جایگاه فرهنگ سازمانی در کسب و کار برندهای بزرگ


تاریخ ارسال :

۲۶ آذر ۱۳۹۸

جایگاه فرهنگ سازمانی در کسب و کار برندهای بزرگ

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



بررسی رابطه میان ارزش های برند و موفقیت در کسب و کار

وقتی افراد به دنبال کار هستند، علاوه بر میزان حقوق شرایطی نظیر محیط کار نیز مدنظرشان قرار دارد. امروزه بسیاری از کارمندان حرفه ای و ماهر پیش از شرکت در مصاحبه های استخدامی اقدام به آگاهی از وضعیت شرکت موردنظر می کنند. بخش گسترده ای از این امر شامل جست وجو برای آگاهی از فرهنگ سازمانی در شرکت مورد نظر است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کارمندان دارد. به هر ما حال در طول روز باید نزدیک به 8 ساعت در شرکت موردنظر حضور داشته باشیم، بنابراین اگر فرهنگ کلی آن با روحیه و شیوه فعالیت ما سازگار نباشد، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد. من در تجربه شخصی ام همیشه از همکاری با شرکت های دارای فرهنگ سازمانی متفاوت با سلیقه ام پرهیز کرده ام. بدون تردید همه کارمندان علاقهمند به آگاهی از وضعیت فرهنگ یک شرکت در حوزه سازمانی هستند. این امر افق دید وسیع تری برای تصمیمگیری در اختیار ما قرار می دهد.

امروزه شرکت ها براساس اهداف و ارزش های شان مورد شناسایی قرار می گیرند. ارزش های مرکزی یک برند وضعیت سازماندهی و مدیریتش را مشخص می سازد. به همین خاطر اغلب کارمندان پیش از شروع به کار در شرکتی تازه به سراغ ارزش های مرکزی اش می روند. این امر آگاهی مناسبی در زمینه نحوه ساماندهی کسب و کار طرف مقابل در اختیار ما قرار خواهد داد. نحوه تعامل یک شرکت یا کارمندان و مشتریان در قالب مفهوم فرهنگ سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر شما به عنوان یک کارمند در تلاش برای آگاهی بیشتر از مفهوم فرهنگ سازمانی هستید، این مقاله با بررسی مفهوم فوق در پنج برند برتر دنیا اطلاعات مناسبی در اختیارتان قرار می دهد. همچنین آگاهی از جایگاه فرهنگ سازمانی برندهای بزرگ برای صاحبان کسب و کار نیز مهم خواهد بود. به این ترتیب آنها فرصت ساماندهی فرهنگ سازمانی برندشان را خواهند داشت.

جایگاه فرهنگ سازمانی در کسب و کار

برترین برندها در زمینه توسعه فرهنگ سازمانی

1. گوگل

همه ما با برند گوگل آشنایی داریم. این برند تاثیر انکارناپذیری بر روی زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان دارد. وقتی یک برند در سطح جهانی خدمات گسترده ارائه می کند، باید فرهنگ خاصی نیز داشته باشد. در مورد گوگل تاکید بر خلاقیت و نوآوری در مرکز فرهنگ سازمانی قرار دارد. برخلاف بسیاری از شرکت ها در گوگل خبری از طبقهبندی سفت و سخت کارمندان نیست. هر کارمندی امکان ایدهپردازی و گفت وگو درباره ایده اش با دیگران را دارد. به این ترتیب امکان توسعه هرچه بهتر محیط کسب و کار از سوی آنها فراهم می شود. نکته بعد درخصوص گوگل مربوط به تقویت روحیه همکاری سازمانی است. امروزه بسیاری از شرکت ها با چالش عدم تمایل کارمندان به همکاری با یکدیگر دست و پنچه نرم می کنند. برند گوگل در این زمینه سرمایه گذاری بالایی در راستای ایجاد پیوند نزدیک میان کارمندان انجام داده است. نتیجه این تلاش روحیه همکاری بسیار بالای کارمندان گوگل است. همین امر فاصله میان ایدهپردازی تا اجرا را بسیار کم کرده است.

مطلب مرتبط: ابعاد فرهنگ برند

دفترهای کار برند گوگل به طور معمول دارای اتاق های آزمایش و ایدهپردازی است. کارمندان در طول روز امکان حضور در این اتاق و گفت وگو با دیگران درباره ایده های شان را دارند. همچنین امکان اجرای آزمایشی برخی از ایده ها نیز در محیط آزمایشگاه وجود خواهد داشت. بدون تردید وقتی از آزمایشگاه صحبت می کنیم، منظورمان محیط مرتبط با دنیای IT است. همین نکات جذاب و به نظر کوچک تفاوت میان برندی مانند گوگل و سایر کسب و کارهای حوزه آنلاین را رقم می زند.

وقتی کارمندان یک شرکت ترسی از رویاپردازی و اجرای ایده هایشان نداشته باشند، فرهنگ سازمانی شرکت از فعالیت آزادانه آنها بهره مند خواهد شد. مشکل اصلی بسیاری از برندهای تازه کار عدم حمایت از خلاقیت و نوآوری کارمندان است. به این ترتیب کارمندان پس از گذشت اندک زمانی به طور کل قید هرگونه فعالیتی اضافه بر سازمانی را می زنند. نتیجه اینکه اغلب کارمندان فقط به فکر انجام وظایف از پیش تعیین شده شان هستند. جالب اینکه در برند گوگل مفهومی تحت عنوان وظایف از پیش تعیین شده وجود ندارد. عملکرد کارمندان در این شرکت براساس هماندیشی و همکاری محض پیش می رود. همین امر انگیزه افراد برای خلاقیت بیشتر را دوچندان می کند.

یکی از نمودهای اصلی فرهنگ سازمانی گوگل خوشحال نگه داشتن مشتریان از طریق خوشحال نگه داشتن کارمندان است. این امر بر روی تاثیر متقابل رفتار شرکت با کارمندان بر روی مشتریان تاکید دارد. وقتی ما تعامل سازنده ای با کارمندان داشته باشیم، در نتیجه آن کارمندان نیز انگیزه بیشتری برای تعامل بهتر با مشتریان خواهند داشت. شاید این ایده در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما اجرای آن از سوی گوگل تحولی در حوزه کسب و کار ایجاد کرده است.

2. نتفلیکس

امروزه همه مردم با شبکه آنلاین نتفلیکس آشنایی دارند. این پلتفرم تقریبا تمام فیلم و سریال های پرمخاطب را در آرشیوش دارد، بنابراین با خرید اشتراک نتفلیکس امکان دسترسی به دامنه وسیعی از فیلم و سریال فراهم خواهد شد. فرهنگ سازمانی این برند از همان مصاحبه اولیه با کارمندان شروع می شود. نکته کلیدی برای نتفلیکس توانایی کارمندان در زمینه ترکیب مهارت های شخصی با الزامات کار گروهی در دنیای کسب و کار است. متاسفانه بسیاری از کارمندان نسبت به ارتباط میان این دو مفهوم توجه کافی ندارند. به همین خاطر در عمل فقط بر روی افزایش توانمندی شخصی شان تمرکز می کنند. نتیجه این امر ناتوانی کارمندان بسیار ماهر و باتجربه در زمینه همکاری مناسب است.

فعالیت در حوزه پخش آنلاین فیلم و سریال نیازمند دقت و توجه بسیار زیادی است. بنابراین کارمندان نتفلیکس باید همیشه عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهند. در غیر این صورت توانایی شان برای تاثیرگذاری بر مخاطب هدف کاهش خواهد یافت. امروزه بسیاری از برندها برنامه های تفریحی و فرصت های استراحت گسترده برای کارمندان در نظر می گیرند. این امر در مورد نت فلیکس بسیار هیجان انگیز است. بر این اساس کارمندان شرکت امکان استفاده از تعطیلات شان در هر زمانی را دارند. این امر به معنای لغو حالت تعطیلات در آخر هفته است. اگر یکی از کارمندان نتفلیکس باشید، امکان استفاده از تعطیلات آخر هفته در وسط هفته را خواهید داشت. جالب اینکه حتی برخی از افراد امکان استفاده از تعطیلات کل ماه به طور یکجا را دارند.

یکی دیگر از نکات جالب درباره فرهنگ سازمانی نت فلیکس راستگویی شدید است. به عنوان مثال، اگر ما قصد بیان انتقاد به یکدیگر را داریم، این کار باید در حالت بسیار حرفه ای و رو در رو با طرف مقابل صورت گیرد. در این شرکت خبری از پشت سر فردی حرف زدن نیست. این امر به خوبی موجب تقویت روحیه کار و فعالیت حرفه ای در میان افراد شده است. نکته جالب اینکه چنین قوانینی فقط برای کارمندان کاربرد ندارد. مدیران شرکت نیز باید به خوبی آنها را رعایت کنند بنابراین اگر قصد توسعه فرهنگ سازمانی تان براساس الگوی نتفلیکس را دارید، باید تمام مدیران را نیز با خود همراه سازید. در غیر این صورت کارمندان نسبت به نکات موردنظر ما واکنش منفی نشان خواهند داد.

مطلب مرتبط: ترویج فروش و ارزش‌ آفرینی

3. آمازون

بزرگترین خردهفروشی آنلاین دنیا یکی از جذاب ترین فرهنگ های سازمانی را دارد. هدف اصلی آمازون در زمینه فرهنگ سازمانی فراهم ساختن بهترین تجربه برای مشتریان است. بنابراین تمام همکاری میان کارمندان و مدیران در راستای بهبود وضعیت شرکت صورت می گیرد. نکته مهم در این میان توجه مناسب آمازون به کارمندان است. وقتی مشتریان در مرکز فعالیت یک برند قرار می گیرند، این امر به معنای فراموشی کارمندان نیست. هیچ شرکتی بدون توجه به کارمندانش امکان موفقیت در حوزه کسب و کار را ندارد. بنابراین آمازون نیز علاوه بر امکانات رفاهی، فرصت های مطالعاتی و ایدهپردازی فراوانی برای کارمندان در نظر می گیرد. چنین امری علاوه بر افزایش رضایت کارمندان از وضعیت شغلی شان موجب توسعه رابطه میان شرکت و کارمندان می شود.

آمازون همیشه از کارمندان درخواست ارائه بهترین عملکرد را دارند. این امر جای تعجب ندارد. به هر حال شرکتی با مشخصات آمازون همیشه باید عملکرد عالی از خود ارائه دهد. قانون مرکزی در زمینه افزایش کار گروهی کارمندان در آمازون «2 پیتزا» نام دارد. بر این اساس گروه های کاری در این شرکت باید به اندازه ای کوچک باشد که امکان استفاده از 2 پیتزا برای تمام اعضای گروه فراهم شود. این امر اندازه گروه ها را به شدت کوچک می کند. در نتیجه سطح تعامل میان کارمندان به شدت افزایش پیدا می کند. وقتی ما شناخت بیشتری از اعضای تیم داشته باشیم، امکان فعالیت سازمان یافته و هدفمند افزایش می یابد. امروزه بسیاری از شرکت ها به دلیل بیتوجهی به این نکته در عمل با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شوند. امروزه تیم های کاری بیش از حد بزرگ توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارند. همچنین فرآیند شناخت کارمندان از سوی مدیران نیز در تیم های کوچک بسیار راحت تر خواهد بود. کارمندان همیشه علاقهمند به تعامل سازنده میان مدیران هستند. اگر تیم شرکت به اندازه کافی کوچک باشد، امکان پاسخگویی مناسب به این خواسته کارمندان به خوبی فراهم خواهد شد.

ایده آمازون برای کوچکسازی تیم کارمندان با قانون «2 پیتزا» الهامبخش بسیاری از شرکت های دیگر است. بر این اساس شرکت های زیادی در سراسر جهان در پی استفاده بهینه از این ایده و قانون کاربردی هستند. ما نیز باید به نوبه خود از این ایده جذاب نهایت استفاده را ببریم. البته کسب و کارهای کوچک به دلیل سطح فعالیت خرد و تعداد محدود کارمندان به طور خودکار از چنین مزیتی برخوردار هستند.

ارزش نهایی در فعالیت برند آمازون مربوط به سطح بالای استاندارد کیفی است. این امر در رابطه با کارمندان و مشتریان به طور یکسان معنا دارد. به این ترتیب شرکت در تلاش برای ارائه خدمات بهینه با کارمندان و مشتریان است. انتظار تیم مدیریتی نیز دریافت بازخورد مناسب است. این امر در رابطه با کارمندان شامل افزایش کیفیت عملکرد آنها و تلاش برای مهارتافزایی مداوم است. اگر کارمندان انگیزه ای برای بهبود مداوم عملکردشان در آمازون نداشته باشند، به زودی اخراج خواهند شد.

مطلب مرتبط: چگونه فرهنگ سازمانی را گسترش دهیم

4. بافِر

فرهنگ سازمانی برند بافر براساس کمک به کارمندان برای توسعه مهارت و توانمندی های شخصی است. در کنار این امر تقویت ارزش های انسانی و توجه به یکدیگر نیز مدنظر مدیران این شرکت قرار دارد. هدف اصلی بافر از فعالیت در عرصه توسعه فرهنگ سازمانی تقویت روراستی کارمندان با یکدیگر است. امروزه بسیاری از تیم های کسب و کار از این مسئله رنج می برند. به عقیده مدیران بافر کارمندان باید توانایی فعالیت بدون تعارف و محدودیت در کنار هم را داشته باشند. ما نباید از بیان یک مسئله یا نکته در محیط کار احساس شرمساری یا ترس کنیم. اگر یک شرکت در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته باشد، به زودی با مشکلات عمده ای در زمینه نوآوری مواجه خواهد شد.

یکی از نکات جالب درباره سیاست برند بافر در زمینه توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر روراستی مربوط به اجرای آن از سوی تمام مدیران است. یکی از نمودهای جالب این مسئله درج فهرست کارمندان شرکت با میزان حقوق و مزایای شان در سایت است. به این ترتیب همه کارمندان و مشتریان امکان مشاهده میزان درآمدها و مزایای جانبی را خواهند داشت. امروزه بسیاری از شرکت ها در تلاش برای توسعه فرهنگ سازمانی هستند. این امر در بسیاری از موارد محدود به توصیه هایی سطحی به کارمندان است. برند بافر در میان تمام این کلیشه ها علاوه بر اعلام اصول اساسی شرکتش اقدام به اجرای آن در سطوح بالای مدیریتی نیز کرده است. مدیران این شرکت اگر به طور کامل در دسترس کارمندان نباشند، با اخطار و توبیخ مواجه خواهند شد بنابراین در شرکت بافر تعامل نزدیک و صمیمی میان کارمندان و مدیران وجود دارد.

5. زاپوس

صنعت خردهفروشی آنلاین در طول یک دهه گذشته تحول زیادی پیدا کرده است. برند زاپوس در زمینه خردهفروشی و توسعه فرهنگ این صنعت شهرت بسیار زیادی دارد. شاید شما نیز داستان گفتوگوی 10 ساعته یکی از کارمندان این شرکت با مشتری را شنیده باشید. این داستان کاملا واقعی و برآمده از فرهنگ منحصر به فرد برند زاپوس است. این برند از همان روز مصاحبه با افراد علاقهمند به کار در شرکتش تا پایان دوران کار آنها بر تقویت ذهنیت مشتری مدارانه تاکید دارد. این امر به معنای هدایت تمام بخش های فعالیت کارمندان براساس میزان توانمندی شان برای کمک به مشتریان است.

وقتی ما توجه بسیار زیادی به مشتریان داریم، باید در عمل مهارت کارمندان برای تحقق استانداردهای مدنظرمان را نیز افزایش دهیم. در این زمینه دست اندر کاران برند زاپوس دوره های آموزشی متعددی برای کارمندان برگزاری می کنند. در خلال این دوره ها اغلب کارمندان امکان جا به جایی از بخش های فعلی شان به حوزه هایی هماهنگ با سلیقه شان را خواهند داشت. پیشفرض اصلی مدیران زاپوس برای این کار امکان فعالیت بهینه کارمندان در بخش های مورد علاقه شان است.

برخی از ارزش های محوری برند زاپوس شامل اعتماد متقابل، همکاری و تقویت مهارت های شخصی است. همین امر موجب توسعه سریع کسب و کار این شرکت شده است. سطح ارائه تجربه منحصر به فرد خرید به مشتریان در این برند بسیار بالاست. به همین خاطر اغلب افراد علاقهمند به خرید، حتی برای یکبار، از زاپوس هستند.

مطلب مرتبط: 8 گام ارتقای فرهنگ سازمانی

بدون تردید تلاش برای توسعه فرهنگ سازمانی شرکت بسیار دشوار خواهد بود. خوشبختانه در این زمینه مثال های موفق بسیار زیادی وجود دارد بنابراین با استفاده از تجربه سایر برندها اقدام به ساماندهی فرهنگ شرکت تان کنید. این امر مسیر ساده تری در اختیار مدیران قرار می دهد. به عنوان یک درس عمومی از تجربه برندهای مختلف در این مقاله باید توجه همزمان با کارمندان و مشتریان را مدنظر داشت. هرگاه کفه ترازو به سوی یکی از این دو گروه سنگینی کند، طرف دیگر ناراضی خواهد شد بنابراین باید همیشه ایجاد تعادل در ساختار برند را مدنظر داشت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی