جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

فصل اقتصاد - همه ما به خوبی می دانیم که اکنون کاربران عادت به دریافت اطلاعات به سرعت نور دارند. به عنوان مثال یک تاخیر یک ثانیه ای در بارگذاری اطلاعات گوشی های همراه می تواند تا 20درصد از جذابیت مکالمه ای آنلاین بکاهد. همچنین باید به رمز موفقیت گوگل در بازار گوشی های همراه نیز توجه داشت. چند سال پیش برند گوگل با عرضه تکنولوژی افزایش سرعت صفحات اینترنتی برای گوشی های همراه دنیای آنلاین را دچار تحولی شگرف کرد. از آن زمان تا به حال سرعت بارگذاری صفحات یکی از فاکتورهای مهم گوگل در رتبه بندی سایت ها محسوب می شود. در حقیقت گوگل سرعت بارگذاری و تجربه کاربری را به عنوان دو عامل مهم برای ارزیابی سایت ها قلمداد می کند.

اگرچه دستیابی به محتوای جذاب و عالی در دنیای بازاریابی کار دشواری است، اما اگر سرعت سایت ما پایین باشد، حتی چنین محتوای فوق العاده ای نیز به کارمان نخواهد آمد. براساس پژوهشی از سوی موسسه Double Click سایت هایی که مطالب شان در کمتر از 5 ثانیه باز می شود، دو برابر بیشتر از سایت هایی با میانگین 19 ثانیه شانس جلب نظر مخاطب را دارند.

بدون صحبت بیش از اندازه در بخش ابتدایی، اجازه دهید به سراغ چهار ایده کاربردی به منظور افزایش سرعت بارگذاری سایت برندمان و کسب جایگاه بهتر در رتبه بندی گوگل برویم.

1. بازنگری پیرامون آمارهای سرعت مان

گوگل به تازگی شیوه محاسبه سرعت سایت ها را تغییر داده است. بر این اساس اکنون اطلاعات جامع برای ارزیابی سرعت سایت ها از تجربه وب گردی کاربران گوگل کروم گردآوری می شود. این بدان معناست که آمارهای گوگل اکنون اعتبار بالا و ارتباط بسیار زیادی با تجربه شخصی کاربران دارد. این الگوریتم با درخواست از کاربران به منظور اشتراک گذاری اطلاعات وب گردی شان آمارهای تازه ای را منتشر می کند. به این ترتیب کاربران فقط اطلاعات مرتبط با سرعت بارگذاری صفحات را در اختیار گوگل قرار می دهند. در زمینه حریم شخصی همچنان مرورگر کروم یکی از امن ترین نسخه های موجود محسوب می شود.

مطلب مرتبط: درس های لوگوی گوگل در زمینه تقویت فرآیند آگاهی از برند

اکنون سرعت بارگذاری سایت شما علاوه بر سرعت اینترنت کاربران به نوع دستگاه مورد استفاده شان نیز ربط دارد. به همین خاطر گوگل در صورت استفاده کاربران از سرعت اینترنت بسیار پایین آن را به پای برند شما نخواهد گذاشت. این یک مزیت بسیار مهم است. در حقیقت اگر چنین ساز و کاری وجود نداشت، بسیاری از سایت ها آمارهای غیرواقعی کسب می کردند.

2. شناسایی نقاط قابل ارتقا با آمارهای سرعت صفحه

مرحله بعدی شناسایی نقاط ضعف سایت مان است. ابزار کاربردی آمارهای سرعت صفحه (Page Speed Insights) به منظور شناسایی این نقاط بسیار مفید خواهد بود. این ابزار گزارشی مفصل از نحوه عملکرد سایت شما براساس شیوه ارزیابی الگوریتم تازه گوگل منتشر می کند. به این ترتیب به سادگی امکان شناسایی و تلاش برای بهبود نقاط ضعف سایت برندمان وجود دارد.

مزیت اصلی ابزار Page Speed Insights توصیه شیوه های بهبود وضعیت سایت مان است. این کار کاملا خودکار صورت می گیرد. اگر فردی حرفه ای در زمینه طراحی سایت هستید، این توصیه ها را بسیار ساده خواهید یافت. در غیر این صورت باید توصیه ها را برای فردی متخصص ارسال کنید.

توجه داشته باشید که ابزار مورد بحث در اینجا سرعت سایت برند شما را در دو حالت بررسی می کند. نخست برای کاربران رایانه های شخصی که دارای الگوریتم معمولی گوگل هستند. دوم، کاربران دستگاه های هوشمند مانند گوشی های همراه و تبلت که از الگوریتم نوین گوگل بهره می برند.

بی شک در طولانی مدت گوگل علاقه مند به نمایش صفحاتی هماهنگ و در عین حال پرسرعت برای کاربران خود است. به این ترتیب علاوه بر توجه به آمارهای مرتبط با سرعت بارگذاری صفحه باید به هماهنگی اجزای سایت مان با هم نیز توجه داشته باشیم. نتیجه اینکه، سایت پرسرعت مزیت خوبی به حساب می آید. با این حال بدون محتوایی جالب و هماهنگی میان بخش های مختلف این سرعت کاربرد چندای نخواهد داشت.

3. کار کردن بر روی نمره بهینه سازی سایت مان

اگر سایت شما در بررسی های مختلف عنوان «سریع» را دریافت کند، بسیار عالی خواهد بود. با این حال نمره میزان بهینه سازی سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این نمره به طور معمول برای کیفیت عالی باید بیشتر از 80 باشد. کسب چنین رتبه ای بی شک بسیار خوب خواهد بود. با این حال اگر سایت شما این نمره را ندارد، هنوز جای امیدواری هست. در نخستین اقدام باید برای افزایش نمره بهینه سازی سایت مان فکری کنیم. در هر صورت هنوز هم این نمره تاثیر بسیار زیادی بر روی فرآیند دسته بندی محتوا از سوی گوگل دارد. به این ترتیب با نمره بالا در این بخش شانس سایت مان برای نمایش در رتبه های بالای کاربران افزایش خواهد یافت.

به طور کلی، 9 روش مورد تایید گوگل به منظور افزایش میزان بهینه بودن سایت ها وجود دارد. خوشبختانه بسیاری از ابزارهای مانند Website Auditor به توسعه دهندگان سایت ها در زمینه بهبود وضعیت سایت شان کمک می کند.

اگر فهرست ذیل برای شما تا اندازه ای نامفهوم بود، جای نگرانی نیست. فقط باید این فهرست را به تیم فنی شرکت تان دهید. آنها به خوبی از آن سر در می آورند.

پرهیز از لینک های غیرمستقیم

به طور کلی هیچ چیز غلطی در لینک های غیرمستقیم وجود ندارد. با این حال گاهی اوقات ما به طور ناخواسته به جای یک لینک غیرمستقیم، کاربران را در زنجیره ای از بازنمایی های تکراری گیر می اندازیم. این فرآیند در بیشتر مواقع به دلیل فعالیت تبلیغاتی بیش از اندازه سایت های ارائه دهنده سرویس لینک غیرمستقیم روی می دهد.

براساس آزمایش های متعدد، هرچه شمار بازنمایی لینک غیرمستقیم برای کاربران بیشتر باشد، سرعت سایت ما کمتر می شود. توصیه من در اینجا تلاش برای همکاری با ارائه دهندگان مطمئن در زمینه لینک های جانبی است. به این ترتیب مخاطب مان کمتر درگیر زنجیره های بی پایان اطلاعات خواهد شد.

فعال سازی قابلیت فشرده سازی

به طور منطقی، محتوای فشرده شده زمان بارگذاری صفحات را کاهش می دهد. اگر شما مطلب زیادی در سایت تان دارید، یکی از راهکارهای افزایش سرعت بارگذاری محتوا در فرمت فشرده مانند GZIP است. با اندکی جست وجو در اینترنت به خوبی از ماهیت چنین فرمتی اطلاع خواهید یافت.

مطلب مرتبط: کاهش هزینه ها و افزایش بازدیدکننده با تبلیغات گوگل

افزایش سرعت واکنش سرور

بررسی مداوم سرعت واکنش سرور سایت مان یکی از ضرورت های مدیریت بهینه هر سایت یا وبلاگی است. ابزارهای خودکاری نظیر Web Page Test و Pingdom به راحتی و به طور خودکار سرعت واکنش سرور سایت ما را بررسی می کنند. در صورت وجود هرگونه افت سرعت در واکنش ابزارهای خودکار پیام اخطار برای ما ارسال خواهند کرد. نکته مهم درخصوص سرعت واکنش سرور امکان افزایش ساده آن در صورت بروز مشکل است. فقط باید به سرعت از بروز هرگونه مشکلی آگاه شد.

اصلاح سیاست ذخیره سازی اطلاعات

اصلاح سیاست ذخیره سازی اطلاعات به شما در کاهش دفعات ارسال و دریافت داده ها میان کاربران و سرور سایت تان کمک خواهد کرد. استفاده از الگوریتم های به روز در این بخش بسیار حیاتی است. در غیر این صورت پس از گذشت مدت زمانی اندک سرعت سایت ما به شدت کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی کاربر برای مطالعه هر مطلب باید حجم بیشتری از اینترنت خود را فدا کند. با توجه به اهمیت اینترنت در دنیای امروز، عدم اقدام برای اصلاح سیاست ذخیره سازی سایت مان به معنای ریزش مخاطب خواهد بود.

ابزارهایی نظیر Cache-Control برای سایت های معمولی و WP Super Cache برای طراحان سایت آشنا به ورد پرس توصیه می شود.

اهمیت کم کردن منابع ریشه ای

گاهی اوقات در کدنویسی های مبتنی بر HTML برخی از کدهای اضافی یا اشتباه داده های بیشتری را برای مخاطب به نمایش در می آورد. این امر معمولا به صورت سمبل های عجیب یا فاصله های زیاد میان مطالب مشاهده می شود. توصیه من حذف چنین کدهای غیرضروری است. این کار فقط از طریق مشاهده دوباره مطلب سایت مان پس از ارسال اولیه امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب سرعت سایت ما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

بهینه سازی تصاویر

این توصیه یکی از مهم ترین نکات به هنگام مدیریت یک سایت است. در هر صورت دنیای اینترنت روز به روز بیشتر به تصاویر و ویدئوها وابسته می شود. براساس آخرین برآوردها کاربران در فضای اینترنت به جای محتوای متنی گرایش بسیار بیشتری به محتوای بصری (عکس و ویدئو) دارند. در این زمینه توجه به میزان استفاده از حجم اینترنت کاربران از سوی محتوای بصری ضروری است. در حقیقت این نوع محتوا در کیفیت های بالا حجم های بسیار زیادی پیدا می کند. به همین دلیل بارگذاری تصاویر و ویدئوهای بسیار باکیفیت باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات برای بازدید کنندگان خواهد شد. توصیه من در اینجا بهینه سازی تصاویر به دو روش متفاوت است. نخست اینکه باید فکر بارگذاری تصاویر بسیار حجیم را فراموش کنیم. البته منظور من توجه به محتوای بی کیفیت نیست. بلکه باید کیفیتی میانگین را انتخاب کرد. به این ترتیب کاربران دیگر برای مشاهده مطالب ما دچار مشکل نخواهند شد. راهکار دوم نیز فشرده سازی تصاویر با استفاده از نرم افزارهای فشرده ساز است. به این ترتیب با کاهش اندک میزان کیفیت تصویر حجم آن بسیار متفاوت خواهد شد.

اولویت بندی محتوای نمایشی

سرور سایت شما و مرورگرهای مختلف توانایی ارسال و دریافت داده های بی شمار را ندارند. به همین خاطر باید دست به انتخاب از میان داده های مان بزنیم. بهترین حجم برای محتوای نمایشی سایت مان (مانند بخش های مختلف تم اصلی) 14.6 کیلوبایت است. به این ترتیب علاوه بر افزایش سرعت سرور و بارگذاری مرورگر، شما نیز فرصت افزودن داده های بیشتری به سایت تان را خواهید داشت.

4. سایت خود را بشناسید

اگر پس از توجه و اعمال سه توصیه فوق هنوز هم سایت شما با لگ های زیادی مواجه است، برخی تغییرات انتقادی و مهم باید انجام گردد. از آنجایی که ارزیابی سرعت سایت ما براساس تجربه کاربران محاسبه می شود، تنها راه تغییر این شرایط کاهش حجم المان های سایت مان خواهد بود. ساده ترین کار در این میان تلاش برای کاهش حجم و شمار داده های بصری و کدهای اسکریپت است. به بیانی ساده، ما باید به سایت خود جلوه ای سبک، راحت و ساده تر بدهیم.

یکی دیگر از ایده های کاربردی برای سایت ها توجه به الگوریتم AMP (افزایش سرعت صفحات موبایل) است. این الگوریتم با کاهش حجم صفحات و ساده سازی آنها در کسری از ثانیه محتوای صفحه را برای کاربران گوشی های هوشمند بارگذاری می کند. در حقیقت اینجا ما با الگوریتمی مواجه هستیم که به صورت کاملا خودکار حجم صفحات سایت را کاهش می دهد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام جست وجو در اینترنت با گوشی همراه سایت های زیادی را با قالبی متفاوت از حالت معمولی مشاهده کنید. این تفاوت به دلیل استفاده آن سایت ها از الگوریتم AMP است. به این ترتیب مخاطب محتوای اصلی سایت را با سرعتی بسیار بالاتر مشاهده خواهد کرد.

مطلب مرتبط: تغییر برند ادوردز / برنامه گوگل راه اندازی ابزار تبلیغاتی جدید برای کسب وکارهای کوچک

گاهی اوقات نیز افزایش سرعت سایت راهکار اصلی برای بهبود رتبه مان در اینترنت و به خصوص گوگل نیست. در هر صورت کاربران با مشاهده محتوای جذاب ترغیب به ثبت نمره بالا برای سایت ما خواهند شد. این کار تاثیر بسیار بالایی بر روی سیستم طبقه بندی سایت های گوگل دارد. در هر صورت نظر کاربران برای گوگل بسیار مهم محسوب می شود.

نتیجه گیری

اکنون که گوگل فاکتورهای سرعت را برای طبقه بندی سایت ها بسیار ارزشمند تلقی می کند، افزایش سرعت سایت مان در جهت های گوناگون ضروری به نظر می رسد. در هر صورت عصر حاضر با سرعت انتقال اطلاعات شناخته می شود. در این میان باید همیشه نگاه برند ما در دنیای آنلاین به آپدیت ها باشد. به روز رسانی سایت مان براساس آخرین دستاوردهای تازه دنیای اینترنت به منظور تعامل پایدار با مخاطب ضروری است. بی شک اختصاص زمان و هزینه بالا برای کسب رضایت مخاطب برندمان در زمینه سرعت سایت ارزش بالایی دارد، بنابراین برای چنین حوزه ای بودجه کافی را در نظر بگیرید.