوش مصنوعی دستگاه های هوشمند است. گاهی اوقات دستگاه های هوشمند چند محتوای مهم را با هم ترکیب و به طور یکجا نمایش می دهند. این امر با توجه به سطح نیاز بالاتر مشتریان به محتوای جذاب صورت می گیرد. نتیجه چنین امری کاهش تاثیرگذاری انحصاری محتوای ما بر مخاطب هدف خواهد بود.

بدون شک ترکیب محتوا از سوی دستگاه های هوشمند باب میل مشتریان خواهد بود. با این حال از نقطه نظر برندها امر منفی محسوب می شود. ضرورت اصلی در اینجا کار بر روی فرآیند تولید محتوای برندمان است. هدف اصلی در اینجا تولید محتوایی جذاب و کاربردی است. به این ترتیب الگوریتم هوش مصنوعی نیازی به ترکیب محتوای ما با سایر نمونه ها نخواهد دید.

مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروش بیشتر

10. آغاز سلطه سئو محلی

مدیریت سئو در مقیاس محلی نکته بسیار مهمی است. وقتی ما با شمار بالایی از دستگاه های هوشمند مواجه هستیم، باید به مقیاس جغرافیایی و فرهنگ بومی هر منطقه توجه داشته باشیم. این امر در مورد نحوه تولید محتوا در شیوه های سنتی بازاریابی نیز صادق است، بنابراین در اینجا مشکل چندانی پیش روی ما نخواهد بود. تنها نکته مهم توجه به فرآیند تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف است. وقتی مدیریت سئو در مقیاس محلی مدنظر است، باید به انتظارات بالای مخاطب توجه داشت. نکته مثبت برای برندها در این میان حضور یک عامل میانجی است. برندهای تولیدکننده دستگاه های هوشمند همیشه به دنبال استفاده از شرایط مناسب برای جلب رضایت مشتریان شان هستند. یکی عوامل مهم این فرآیند نمایش محتوای کاربردی برای مخاطب است، بنابراین امکان همکاری برند ما با تولیدکنندگان دستگاه های هوشمند برای نمایش انحصاری محتوای برتر و با کیفیت مان وجود خواهد داشت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی