تمهیدات خاکی – آبی و تغذیه ای برای محصولات باغی در شرایط بارندگی سال زراعی جاری


تاریخ ارسال :

۲۵ اسفند ۱۳۹۸

تمهیدات خاکی – آبی و تغذیه ای برای محصولات باغی در شرایط بارندگی سال زراعی جاری

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،



مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از رعایت تمهیدات خاکی و آبی برای تولید محصولات باغی با توجه به بارش های زیاد سال جاری و شرایط رشد مناسب از یک طرف و همچنین در برخی مناطق جاری شدن سیل و رواناب و بروز خساراتی از قبیل ماندابی در اراضی و باغات در قالب توصیه فنی به بهره برداران بخش باغبانی از طریق کارگزاری های رسمی این شرکت در گیلان خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه مدیریت تغذیه و اصول فنی نگهداری باغ و مزرعه در شرایط خاص آب و هوایی وبارندگی های زیاد نیاز به توجه ویژه دارد. لذا توصیه های فنی زیر تاکید می شود؛

  • به دلیل بارش های سنگین در کشور و آب گرفتگی اراضی سطح باغات لازم است هرچه سریعتر نسبت به تخلیه و هدایت آب های منداب شده در سطح زمین اقدام شود.
  • آب گرفتگی طولانی در اراضی پست و با خاک سنگین به وقوع می پیوندد و در اراضی سبک و شیبدار معمولا" تخلیه آب براحتی انجام می شود.
  • تخلیه آب ممکن است به روش های مختلف و بر حسب امکانات موجود انجام شود. ایجاد شرایط ماندابی موجب خزان درختان همیشه سبز مانند مرکبات و زیتون می گرددو در صورت طولانی شدن غرقابی بیش از 72 ساعت می تواندخزان شدید را القاء نماید. ازبین رفتن لایه سطحی خاک موجب صدمه به ریشه گیاه شده و در فصل تابستان و گرمای هوا درختان بشدت به تنش خشکی حساس می شوند.
  • درختان دایم برگ و همیشه سبز مانند زیتون و مرکبات بشدت به ماندابی حساس هستند. اما درختان خرما مقاومت بیشتری به شرایط ماندابی دارند. اما بهتر است بمدت طولانی در این شرایط قرار نگیرند.
  • انجام عملیات محلولپاشی نیاز به 7-5 روز غیر بارانی دارد.که به پیش بینی های هواشناسی برای محلولپاشی ترکیب تقویتی توجه گردد.
  • در صورت خزان درختان همیشه سبز و دایم برگ مثل مرکبات و زیتون می توانید برای برگ زایی مجدد درختان از محلولپاشی ترکیب فسفیت پتاسیم 2 در هزار + اوره 2 در هزار + سولفات روی 1 در هزار استفاده نمائید. در صورت عدم دسترسی به فسفیت پتاسیم که خاصیت قارچ کشی نیز دارد می توانید از ترکیب منو پتاسیمفسفات (MKP) استفاده شود.
  • با توجه به غیر فعال شدن ریشه ها در شرایط غرقابی برای حفظ جوانه های بازنشده پیشنهاد می شود از محلول پاشی فروت ست(Fruit set) با ترکیب اوره + سولفات روی و اسید بوریک به نسبت 5 در هزار + یک در هزار بروی درختان خارج شده از شرایط غرقاب که جوانه های آن باز نشده، انجام شود.
  • درختانی که ضعیف هستند و ذخیره کافی تغذیه ای ندارند در بهار زود بیدار می شوند. این درختان در صورتیکه گرفتار آب گرفتگی شوند بشدت ضعیف شده و می بایست بعد از خارج شدن از شرایط غرقابی نسبت به کود دهی و تقویت غذایی آنها اقدام نمود.محلولپاشی ترکیب فسفیت پتاسیم 2 در هزار + اوره 2 در هزار + سولفات روی 1 در هزار استفاده نمائید.
  • در صورتیکه ریشه ها پوسیده باشند می بایست نسبت به مصرف قارچ کش موثر برای کنترل وپوسیدگی قارچ های خاکزاد اقدام نمود.
  • به منظور تامین عناصر فسفر، آهن و روی استفاده از کودهای زیستی حاوی قارچ های میکوریز آربسکولار به میزان یک کیلوگرم به ازاء هر درخت در منطقه چالکود و دو طرف گیاه توصیه می شود.
  • استفاده از محرک های زیستی تولید کننده ACC دامیناز (باکتری های دارای توانایی مصرف مواد پیش نیاز تولید اتیلن) در منطقه چالکود برای تقلیل اتیلن ایجاد شده در شرایط ماندابی و بهبود آسیب های ریشه توصیه می گردد.