راه‌های تشویق و گسترش خلاقیت در سازمان


تاریخ ارسال :

۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

راه‌های تشویق و گسترش خلاقیت در سازمان

دنیای اقتصاد- مترجم: سید حسین علوی لنگرودی



رای صد ساله شدن باید نخست متولد شد

منبع: Innovation Management Journal : در دنیای پرهیاهو و مملو از رقابت امروز، آنچه بیش از هر چیزی به داد شرکت‌ها می‌رسد چیزی نیست مگر خلاقیت و ایده‌های نوآورانه. امروزه کارشناسان و متخصصان خلاقیت برای هر شرکت و سازمانی یک ضرورت و مزیت رقابتی ارزشمند محسوب می‌شوند. حال سوال اینجاست که خلاقیت در چه شرایطی و پس از فراهم آمدن کدام پیش‌نیازها شکل خواهد گرفت و برای بسترسازی جهت رشد خلاقیت و نوآوری چه اقداماتی را باید صورت داد. آنچه در ادامه خواهد آمد توصیه‌هایی خاص و کاربردی برای بسترسازی مطلوب و موثر برای تشویق خلاقیت و حمایت از کارکنان خلاق و نوآور است.

۱- روی تکنولوژی‌های تعاملی سرمایه‌گذاری کنید

 

اگر می‌خواهید ایده‌های نوآورانه در مجموعه تحت نظر شما شکل گرفته و شکوفا شوند باید به‌عنوان یک مدیر فرآیند جریان مداوم اطلاعات را تسهیل کنید و بهترین راه برای تحقق این هدف ارزشمند عبارت است از ادغام سرویس‌های کارآمد و موثر فناوری اطلاعات به ویژه تکنولوژی‌های دیجیتالی تعاملی با زیرساخت‌های سازمانی. در این مسیر اقداماتی همچون تبادل دائمی و نامحدود اطلاعات، فراهم‌سازی امکان دسترسی سریع به داده‌ها و افزایش مشارکت کارکنان در کلیه فرآیندها و تصمیم‌گیری‌های سازمانی می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

۲- از برگزاری جلسات ایده‌پردازی و آموزش خلاقیت در شرکت‌تان حمایت کنید

 

تیم‌های خلاق را می‌توان به جرات ستون و محور خلاقیت در هر سازمانی دانست اما آنچه برای ایجاد و عرض اندام چنین تیم‌هایی در سازمان حیاتی است دور هم جمع شدن اعضای این تیم‌ها و برگزاری منظم جلسات توفان مغزی و ایده‌پردازی‌های خلاقانه است که باید با هدایت و نظارت مدیران هر بخش صورت پذیرد و در آنها ترفندهای مرتبط با چگونه خلاق و نوآور بودن و شناسایی خلاقیت از بی‌نظمی و هرج و مرج آموزش داده شود. برگزاری منظم چنین جلساتی موجب افزایش یافتن انگیزه و احساس رضایت کارکنان و در نهایت بالا رفتن کارآیی و بهره‌وری آنها می‌شود و این مجموعه‌ها را به تیم‌ها و سازمان‌های یادگیرنده تبدیل می‌کند.

 

۳- همیشه سعی کنید متفاوت باشید

 

یکی از رازهای موفقیت و جهش‌های خیره‌کننده نومدیران در عرصه مدیریت این بوده است که آنها فارغ از ساختارها و چارچوب‌های متداول و پیش‌زمینه‌های فکری مرسوم در بین مدیران عمل می‌کنند. در واقع این دسته از مدیران برخلاف مدیران سنت‌گرا از امتحان کردن روش‌های جدید و پرریسک نمی‌هراسند، شکست‌ها و ناکامی‌ها را با آغوشی باز پذیرا می‌شوند، کارکنان شکست‌خورده را نه تنبیه، بلکه تشویق می‌کنند، به کارکنان‌شان این اجازه و آزادی عمل را می‌دهند تا به هر شکلی که خودشان صلاح می‌دانند و از مسیرهایی متفاوت و بدیع اقدام کنند و از هر گونه آزمون و خطا و پیامدهای احتمالی آن نهراسند و همین تلاش برای متفاوت بودن است که بسترساز خلاقیت و نوآوری‌های بزرگ و تاثیرگذار خواهد بود.

 

۴- الگوی کارکنان‌تان در زمینه خلاقیت و نوآوری باشید

 

مدیری که خود خلاق و نوآور نباشد و به شدت پایبند به سنت‌ها و چارچوب‌های قدیمی باشد نمی‌تواند توقع داشته باشد که کارکنانش از توصیه‌ها و دستورات او برای خلاق بودن و نوآوری پیروی کنند. بنابراین مدیران باید هم خلاقیت و نوآوری را در برنامه‌ریزی‌ها و برخورد خود با کارکنان و مشتریان مدنظر داشته باشند و از سویی دیگر اعتقاد داشتن خود به آنها را برای کارکنان‌شان به اثبات برسانند. برای شروع بد نیست از کارهای ساده‌ای همچون خلاق و نوآور بودن در برخوردهای صبحگاهی و در ابتدای ساعات کاری با کارکنان‌تان شروع کنید و در هر روز کاری‌تان یک یا چند نوآوری هدفمند و الهام‌بخش برای کارکنان‌تان به ارمغان بیاورید.

 

۵- بکوشید تا بسیار انعطاف‌پذیر باشید و به کارکنان‌تان آزادی عمل زیادی بدهید

 

به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه مدیریت و کسب و کار، انعطاف‌پذیری، شاه‌کلید خلاقیت و نوآوری محسوب می‌شود به‌طوری که مدیرانی که در برخورد با کارکنان و عملکردشان انعطاف‌پذیرتر بوده و به آنها آزادی عمل بیشتری می‌دهند در فرآیند تشویق خلاقیت و نوآوری موفق‌تر هستند. به‌عنوان مثال بد نیست رویکردهایی همچون ساعات کاری انعطاف‌پذیر و چرخشی، فراهم آوردن امکان دورکاری و کار کردن در خانه و اجازه دادن به کارکنان برای اختصاص بخشی از ساعات کاری‌شان برای کار روی پروژه‌های شخصی و مورد علاقه‌شان را امتحان کنید. تجربه ثابت کرده که اعتماد کردن به خرد فردی و جمعی کارکنان و اختیار عمل دادن به آنها در بسیاری موارد معجزه کرده و به شکل‌گیری و گسترش سازمان‌های واقعا خلاق و نوآور کمک شایانی کرده است.

 

۶- برای خلاقیت باید به شکلی نامحدود خرج کنید

 

 خلاقیت فردی و گروهی از آن چیزهایی است که هر چقدر هم برای سازمان هزینه‌زا باشد باز هم ارزشمند است چرا که نتایج حاصل از آن به مراتب سودآورتر و درآمدزا‌تر خواهد بود و مزیت‌های رقابتی فوق‌العاده‌ای را برای سازمان به ارمغان خواهد آورد که موجب کسب درآمدهایی صدها برابر بیشتر از آن هزینه‌ها خواهد شد. بنابراین مدیران باید به هرگونه هزینه‌ای که برای آزمودن طرح‌های خلاقانه صرف می‌شود نه به‌عنوان هزینه بلکه به‌عنوان سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند و آینده‌ساز نگاه کنند.

 

به‌طور کلی باید گفت که نوآوری و خلاقیت چیزی نیست که به خودی خود یا به‌صورت دستوری در یک تیم کاری یا سازمان اتفاق بیفتد و برای گسترش آن باید زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی کرد. گنجاندن موضوع خلاقیت و نوآوری در استراتژی‌بندی‌ها، تعیین اهداف و برنامه‌ها، تعریف ارزش‌ها و رسالت‌های سازمانی و شکل‌دهی به فرهنگ سازمانی که همگی توسط مدیران و رهبران سازمان باید صورت پذیرد نقش بسزایی در تحریک و تشویق روحیه خلاقیت و نوآوری بازی می‌کنند و در نهایت یک سازمان را به سازمانی خلاق و نوآور تبدیل می‌کنند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی