کام تلخ باغداران سامانی-کاهش 30 درصدی تولید هلو در باغات سامان


تاریخ ارسال :

۴ شهريور ۱۴۰۰

کام تلخ باغداران سامانی-کاهش 30 درصدی تولید هلو در باغات  سامان

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری



مدیر شرکت خدمات خمایتی کشاورزی استان  به نقل از یزدان احمدزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۲۸۰ هکتار از باغات شهرستان سامان زیر کشت هلو میباشد و عمده ارقام موجود در باغات شامل ارقامی مانند هلو زعفرانی، کاردی، آلبرتا، جی اچ هیل و انواع هلو‌های انجیری هستند.

وی تصریح کرد: علی‌ رغم اینکه اطلاع‌رسانی در خصوص کاهش دما در منطقه سامان طی فروردین ماه صورت گرفت و کشاورزان برای مقابله با این مشکل هم اقدامات زیادی انجام دادند ولی متاسفانه محصولاتی مثل بادام ، هلو و گردو دچار خسارت شدند و سرمازدگی باعث کاهش ۳۰ درصدی محصول هلو در این شهرستان شد .

احمدزاده اظهار داشت: محصول برداشت شده علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به استان‌های تهران، اصفهان، شیراز و خوزستان ارسال می‌شود.

بهامیر کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سامان در ادامه گفت: عدم وجود صنایع تبدیلی یکی از عمده مشکلات قطب تولید هلو است و متاسفانه همین مسئله موجب شده بخشی از هلو تولیدی سامان به ضایعات تبدیل شود و در کنار آن افزایش دستمزد کارگران، بالا بودن قیمت کود و سم و هدر رفت این میوه از دیگر معضلاتی است که باغداران حاشیه زایندرود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. سامان با داشتن بیش از ۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات باغی در شمال شرقی شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.