میزان مصرف کودهای یارانه‌ای در کشور هیچگاه دچار پر مصرفی نبوده است


تاریخ ارسال :

۱۱ دي ۱۴۰۰

میزان مصرف کودهای یارانه‌ای در کشور هیچگاه دچار پر مصرفی نبوده است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، 

مهندس حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مصاحبه روزجاری اعلام نمودند که میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه طی سالهای اخیر به استناد آمار و اطلاعات موثق، هیچگاه دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک‌وآب بوده است. 



در ادامه ایشان اظهار نمودند که همه ساله در ابتدای سال، مؤسسه تحقیقات خاک‌وآب نیاز کشور به انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را به وزارت متبوع اعلام و وزارتخانه نیز کودهای موردنیاز و مقادیر آنها را در همین چارچوب به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می‌نماید. وی میزان نیاز کشور به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را وفق ابلاغ مؤسسه تحقیقات خاک‌وآب کشور بطور متوسط چهار و نیم میلیون تن در سال اعلام داشتند و اعلام نمودند که طی یک دهه اخیر مصرف کودهای مذکور سالیانه هیچگاه به 3 میلیون تن نرسیده است. مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام نمودند که علی‌رغم مصرف پایین کودهای فسفاته و پتاسه در کشور در سالهای گذشته، با 5 برابر شدن قیمت کودهای مذکور از ابتدای سال 1399 به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، میزان مصرف این دو نوع کود مجدداً کاهش یافته و با مقادیر توصیه شده توسط مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری پیدا نموده‌اند و با عنایت به نقش و تأثیر بی‌بدیل کودهای مذکور در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی وارتقاء سطح سلامت جامعه، هم اکنون کم مصرفی در کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است. در خصوص کود اوره نیز ایشان اعلام نمودند که میزان ازت توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک‌وآب کشور سالیانه بین دو و نیم تا دو هفت دهم میلیون تن می‌باشد. این در حالی‌است که بطور متوسط مصرف کود اوره در کشور طی یک دهه اخیر همواره کمتر از 2 میلیون تن در سال بوده است و بیشترین میزان مصرف کود اوره در سال 1399 نیز  بین 300 تا 500 هزار تن کمتر از مقادیر توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک‌وآب بوده است. لذا در کود اوره نیز ما دچار پٌرمصرفی نیستیم.

ایشان در خصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشتند که فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار می‌باشد و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد بطور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج خواهد شد. وی نتایج مثبت حاصل از آزمایشات مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را مؤید کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط دولت دانست و ضمن اطمینان‌بخشی به آحاد مردم از کشاورزان عزیز و زحمتکش تقاضا نمود که کودهای موردنیاز خود را صرفاً از شبکه رسمی فروش به ویژه شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه نموده و در مصرف آنها نیز دستورالعمل‌های فنی ابلاغی را مورد توجه جدی قرار دهند.