بازاریابی بهتر با تحلیل عملکرد رقبا


تاریخ ارسال :

۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

بازاریابی بهتر با تحلیل عملکرد رقبا

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی



راهکارهای طراحی استراتژی بازاریابی براساس ارزیابی فعالیت رقبا

امروزه آگاهی از وضعیت فعالیت رقبا بیش از هر زمان دیگری دارای اهمیت است. ما باید به طور لحظه ای از عملکرد رقبا به منظور طراحی استراتژی های بهتر اطلاع داشته باشیم. وقتی برندها در شرایط ناپایدار قرار دارند، تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارای اهمیت بالایی خواهد بود. حوزه بازاریابی اغلب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف انتخاب نخست برندهاست. بدون تردید هیچ برندی علاقهمند به مشاهده ناتوانی کمپین اش در زمینه جلب تعامل مخاطب هدف نیست. استفاده از رویکرد تحلیل عملکرد رقبا در حوزه بازاریابی بخش قابل توجهی از مشکلات برندها را حل خواهد کرد.

بسیاری از برندها به جای صرف هزینه های کلان برای آگاهی از ترندهای بازاریابی اقدام به الگوبرداری از رقبا می کنند. مزیت اصلی این امر امکان جلب نظر دامنه وسیعی از کاربران بدون نیاز به صرف هزینه های گزاف است. البته انتخاب رقبایی با عملکرد مطلوب برای تقلید نیز دارای اهمیت است. اگر استراتژی بازاریابی برند موردنظر کارایی چندانی نداشته باشد، ما نیز به سرنوشت آن دچار خواهیم شد.

بازاریابی تحلیل عملکرد رقبا

هدف اصلی ما در این مقاله بررسی شیوه های تحلیل عملکرد رقبا در حوزه بازاریابی است. در ادامه بخش های مختلف این امر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطلب مرتبط: تکنیک های بررسی عملکرد رقبا به شیوه ساده

1. تحلیل ترافیک سایت رقبا

نگاهی کوتاه به ترافیک سایت اصلی رقبا امکان دسترسی به اطلاعات کاربردی را فراهم می سازد. بدون شک ما امکان استفاده از راهکار دستی برای مشاهده وضعیت سایت رقبا را داریم، اما راهکار ساده تر استفاده از ابزارهای کمکی خواهد بود. خوشبختانه امروزه گوگل اطلاعات کاربردی در اختیار کاربران پیرامون وضعیت سایت های مختلف می گذارد بنابراین ما بدون نیاز به پرداخت هزینه امکان آگاهی از وضعیت ترافیک سایت های مختلف را خواهیم داشت.

تحلیل داده های مربوط به ترافیک سایت رقبا امکان آگاهی از نکات مختلف پیرامون استراتژی بازاریابی دیجیتال آنها را فراهم می سازد. نکته مهم در این میان توجه ویژه به عملکرد آنها در طول چند ماه گذشته است. برخی از برندها بیش از اندازه در تحلیل وضعیت بازاریابی رقبای شان به عقب می روند. ما در اینجا کاری با سابقه سال های گذشته رقبای مان نداریم. هدف اصلی آگاهی از تازه ترین استراتژی آنها برای بازاریابی دیجیتال است.

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای تحلیل ترافیک سایت رقبا توجه به کانال های جذب مخاطب است. اغلب برندها در فضای اینترنت به تبلیغ سایت رسمی شان مشغول هستند، با این حال فقط تعداد اندکی از برندها توانایی جلب نظر کاربران را دارند. اگر رقبای ما توانایی بالایی برای جلب نظر مخاطب هدف دارند، باید این شیوه را مورد اقتباس قرار دهیم. استفاده از کانال های ارتباطی رقبا برای جلب نظر مخاطب هدف امری ضروری خواهد بود، با این حال نباید کمپین برندمان شباهت بیش از اندازه ای به رقبا داشته باشد. چنین شباهتی انگیزه مخاطب هدف برای مشاهده محتوای بازاریابی ما را کاهش خواهد داد.

2. تحلیل تکنیکهای مدیریت سئو رقبا

اگر شما قصد طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال به صورت بلندمدت را دارید، باید به مدیریت سئو توجه داشته باشید. بدون شک بهبود وضعیت برند در حوزه سئو اهمیت فراوانی خواهد داشت. نتیجه چنین اقدامی نمایش سایت ما در رتبه های برتر برای مخاطب هدف است.

مقیاس اصلی برای ارزیابی وضعیت برندمان توجه به رتبه رقبا در موتورهای جستوجو است. امروزه گوگل نقش اصلی برای کاربران بازی می کند بنابراین نیاز چندانی به تحلیل وضعیت رقبا در سایر موتورهای جستوجوگر نخواهد بود. خوشبختانه در این زمینه نیز ابزارهای جانبی گوگل کاربرد بسیار زیادی دارد. بخش کسب و کار گوگل اطلاعات کاربردی در اختیار برندها برای توسعه کسب و کارشان قرار می دهد. استفاده از آمارهای موجود در آن بخش به اقتباس هرچه بهتر تکنیک های مدیریت سئو رقبا کمک خواهد کرد.

نکته مهم در اینجا تلاش برای یادگیری نکات تازه در حوزه مدیریت سئو است. تقلید صرف از رقبا نتیجه مناسبی در پی ندارد. اغلب مشتریان به برندهایی که فقط مشغول تقلید از دیگران هستند، اعتماد ندارند بنابراین ما باید از ایده های رقبا به صورت ترکیبی با ایده خودمان استفاده کنیم. این امر در حوزه مدیریت سئو اهمیت فوقالعاده بالایی دارد.

3. تحلیل تبلیغات آنلاین رقبا

طراحی و مدیریت کمپین های تبلیغاتی به صورت موفق کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها علی رغم طراحی محتوای تبلیغاتی جذاب امکان نمایش آن به مخاطب هدف شان را پیدا نمی کنند. در اینجا نیز تحلیل وضعیت فعالیت رقبا اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها ارزیابی وضعیت تبلیغاتی رقبا را نامناسب می دانند. هدف اصلی ما در اینجا تحلیل وضعیت تبلیغاتی رقبا برای استفاده از نقاط قوت شان در کمپین خودمان است بنابراین باید با نگاهی نقادانه به سراغ کمپین های تبلیغاتی موجود در حوزه کسب و کارمان برویم.

تحلیل وضعیت تبلیغات آنلاین رقبا امکان دستیابی به اطلاعات مفیدی را فراهم می سازد. برخی از اطلاعات مورد بحث به شرح ذیل است:

تعداد کلیدواژه ها برای استفاده از تبلیغات

مطلب مرتبط: رقبای خود را مشخص کنید

مقدار میانگین ترافیک دریافتی در ازای استفاده از کلیدواژه ها

پیشبینی مقدار ترافیک دریافتی در ازای پرداخت هزینه تبلیغاتی در سایت های مختلف

شناسایی سایت هایی که با رقبای ما همکاری دارند

دسترسی به داده های تاریخی پیرامون نحوه تحول استراتژی بازاریابی و تبلیغات رقبا

تحلیل و ارزیابی دقیق وضعیت رقبا امکان یافتن نقاط ضعف شان و تلاش برای رفع آنها در کمپین های خودمان را فراهم می کند. به این ترتیب ما به سادگی امکان غلبه بر رقبا در حوزه کسب و کارمان را خواهیم داشت. امروزه مشتریان به دنبال کمپین های تبلیغاتی بینقص هستند بنابراین ما باید در همین حوزه فعالیت کنیم.

بسیاری از برندها در زمینه سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات هزینه های گزافی تخصیص می دهند. بخش عمده ای از این امر به دلیل ناآگاهی از شیوه های مناسب تبلیغاتی است. ارزیابی وضعیت رقبای موفق در حوزه بازاریابی امکان بهبود کیفیت کمپین ها و کاهش هزینه های جاری را فراهم می سازد.

4. تحلیل وضعیت بازاریابی محتوایی و روابط عمومی رقبا

اگر شما در تلاش برای به روز رسانی وضعیت بازاریابی محتوایی برندتان هستید، باید نحوه فعالیت رقبا را تحت نظر داشته باشید. حوزه بازاریابی همیشه ارتباط نزدیکی با روابط عمومی داشته است. ما به همین خاطر ارزیابی وضعیت بازاریابی رقبا را در کنار حوزه روابط عمومی مدنظر قرار داده ایم.

امروزه اغلب برندها در شبکه های اجتماعی اقدام به فعالیت بازاریابی می کنند بنابراین ما باید توجه ویژه ای به فعالیت رقبای مان در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. هدف اصلی در اینجا استفاده از ایده های بازاریابی محتوایی رقباست. گاهی اوقات ما برای مدت های طولانی در زمینه ایدهپردازی ناتوان هستیم. توجه به وضعیت رقبا در زمینه بازاریابی محتوایی فرصت مناسبی برای طراحی کمپین های تازه خواهد بود.

تعامل برندها با مشتریان بیشتر در فضای شبکه های اجتماعی صورت می گیرد بنابراین تلاش برای توسعه روابط عمومی در پلتفرم های اجتماعی امری ضروری محسوب می شود. اگر شما به دنبال شناسایی مخاطب هدف برندتان هستید، ارزیابی فعالیت روابط عمومی رقبا بهترین راهکار خواهد بود.

5. تحلیل وضعیت رقبا در شبکه های اجتماعی

برندها، علاوه بر اهدافی مانند بازاریابی و روابط عمومی، برای آگاهیبخشی به کاربران نیز در شبکه های اجتماعی حضور دارند. اغلب برندها استراتژی بازاریابی دیجیتال شان در شبکه های اجتماعی نمایان می شود بنابراین ما به راحتی امکان الگوبرداری از رقبا برای بهبود کمپین های بازاریابی دیجیتال مان را خواهیم داشت.

اگر به وضعیت برندهای بزرگ در شبکه های اجتماعی توجه کنید، هر کدام از آنها شیوه ای خاص برای تعامل با مخاطب هدف دارد. ریشه این امر در ماهیت برند و نوع فعالیتش است. ما نیز باید درست به همین شیوه عمل کنیم. ایراد تقلید صرف از رقبا ناتوانی در زمینه ایجاد جلوه ای منحصر به فرد از کسب و کار است. اغلب مشتریان واکنش مناسبی به برندهای شبیه به هم ندارند. استفاده از اطلاعات مفید درباره رقبا چشمانداز مناسبی برای ایجاد جلوه منحصر به فرد به ما خواهد داد.

مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی محتوایی با ارزیابی عملکرد رقبا

استفاده عملی از اطلاعات

پس از آنکه اطلاعات کاربردی درباره رقبای برندمان پیدا کردیم، باید آنها را به طور عملی به کار بگیریم. بسیاری از برندها پس از گردآوری اطلاعات کاربردی درباره رقبا گام به مرحله بعدی نمی گذارند. ما تحلیل وضعیت رقبا را به خاطر کاربست شان در زمینه بازاریابی دیجیتال مورد توجه قرار می دهیم. در غیر این صورت نحوه فعالیت رقبا برای ما هیچ ارزشی نخواهد داشت.

بهترین راهکار برای کاربست اطلاعات درباره رقبا مقایسه مداوم فعالیت برندمان با استراتژی آنهاست. این امر در کنار تلاش برای آگاهی از نقاط ضعف برنامه های رقبا کمک فراوانی به ما خواهد کرد. فرآیند ارزیابی و تحلیل فعالیت رقبا در حوزه بازاریابی و تبلیغات کمک شایانی به ما برای برنامه ریزی کوتاه و بلندمدت می کند. اگر شما هیچ تجربه ای در این زمینه ندارید، استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله نقطه شروع مناسبی خواهد بود.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی