جزئیات مقاله

منبع : HCAMAG IN/zoomit

 

هر موقعیتی احساس و درک متفاوتی دارد. کارآفرینان تا زمانی که خود را به جای کارمندان نگذارند، نخواهند توانست به ایرادات احتمالی مجموعه کاملاً پی ببرند.

در یک نمایش، مدیرعامل یک شرکت لباس خود را تغییر داده و در یک روز کاری با حضور در بخش های مختلف سازمان، زمانی را در کنار کارمندان به صورت ناشناس سپری کرد. او به مسائل نامحسوسی پی برد که پیش از این برای وی در مقام مدیرعامل قابل درک نبود. او پس از این تجربه، از کارمندان ناشناسی که بدون چشم داشت فداکاری می کردند، قدردانی کرد.

 

شاید در نظر داشته باشید مانند داستان یک روز با لباس مبدل وارد شرکت شوید، خودتان را کارآموز معرفی کرده و سعی کنید که به بخش های مختلف شرکت سرک بکشید. با مدیر منابع انسانی به عنوان کارمند جدید تماس گرفته و سوالاتی در مورد بیمه سلامت و فرصت های آموزشی بپرسید. یا اگر خرده فروش هستید، فرد مورد اعتمادی را برای بررسی وضعیت به عنوان مشتری به آنجا بفرستید.

لزوماً قرار نیست شما هم با لباس مبدل و چهره گریم شده، این نمایش را تکرار کنید. رهبر یک سازمان باید راهی برای دیدن کسب و کار  خود از چشم کارمندان، درست مانند نمایش پیدا کند. آیا واقعاً می دانید که کارمندان شما هر روز چگونه با این شغل مواجه می شوند؟ بعید به نظر می رسد؛ حتی اگر شما در کنار آنان حضور داشته باشید، آیا واقعاً فکر می کنید آن ها در خلوت خود رفتار مشابهی با زمانی که رئیس در کنارشان ایستاده است، دارند؟

به یقین همیشه نمی توان نمایش های جیمز باندی را تکرار کرد. بهتر است از روش های کلاسیک مدیریت استفاده کنید. مثلاً به طور منظم به بخش های مختلف سازمان مراجعه کرده و به درد و دل کارمندان گوش دهید.

نظر آن ها را درباره موانع فعالیت و بهره وری جویا شوید. به پیشنهادات شان اهمیت بدهید. البته قبل از همه این کار ها، باید اعتمادشان را جلب کرده باشید. تا زمانی که کارمندان از امنیت شغلی خود و حسن نیت شما مطمئن نباشند، چیزی جز تعریف و تمجید نخواهید شنید.

طبق اظهارات اسکات هارتلی، مدیرعامل شرکت Sunsuper همان طور که کسب و کار ها باید از سلیقه مشتریان آگاه باشند، به منظور جذب کارمندان شایسته برای ارائه خدمات بهتر، باید بتوانند نگرش کارمندان شان را نیز درک کنند.

وی افزود: کارفرمایان باید در نظر داشته باشند که آیا برای ایجاد تجربه دلپذیر کاری که به اندازه کافی مشوق کارمندان برای ماندن در شرکت و حمایت از آن باشد به اندازه کافی تلاش کرده اند؟

اظهارات هارلی پس از گزارش نظرسنجی موسسه YouGov Galaxy از ۱۰۰۰ کارگر استرالیایی به نیابت از طرف Sunsuper بیان شد. اکثر کارگران مصاحبه شده عقیده داشتند که کارفرمای آن ها می تواند کارهای بیشتری از آنچه انجام شده، برای بهبود شرایط کاری انجام دهد.

اگر رهبر سازمانی هستید، به احتمال زیاد از روال انجام کار ها و بوروکراسی آن خبر ندارید و تنها مسیر رفت و آمدتان از درب مخصوص شرکت تا اتاق جلسات بوده است. در حالی که تنها دغدغه شما انجام کار بوده است، کارمندان تان ناراضی از تحمل فرآیند های پیچیده، مجبور به اطاعت شده اند. گاهی ممکن است آن ها یک طرح ابتکاری را صرفاً به خاطر یک ساختار ناکارآمد کنار گذاشته باشند.

عدم وجود کانال های ارتباطی و فرآیند های کارآمد به بهره وری کارمندان و بازده مجموعه بسیار لطمه می زند. تنها کسی که مسئول اصلی بهبود این نابسامانی ها است، خود شما هستید. اگر نتوانید به مشکلات درون سازمانی پی ببرید، انتظار دارید چه چیزی عایدتان شود؟

در حقیقت گزارش سال ۲۰۱۸ سان سوپر درباره نگرش کارفرمایان دریافت که حدود ۶۰درصد کارمندان عقیده دارند که با اندکی بهبود تجربه کاری، بازدهی آن ها بسیار افزایش خواهد یافت. ۵۸درصد نیز عقیده داشتند که بهبود تجربه کاری، سرمایه گذاری  روی سرمایه های انسانی شرکت است و هزینه های آن به سرعت جبران می شود. در نهایت حدود ۴۵درصد کارمندان نیز رضایت شغلی را با کیفیت محصول خروجی مرتبط دانستند.

خلق فرهنگ مثبت (۱۸%)، مزایای مالی اضافی (۱۱%)، احترام و پاداش ها (۱۰%)، تفویض اختیار (۹%) و فرصت پیشرفت شغلی (۷%) برخی از بهترین روش هایی است که کارفرمایان می توانند تجربه کاری و رضایت شغلی کارمندان شان را بهبود بخشند.

نتایج بالا نشان می دهد که ارزش فرهنگ سازمانی به طور قابل توجهی بالاتر از مزایای مالی برای کارمندان است. البته ارزش های مورد توجه برای هر گروه سنی متفاوت است. نسل جوان اغلب به دنبال فرصت برای پیشرفت شغلی هستند (۴۶%)، دهه های ۶۰ تا ۸۰ میلادی به مزایای مالی بیش تر توجه دارند (۴۴%) و متولدان سال های جنگ جهانی دوم اهداف و انتظارات روشنی را از نقش خود می خواهند (۴۰%).

همواره سعی کنید برنامه منظمی برای بازدید از بخش های مختلف سازمان داشته باشید. از نشستن گردوخاک روی لباس گران قیمت تان نترسید. تا زمانی که موانع فعالیت کارمندان را درک نکنید، برنامه ریزی های شما بی اثر خواهد بود.