مصرف بهينه كود، حركت برای تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی است


تاریخ ارسال :

۲۳ خرداد ۱۳۹۵

مصرف بهينه كود، حركت برای تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی است

مديرعامل محترم شركت خدمات حمايتی كشاورزی: از 5 میلیون و 500 هزار تن نیاز کشاورزی به کود فقط حدود 2 میلیون تن آن مصرف می شود.



جناب آقای مهندس یزدان سیف مديرعامل محترم شركت خدمات حمايتی كشاورزی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سيما با اشاره به اینکه در سال 92 فقط یک میلیون و 100 هزار تن کود در بخش کشاورزی مصرف شد، افزود : بین سطح نیاز با سطح مصرف کود در بخش کشاورزی فاصله زیادی وجود دارد که برای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش عملکرد تولید محصولات باید این فاصله کاهش یابد.
 
وی گفت: برای سال زراعی کنونی 4 میلیون و 300 هزار تن انواع کود شیمیایی و بیش از یک میلیون تن کود آلی و زیستی تدارک دیده شد که امیدواریم 2 میلیون تن کود را به تقاضا تبدیل کنیم.
 
مدیر عامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: نیاز هر استان به کود شیمیایی بر اساس نوع محصول ، نوع خاک ،آب و هوا تدوین شده است و تلاش می کنیم نیاز را در استان ها به تقاضا تبدیل کنیم و کود به میزان کافی و لازم در اراضی کشاورزی مصرف شود .
 
جناب مهندس سیف تاکید کرد: امروزه با زمین های فقیر مواجه ایم که باید برای تولید با کیفیت تغذیه شود.
 
وی گفت: برای مصرف بهینه کود نقشه جامع مصرف کود تدوین و برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است و این برنامه منشور حرکت بخش کشاورزی برای تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی است.
 
مدیر عامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: به منظور بهبود و ارتقای کیفیت نهاده های تولید تنوع سبد مصرفی کود از 7 نوع به 21 نوع افزایش یافته است.
 
جناب آقای مهندس سیف همچنان نظارت دقیق و کامل را در کیفیت کودهای تولیدی و وارداتی از دیگر اقدامات برای بهبود و ارتقای نهاده های تولید کشاورزی دانست و گفت: برای مصرف بهینه کود در اراضی کشاورزی دوره های آموزش چگونگی مصرف و انتخاب کود مناسب برای کشاورزان در مناطق مختلف برگزار شده است.
 
وی افزایش تولید گندم و افزایش میزان خرید این محصول را نتیجه استفاده کشاورزان از بذر و کود مناسب دانست و افزود: تامین به موقع کود سبب شد کشاورز کود را به میزان نیاز در مزرعه خود استفاده کند و همین مسئله سبب افزایش میزان تولید گندم شد.
 
مدیر عامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: براساس برآوردهای انجام شده میانگین مصرف عناصر کودی در جهان در هر هکتار 119 کیلو است و این عدد در کشور ما فقط 50 کیلو است بنابراین برای تامین نیاز محصول به غذا و افزایش بهره وری خاک باید کود بیشتری در مزارع مصرف شود.
 
آقای مهندس يزدان سیف افزود: مصرف کود شیمیایی در محصولات اساسی گندم ، جو، ذرت ، دانه های روغنی ، چغندر قند و نیشکر دچار کم مصرفی است.
وی گفت : هم اکنون کشاورز کود را براساس تجربه در مزرعه مصرف می کند اما برای افزایش بهره وری عوامل تولید مصرف کود و انتخاب نوع آن باید بر اساس نتایج آزمایش خاک انجام شود.
 
مدیر عامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: دسترسی به اطلاعات دقیق هواشناسی در افزایش بهره وری نهاده های تولید مصرفی است بنابراین براساس برنامه ریزی های انجام شده در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی این اطلاعات در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
 
جناب آقای سیف گفت: کارگروه ویژه دسترسی کشاورزان به اطلاعات هواشناسی و دانش چگونگی استفاده از کود تشکیل و فعال شده است.
 
وی افزود: برای تحقق محورهای برنامه اقتصاد مقاومتی باید با ارتقای کارآیی و بهره وری عوامل تولید و افزایش سهم دانش از عوامل تولید ، اقتصاد را از آسیب پذیری مصون کنیم و شرایط را برای رقابت پذیری و حضور در بازارهای جهانی هموار سازیم.
 
مدیر عامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کاهش قیمت تمام شده محصول از مهمترین محورهای برنامه اقتصاد مقاومتی است که این مهم با کاهش قیمت نهاده های تولید و مصرف بهینه این نهاده ها محقق می شود.
 
جناب آقای يزدان سیف افزود : برای کاهش قیمت تمام شده محصول کارگروه های تخصصی در بخش تولید ، توزیع و مصرف ایجاد کردیم .
 
وی گفت : در کارگروه تولید کارشناسان پتروشیمی و تحقیقات خاک و آب به منظور ارتقای کیفیت کودهای تولیدی و وارداتی تمام کودها را از لحاظ کیفی مورد آزمایش و سنجش قرار می دهند و علاوه بر این زمینه دسترسی به دانش فنی تولید کودهای جدید با کارآیی بیشتر را فراهم می کنند.
 
مدیر عامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود : شرایط آسان تری برای کشاورزی برای تهیه کودهای شیمیایی ، ترکیبی و زیستی و آلی ایجاد کردیم تا هزینه های جانبی کشاورز برای تهیه کود مورد نیاز کاهش یاید.
 
آقای مهندس سیف ایجاد یکپارچگی در زنجیره تولید تا مصرف را از دیگر برنامه های افزایش بهره وری در بخش مصرف کود دانست و گفت : با این روش تولید کننده و وارد کننده کود بازخوردهای مصرف کود را در اراضی دریافت می کند و بخش تولید و واردات از دیدگاه های کشاورزان درباره تاثیر و کیفیت کود مطلع خواهند شد.
 
لينكهای مرتبط: