5 مورد توصیه فنی هواشناسی کشاورزی تا پایان هفته جاری در گلستان


تاریخ ارسال :

۲۶ فروردين ۱۴۰۳

5 مورد  توصیه  فنی هواشناسی  کشاورزی تا  پایان  هفته  جاری  در گلستان

به گزارش  روابط عمومی  شرکت خدمات  حمایتی  کشاورزی  استان گلستان



سید صمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: با توجه  پایش  وضعیت مزارع  تکثیری  گندم در حال حاضر حدود10  درصد  مزارع در مرحله ساقه دهی،60 درصد در مرحله گلدهی و 30 درصد مر مرحله شیری شدن دانه ها  قرار دارد و با توجه  به شرایط آب و هوایی و پیش بینی هواشناسی تا پایان هفته جاری، پنج  مورد توصیه فنی هواشناسی  کشاورزی از طریق سامانه یارگر، سیستم  پیامک سرور و شبکه های، مجازی و پیام رسان به  جامعه  مخاطب  کشاورزان  و بهره برداران  به شرح ذیل اطلاع رسانی  شد:

1- پیمانکاران عزیز شرایط جوی برای بروز بیماری «فوزاریوز خوشه» در مزارع گندم هم فراهم است لذا مبارزه با این بیماری باید در زمان 50 الی75 درصد ظهور خوشه و با استفاده از قارچ کش های سیستمیک انجام شود..

2- در زمان گلدهی ،جذب نیتروژن توسط ریشه گندم به شدت کاهش می  یابد لذا در این مرحله باید مصرف کود اوره بصورت محلول پاشی به غلظت ۵ کیلوگرم در هر هکتار همزمان با کود سولو پتاس پودری و یا سیلیکات پتاسیم  انجام گیرد.

3-بهترین زمان مصرف‌محلول پاشی کود اوره، اززمان شیری شدن تا خمیری شدن دانه می  باشد.

4-   پیمانکاران تکثیری بذرگندم وجو برای دریافت 50 کیلوگرم کود اوره مازاد بر سهمیه خود می توانند  به مراکز خدمات تابعه شهرستان مربوطه مراجعه  نمایند.

5- پیمانکاران عزیز سیلیکات پتاسیم و سولوپتاس با هیچ ترکیب سموم قابل اختلاط  نیست اختلاط  این ها  با مواد دیگر باعث  کاهش کارایی  و تلفات آنها خواهد شد.